Avatar billede heyn Nybegynder
27. oktober 2007 - 19:29 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke få 2 tandhjul til at interaggere

Hej Eksperter

Jeg vil lave et ur.

Jeg har lavet et stort og et lille tandhjul med spidse tænder. Jeg andvendte cylindre med 2 segmenter mod centrum.
Store har dimensionen:
radius ydre cirkel: 200 cm.
radius lille cirkel 180 cm.
72 tænder.
Lille hjul har dimentionerne:
radius ydre cirkel: 100 cm.
radius lille cirkel 80 cm.
36 tænder.
De har begge en tykkelse på 20 cm.
Afstand mellem centrum af de 2 cirkler: 280 cm.

1) Hvordan får jeg det store hjul til at rotere? (20 point)
2) Hvordan får jeg det store hjul til at trække det lille rundt uden at indstille rotation for lille? Altså automatisk kraftoverføring. (60 point)
3) Hvordan laver jeg et hul på 20 cm. i centrum af de 2 hjul? Det er noget med at trække 'trække' en cylinder fra centrum af de 2 cirkler. Noget med a - b. Jeg kan bare ikke huske hvordan. (20 point).

Godt valg

Christian
Avatar billede heyn Nybegynder
27. oktober 2007 - 19:36 #1
P.s.:
De er i format "editable poly".
Christian
Avatar billede heyn Nybegynder
28. oktober 2007 - 03:33 #2
Jeg har løst problem 1) ved brug af motionpanelet.
Nu er problemet bare at det store tandhjul ikke driver det lille rundt. Hvis jeg vil have en video er jeg nødt til, ved brug af motionpanelet, at indstille det lille tandhjul til at rotere dobbelt så hurtigt den modsatte vej. Kan man indstille max så det sker automatisk? (spørgsmål 2).

Hilsen Christian
Avatar billede nopsen Ekspert
28. oktober 2007 - 15:07 #3
Avatar billede nopsen Ekspert
28. oktober 2007 - 15:22 #4
ellers kan jeg anbefale dig at spørge på www.3dmaxer.dk de har nogen meget hjælpsomme folk på deres forum.
Avatar billede mismis Nybegynder
31. oktober 2007 - 16:07 #5
nu ved jeg godt det er max du køre i og ikke lightwave
men i lightwave har vi noget der hedder Expressions

med det kan jeg stille med simpel tekst at det ene tandhjul skal følge det andet
og der kan du linke mange hvis man vil
så når d bare drejer en del så drejere resten eller hvad nu en du vil have dem til

en expression i lw kunne se sådan ud

jeg har lavet et par hurtige tandhjul så du kan se

video her

www.trhlogos.dk/tandhjultest-by-mis.avi

-[tandjultest:hjul1.Rotation.H]*1.504

hvilket er tilføjet tandhjul 2
så vil tandhjul 2 følge tandhjul1 i h axen i modsat retning og så har jeg ganget dens hastighed med 1.504 ca for at den passer i hastigheden da det lille hjul jo vil køre stærkere end det store.

måske i har noget tilsvarende i max du kan bruge

mvh mis
Avatar billede osborne Nybegynder
05. december 2007 - 20:44 #6
Super cool tutorial nopsen
Avatar billede nopsen Ekspert
06. december 2007 - 01:12 #7
ok smider et svar, hvis du ku bruge det :)
Avatar billede mismis Nybegynder
06. december 2007 - 04:06 #8
det hjælper vel ikke meget når det er heyn der har oprettet svared
det kan osborne da ikke acceptere af

mis
Avatar billede nopsen Ekspert
06. december 2007 - 15:15 #9
det havde jeg lige overset i farten .)
Avatar billede webdesigner Praktikant
27. januar 2009 - 09:39 #10
du sakl bruge det der hedder wire parametre i max
så intaster du koden som mismis skrev den skal dog skrives om i max
og den kan linkes fra bægge objekter

når du højre kliker på dit objekt(og vælger wireparmetre) skal du vælge en rotations akse...
denne akse er altid den samme selv om objektet roteres..

du  trykker her efter på den andet objekt og vælger dens rotations akse..
nu får du wire parameter dialog boksen op...

nå koden er intastet kan du trykke på "<->" den linker 2 vejs..