30. oktober 2007 - 16:04Der er
14 kommentarer og 1 løsning
farvekonvertering på den fede måde
Der er delte meninger om hvordan og hvornår man konverterer sine billeder m.m. til CMYK når det skal trykkes. Normalt CMYK'er jeg alle billeder når jeg gemmer fra photoshop til den farveprofil jeg har fået anvist til tryk. Og så kører jeg uden profil i InDesign og illustrator. MEN nu er jeg kommet på den idé at jeg vil montere rgb-billeder. Jeg vil stadig have CMYK-ai'er og CMYK-swatches, som jeg gerne vil bevare værdierne af i output. Det er kun billeder, som skal konverteres når jeg eksporterer til pdf'er med profilen "Euroscale Coated v2" til sidst.
Nu kommer spørgsmålet: hvordan gør jeg det, så det kun er billederne, der konverteres - for lige nu konverteres f.eks. sort tekst og illu til 4-farver?
Eksporter du direkte via InDesign eller kører du postscript->distiller->pdf-vejen?
I Distiller kan du nemlig tagge udelukkende billeder, som lyder lidt ala det du har brug for. Via Export bør indstillingen nok være Convert To Destination(but preserve numbers). Det bør bevare eksisterende værdier i filer som indeholder en profil, og konvertere elementer som ikke indeholder en sådan eller er i RGB.
Generelt vil jeg dog ikke anbefale et decideret RGB-flow med mindre man er bevidst om faldgrupperne i det. Generelt vil jeg heller ikke anbefale at anvende farvekonvertering i InDesign, men lade Photoshop og Illustrator klare de funktioner. Hvis du ønsker at anvende farvestyring i InDesign, så bør du gennemteste og lave prøvetryk i starten.
Der er absolut fordele i at montere RGB-billeder, men også faldgrupper som man konstant skal være opmærksom på.
Ja det er det der med Preserve Numbers jeg gerne vil, for når først jeg har fundet en farve i den aktuelle pantonevifte, så skal den gerne bevare de værdier. Og desuden ikke lave sorte elementer om til 4-farver.
Jeg er kommet frem til følgende:
1. billeder redigeres i sRGB-farverum og gemmes som sådan. 2. InDesign dok har følgende farve-settings: Working Space: RGB = sRGB CMYK = Euroscale Coated v2 Color Management: RGB = Convert to working space CMYK = Preserve numbers (Ignore Linked Profiles)
pdf-setting: (indtil alt er godkendt nøjes jeg med at eksportere pdf, og til tryk distiller jeg) Colorconversion = Convert to Destination (Preserve Numbers) Destination = Euroscale Coated v2 Profile inclusion Policy = Don't Include Profiles
Den der drillede var den sidste med inclusion policy - hvis den inkluderer, så er det at swatches (som f.eks. sort) bliver konverteret.
twotimes: Ja, det er klart at i sidste ende skal det hele være CMYK (hvis man da ikke laver noget med staffagefarver eller Hexachrome og den slags) Men det er langt fra ligegyldigt hvilken profil man kører til hhv. uncoated avispapir og coated arktryk. Jeg tror det er et ret udbredt frustrationsmoment for såvel trykkerierne selv som for de bureauer, der skal levere til dem, og det er svært at få et entydigt svar på hvordan det skal leveres.
Fordelen ved et RGB-workflow er for mig at se, at det er nemmere at tilpasse til sidst fremfor inden man går i gang. Og så kan man bruge de samme billeder til flere opgaver uden at skulle have en "original" RGB/LAB og forskellige versioner af CMYK. LAB-farverne er vist aldrig rigtig slået igennem?
Det her med farveprofilerne er et problem, som jeg bliver ved med at vende tilbage til, har aldrig rigtig fundet nogen, der kunne sige mig helt 100 "sådan er det, og sådan gør du" Men jeg er stadig åben for forslag!
Hvis du i et alm. standardforløb anvender Pantone-farver i enten InDesign, Illustrator eller som spot i Photoshop, så skulle den meget gerne fortsætte gennem den alm. konvertering til pdf. De værdier er bevaret i et alm. forløb. Begynder du at konvertere farver på enten distiller eller export-niveau, så kan du styre hvad der sker med Pantone-farverne under konverteringen. Selve konverteringen af Pantone->CMYK-værdier foretrækker jeg dog personligt, at gøre manuelt for at have lidt medbestemmelse over slutresultatet.
Igen så vil jeg råde til at være en smule forsigtig både med hensyn til farvestyring i InDesign og på pdf-niveau. Man bør i hvert fald være sikker, og kontrollere, ens færdige tryk/print nøje.
Et trykkeri som ikke har en fast defineret farvepolitik? Lyder umiddelbart ikke særligt betryggende.
Til slut vil jeg lige anbefale at du kigger på Ghent Workgroups website. Der kan du finde et utal af færdige, og downloadbare, filer som du kan anvende i både InDesign, Distiller og meget andet. F.eks. færdige joboptions-filer til et utal af formål. Mener sågar der er joboptions-filer, som konverterer til CMYK og bevarer Pantone-værdier - og gør det i henhold til standarden(defineret af Ghent)
Amazon->Til dit seneste indlæg(kl. 17:34:10) så vil du konstant støde ind i problemet med farveprofiler. Der findes ingen 100%-løsning på problemet. Det nemmeste er, med de fleste trykkerier, at få dem til at levere de nødvendige oplysninger og filer. Med et trykkeri uden en fast farvepolitik, så kan jeg godt se problemet. Den alm. fremgangsmåde er - mig bekendt - at få leveret informationerne fra det valgte trykkeri og anvende deres anbefalinger/indstillinger. Hvis de ikke kan levere det nødvendige, så arbejder man ud fra standarden eller laveste fællesnævner.
