Avatar billede sesso Nybegynder
24. oktober 2007 - 20:30 Der er 7 kommentarer

Flytning fra windows til linux

Hej,
jeg skal her om kort tid, have installeret Linux på min Windows maskine, da der nu er så lidt ting, jeg ikke kan med Linux, at jeg ikke ser nogen grund til at beholde Windows på nogen som helst af mine computere. Jeg har så bare lige et par spørgsmål omkring det... Jeg har en (ekstra) harddisk, mit d-drev, i min windows maskine, hvor jeg har musik, film og sådanne ting liggende på. Når jeg nu installere Linux på mit c-drev, vil Linux så kunne læse mit ntfs d-drev, eller skal jeg til at hekse her for, at kunne bruge d-drevet på Linux, som jeg har på Windows?
Næste spørgsmål ... Jeg har altid brugt windows, når jeg skulle overføre ting fra min mobil (nokia 6280) til min computer, og omvendt. Hvordan ser det ud med kommunikation mellem nokia telefoner og Linux?

Det skulle måske også nævnes, at min nuværende windows maskine, vil komme til at køre Ubuntu 6.10.
Avatar billede sesso Nybegynder
24. oktober 2007 - 20:53 #1
Det er selvfølgelig ikke Ubuntu 6.10, men 7.10 jeg skal have installeret:)
Avatar billede vivaa.dk Nybegynder
24. oktober 2007 - 21:07 #2
Ubuntu 7.10 er den første i ubuntu serien der understøtter både skrivning og læsning på NTFS drev ;)

Har din mobil bluetooth?

Ubuntu 7.10 skulle være ret god til bluetooth enheder.. Jeg skal dog indrømme at jeg ikke har prøvet det endnu, da min PC ikke har bluetooth.
Avatar billede sesso Nybegynder
24. oktober 2007 - 23:14 #3
Great:D

Ja det har den, men jeg har ingen bluetooth stick til til min computer (men er noget jeg agter at ændre på i den nærmeste fremtid), ej heller intet indbygget, men jeg tænkte mere lager enheder generalt. Så som helt normale mp3 afspillere, nokia telefoner i datalager tilstand og sådan, og så ellers bare forbundet med computeren via et usbstick.
Men jeg må bare se om det virker, og ellers så bare finde på noget andet:)
Avatar billede vivaa.dk Nybegynder
25. oktober 2007 - 08:37 #4
MP3 afspillere virker for det meste som almindelige USB-stik. Og dem er der aldrig problemer med i linux :)
Avatar billede lassebm Nybegynder
25. oktober 2007 - 14:23 #5
Jeg ville ikke turde skrive til en NTFS harddisk fra linux. Hvis du stadig vil skrive fra både Windows og Linux ville jeg personligt konvertere den til FAT.
Avatar billede lassebm Nybegynder
25. oktober 2007 - 14:23 #6
*harddisk = partition
Avatar billede langbein Nybegynder
28. oktober 2007 - 23:43 #7
Jeg viste ikke om at Ubuntu 7.10 kunne skrive til ntfs hd, så jeg fikk jo lettere sjokk da dette skjedde under testing av bootbar CD. Det kjørte faktisk helt fint og uten problmer. I alle fall den ene gangen. XP og ntfs kjørte stadigvekk som før.