Avatar billede oleg Nybegynder
29. oktober 2007 - 16:20 Der er 3 kommentarer

God lydkvalitet til afspilning af musik

Hej

Jeg skal bruge en computer der skal afspille musik i mit hus og stort set ikke andet. Hvad skal jeg som minimum bruge? Jeg har også en bærbar jeg kan bruge, men den ahr kun et slapt internt lydkort og jeg vil gerne have ordentlig lydkvalitet.

Med andre ord: Computeren som mdeieafspiller med ordentlig lydkvalitet jeg kan sende videre til mit stereoanlæg.

Gode råd og forslag modtages.

Mvh. Ole G.
Avatar billede Beach Mester
30. oktober 2007 - 01:26 #1
Hvad pris snakker vi om?
Lydkvalitet er jo mange ting, både grej til få tusinde kroner og guf til rigtig mange tusinde kroner.

Hvilket musikgrej skal computeren sende signalerne videre til?

//Beach
Avatar billede oleg Nybegynder
31. oktober 2007 - 22:17 #2
Det er bare et almindeligt stereoanlæg a la HIFI klubben. Jeg skal blot sikre at mine mp filer lyder fornuftigt, bedre end blot et eller andet standard lydkort. Men spørgsmålet er også om det blot handler et lydkort (internt/eksternt). Jeg kunne også købe en ny billig pc og så blot tilføje et bedre lydkort, eller tage min gamle pc og købe noget eksternt.

Det var nogle detaljer.
Avatar billede Beach Mester
01. november 2007 - 03:01 #3
Jeg ville bruge den blærbare hvis den er i stand til at følge med på HDD til at lev. nogle fornuftige signaler videre til en USB port.
Og netop til denne port kan du så kaste en Xmod fra Creative ind. Det er en meget lille eksternt lydkort der giver en ganske fornuftig sound videre til dit anlæg.
En lille test jo måske nok syntes er en smugle overdrevet--->
http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=6423

Har selv købt den som en midlertid løsning, men går helt klart videre op af stigen når finanserne tillader dette. Ikke et ondt ord om den lille hvide maskine, men HiFi,  det er for mig stadig eksternt grej på den anden side af 50.000,- før jeg kan slappe af til musik.
"Nødløsningen" er brugt fordi alle mine alm. afspillere (DVD / CD / MD mm) er kastet ud af vinduet pga. plads og nye tider. Alt kører nu igennem en HTPC og derfra videre vil mit HiFi. Det onboard (AC97) lydkort der er i computeren er noget af det værste jeg har lagt øre til, og derfor måtte en Xmod ind og hjælpe lidt på mine urolige trækninger på både højre og venstre hjærnehalvdel.
Eksternt lyd er godt da der er noget mindre støj fra højfrikvente signalgivere i forhold til midten af en computer.
Problemet med Xmod (i mine øre) er at det stadig virker meget "elektronisk" i lyden og der mangler den bløde men kontante behandling af lyden som også er grunden til at du ikke kunne læse at jeg har kastet min pladespiller ud:-)

Håber du kan bruge ovenstående til noget, og er du i tvivl så handel Xmod på nettet. Så har du 14 dage til at teste og mulighed for at sende den retur hvis den ikke lever op til dine forventninger.

//Beach