Vedr. et RGB-flow, så har du ret i at det er nemmere i visse tilfælde. Der er dog også et utal af ulemper ved det. I dit konkrete tilfælde, så må det være opløsning, størrelse, evt. justeringer hvor ændringer i disse vil have indflydelse på x antal dokumenter med de fejl det kan medføre. I et meget stramt flow så kan det dog være en fordel. Personligt ville jeg ikke gøre det pga. førnævnte ulemper og det flow jeg dagligt sidder i. F.eks. mener jeg at det er nemmere at tilpasse sig først end at skulle gøre det når deadlinen er overskredet.
Nej, det er også forkert at sige, at de ikke har nogen defineret farvepolitik. Men jeg mener bare den er lidt mangelfuld. Der er 2 profiler, en til avis (baseret på Swop Coated endda!) og en til arktryk. Og så er det trykkerens opgave at "skrue på hanerne" på trykmaskinerne, for hhv. coated og uncoated helt hvidt eller "natur" papir - og alt det der ligger imellem! Og det er de også rigtig gode til. Men det er nok ikke nemt for en afløser at "levere varen"!
Jeg kan se, at der er mange settings at vælge imellem på gwg.org og jeg vil også kikke nærmere på dem. Tak for tippet!
Det er svært med farvestyring. Der er mange meninger om det. Der er dog det fakta, at man hele tiden skal bevare det størst mulige farverum på billederne så længe man kan. Dvs. i teorien og hvis det var teknisk muligt, skulle det foregå i LAB helt indtil tryk. Men skærmen kan dog alligevel ikke gengive alle de farver som findes i LAB, så man arbejder altså med billedet i RGB (Adobe RGB). sRGB er et mindre farverum end alm. RGB, og normalt tiltænkt brug på web. Der er dog mange kameraer, som automatisk vedhæfter billederne med sRGB. Man skal derfor nogle gange give profilen en chance, og i hvert fald tage stilling til hvad der er bedst. (det gøres med øjet - og ikke med alle mulige teorier).
Der er sket en del siden 2007 mht. farveprofiler. Mange trykkerier har indført RGB workflow, og har egen profil, der sendes ud til reklame-bureauerne, og så eksporterer man bare med den profil til sidst. Det er ihvertfald sådan jeg gør. Kører med farvestyring slået fra i InDesign og Illustrator, og med RGB i PhotoShop.
Det er én måde at gøre det på. En farlig måde vel og mærke. Men hvis du er tilfreds så er alt vel i orden. Efter 3 år må man forvente, at du kender faldgrupperne. ;-)
Jeg vil sige det er lidt learning by doing. Jeg har selvfølgelig nogle tommelfingerregler for farvekorrigering på fotos, men ellers er det bare at lave opgaverne hen ad vejen, og så se hvordan det bliver efter tryk; samle erfaringen i rygsækken og tage den med til næste opgave. Der er så mange steder, rundt i programmerne, hvor der kan skrues i farverne, at min egen konklusion er, at det gælder om at skrue så lidt som muligt undervejs, og så tage profilen på til sidst. Og så har jeg mine pantone-vifter, som jeg bruger som rettesnor, når jeg blander farver. Jeg har flere kunder, hvor jeg har et stort foto-lager i RGB, og dem tjekker jeg igennem og retter til med lys/skygge/mellemtoner, farvestik, opløsning osv. inden jeg monterer i brochurer, plakater, bannere og diverse annoncer til aviser, magasiner osv. Når jeg så eksporterer fra InDesign lægger jeg enten en af mine egne standard profiler på eller hvis trykkeriet har sendt mig en, så tager jeg selvfølgelig deres. Da jeg ikke er i et iso-certificeret bureau og prisen er tilpasset det, så jeg har stillet mig tilfreds med denne løsning, og kunderne er også udmærket tilfredse. Ind i mellem må man vurdere hvad man vil være verdensmester i, og jeg har erkendt at det bliver ikke i den dybere mening med farveprofiler. Men jeg tager i den grad hatten af for dem, der mestrer den del hele vejen rundt!
Forudsat at du sidder i et forholdsvis kontrolleret miljø med en kalibreret skærm, så er det nødvendigvis ikke den vanskeligste opgave i verden. Synkroniser farveindstillinger til et par fastlagte standarder med Adobe Bridge og anvend PDF-profilerne fra Ghent. Så har du overordnet den nemmeste løsning i mine øjne. Det er først når man afviger fra den sti at det går galt. Ofte meget hurtigt. Men hvis du via dit RGB-flow kan estimere et givent tryk i kombination med dine Pantone-vifter samt er tilfreds med det så er jo fremragende. Oftest er det også nemmere hvis man kender sit trykkeri. Hvis man ofte anvender forskellige, så er det langt nemmest at anvende de fastlagte standarder og lade trykkeriet om at overholde den standard.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.