Avatar billede s.timmerman Nybegynder
24. oktober 2007 - 16:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Brugere der må bruge "su"

Hej,

hvordan kan jeg definere hvilke brugere der må bruger kommandoen SU?

Jeg er klar over jeg kan tilføje brugerne til gruppen "wheel", men dette er ikke hensigtsmæssigt i mit setup :-)

//Søren
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. oktober 2007 - 17:46 #1
Må man spørge hvorfor du vil gøre dette ?
Avatar billede s.timmerman Nybegynder
24. oktober 2007 - 21:47 #2
Ja - jeg bruger en NIS server til brugerstyring i en større virksomhed. I denne forbindelse vil jeg gerne definere nogle brugergrupper som fungerer som superbrugere. Wheel-gruppen ville jeg gerne forbeholde for administratorer.

Ville jo sagtens kunne lade superbrugerne være medlem af wheel, men det er et spørgsmål om overblik fra min side ;-)
Avatar billede lassebm Nybegynder
25. oktober 2007 - 08:13 #3
Kan du ikke bare lave en ny gruppe som hedder "superusers", som så er i gruppen wheel. Og så tilføjer du disse brugere til gruppen superusers ??
Avatar billede s.timmerman Nybegynder
25. oktober 2007 - 09:14 #4
Kan man tilføje grupper til grupper? Det vidste jeg ikke - kan du vise hvordan?
Avatar billede lassebm Nybegynder
25. oktober 2007 - 21:56 #5
Hmm, det er ikke sikkert.

Ellers kan du lave en ny gruppe og så give alle brugerne i denne gruppe su rettigheder, så arver de det bare ikke fra gruppen.
Avatar billede s.timmerman Nybegynder
12. november 2007 - 09:38 #6
Fandt selv en løsning.

Det er pam.d modulet som styrer hvem der må bruge SU. Der står dokumenteret i pam.d's conf.