Avatar billede ernst-emil Nybegynder
30. oktober 2007 - 08:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

installering af satabrænder samt indstilling af raid

Hej jeg har købt en sata brænder, NEC AD-7170S-0B 18x black SATA.
Jeg har et bundkort, Soltek sl-kt880e-rl .
Når jeg enabler raid i bios, (der er er 2 muligheder – disabel / raid) finder den også brænderen, og umiddelbart virker den også, brænder cdér ok, men ved dvd brændinger ved f.eks. 8 speed sker det at når den er ved 100 % ca. 8 min. Går den på 0 og hopper til 11 min. Tilbage og brænder ok. Cd er suporteret af brænderen.

Når jeg under opstart vil indstille raid controlleren ved at trykke på, Tab tasten kommer jeg også ind i konfigurationen, men den finder ikke nogen enheder og jeg kan der for ikke ændre noget.
Men brænderen er der og virker (næsten)

Jeg har ikke meget forstand på sata og raid, total newbe, så hvis der er en der har tålmodighed til at ridse op for mig hvad jeg gør galt eller misforstår, vil jeg være glad.

Mvh
Ernst
Avatar billede tonygk Nybegynder
30. oktober 2007 - 10:52 #1
Du skal opgradere firmware på din brænder.
Du kan finde den nyeste firmware 9(ver. 1.02) her.
http://www.sonynec-optiarc.eu/en/support--service/downloads/fw_dvd-writer-ad--series.html
Avatar billede ernst-emil Nybegynder
30. oktober 2007 - 11:03 #2
Det glemte jeg lige at oplyse, har jeg gjordt. Jeg har også prøvet at installere 3. parts firmware, det virker på samme måde.
Avatar billede tonygk Nybegynder
30. oktober 2007 - 11:06 #3
Hvilken software bruger du til at brænde og hvilken version ad det?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
30. oktober 2007 - 15:13 #4
Din brænder skal ikke være i RAID.

RAID er en samling af HDD, der giver større hastighed og/eller sikkerhed.

Du kan læse mere om RAID her:

http://da.wikipedia.org/wiki/RAID

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

Du skal derfor disable RAID i BIOS.
Avatar billede ernst-emil Nybegynder
25. januar 2009 - 11:50 #5
Må gerne lukkes
Avatar billede thesheriff Nybegynder
25. januar 2009 - 11:54 #6
Læs og forstå:

http://expfaq.dk/
Avatar billede ernst-emil Nybegynder
25. januar 2009 - 12:41 #7
lukkes