Avatar billede dbmdata Nybegynder
10. juni 2001 - 01:59 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Standby får maskinen til at crashe!

Hej...

Jeg har følgende maskine
ASUS A7M266
Athlon 1333
256 MB PC2100 DDR RAM
ASUS AGP-V3800 Ultra Deluxe (TNT2 Ultra)
SoundBlaster Live! Player 1024
Realtek 8029 PCI netkort
D-Link DFE538TX PCI netkort (Realtek 8139)
Adaptec AIC-7856 SCSI controller
IBM 34GXP 34.1 GB HD
Pioneer 36x CDROM
Plextor 12x4x32x brænder
Microsoft Natural Keyboard Pro
Logitech iFeel MouseMan Optical

jeg kører med producenternes drivere til alt udstyret, og disse drivere virker fint med standby!

og kører Windows 2000 Prof. SP2

Problem:

Når man beder Windows om at gå på standby eller hibernate, ser man at den skifter til billedet med \"Preparing to go to standby mode\" eller hvad der nu står. Her bliver maskinen så hængende, og harddisken loader lidt, og der sker ikke mere. Man kan se at den slukker for musen og tastaturet, og så sker der ikke mere. Man kan ikek bruge tastaturet, og musepilen fryser fast.
PRÆCIS det samme sker når man forsøger med hibernate.

Det har tidligere virket, men er holdt op med at virke, og i dag geninstallerede jeg så min windows, og det virkede igen. Jeg installerede alle mine drivere og nogle af programmerne, og testede hver gang om det virkede.

Det så ud til at blive ved med at virke, men så installerede jeg:
Windows Commander 4.52
Express Assist 2000 5.5 rev13
WinMX 2.6
ICQza chat-robot

Herefter var den gal igen!

Jeg har slettet de nævnte programmer, men problemet er det stadig, maskinen hænger når den sættes til at gå på standby og hibernate! WinMX og ICQza spurgte i øvrigt om jeg ville genstarte maskinen, så muligvis er det et af disse som installeret noget crap som har smadret min standby.

ER DER NOGEN DER KAN HJÆLPE? eller komme med gode forslag?

jeg synes selv jeg har prøvet alt!...!

(LAD VÆRE MED AT SKRIVE hvis du bare vil komme med gode \"råd\" om at det er en dårlig ide at bruge Standby osv. eller vil sige noget andet irrelevant...)
Avatar billede kram Nybegynder
10. juni 2001 - 02:39 #1
Det er SERVICE PACK2 .. der er masser af fejl i, jeg kan ikke huske siderne i hovedet hvor de beskrev det direkte, hvis jeg finder dem skal jeg nok sige til, men der er masser af fejl i SP2, tag den ud igen .. så vil jeg godt vædde 100% på det er ovre ..

ang. siderne, mistede jeg dem i en formatering .. alle min links osv .. men anyways .. det er SP2, jeg er 100% !! ..
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
10. juni 2001 - 08:07 #2
prøv at afinstallere de nævnte programmer og se om det ikke hjælper! afinstaller evt. ICQza chat-robot først!
Avatar billede makse Nybegynder
10. juni 2001 - 10:44 #3
Prøv at hente Suspend fra Microsoft. http://www.microsoft.com/hwdev/onnow/download/suspend.exe
Lidt dokumentation. http://www.microsoft.com/hwdev/onnow/download/suspend.htm

Den tester så om systemet kan gå i standby mm. Og laver så en logfil.
Det kan måske bringe dig nærmere en løsning.
Avatar billede dbmdata Nybegynder
10. juni 2001 - 10:47 #4
kimrosgaard  >> prøv at læse hvad jeg har skrevet... jeg er ikke helt dum, jeg HAR sgu fjernet dem!
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. juni 2001 - 11:16 #5
dbmdata> Små slag, lad være med at blive sur, vi skal være her alle sammen.
Dit emne er interessant, jeg har selv problemer med APM, men har valgt ikke at bruge det.
Jeg vil tro at en eller flere systemfiler ikke bliver fjernet under afinstallering, har du et program der kan gå ind og finde dem, f.eks. Norton Utilities, så prøv det og lad være med at snerre ad os ;o)
Avatar billede teknik Juniormester
10. juni 2001 - 12:13 #6
- reinstallation lyder som eneste udvej...
- hvis man er virkelig hooked på at have stand-by funktionen, så man jo skiftevis installere/teste indtil man får hittet fejlkilden/problemskaberen. (Mit gæt er ICQza.)

Evt. med et lille \"ghost image\" af den jomfruelige installation, så man kan spare at installere helt forfra, når kilden rammes, for der bliver det jo nødvendigt at installere om igen.
- Jeg bruger normalt den lidt nemmere løsning med \"gå aldrig i systemstandby\", men det skyldes min modvilje mod at lave meget arbejde uden en (i mine øjne) tilsvarende gevinst.

- Når PSU blæseren fortsat larmer løs, så foretrækker jeg nemlig at slukke PC\'en.
Hvis den var med i \"standby\" pakken, så var det straks mere interessant.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede dbmdata Nybegynder
10. juni 2001 - 18:49 #7
hvis nogen kan give mig et tip til hvordan jeg fjerner SP2 (der er ikke taget backup), og det så virker når den er fjernet, får de mine points!
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. juni 2001 - 18:55 #8
Det er vist ikke muligt når der ikke er lavet en backup!
Eneste løsning er en geninstallering!
Avatar billede makse Nybegynder
10. juni 2001 - 19:04 #9
Avatar billede dbmdata Nybegynder
10. juni 2001 - 19:08 #10
jeg skal ikke fjerne backup filerne, jeg skal fjerne selve SP2...

der er ingen backup filer, for jeg bad  den om ik at lave backup :-(
Avatar billede dbmdata Nybegynder
10. juni 2001 - 19:11 #11
i øvrigt makse, jeg har hentet suspend.exe men det ser bare ud som om den får maskinen til at gå på standby, og det går den jo ned af... ik fedt
Avatar billede makse Nybegynder
10. juni 2001 - 19:12 #12
Doh, ja. Sorry. Glem mit svar. :)
Avatar billede makse Nybegynder
10. juni 2001 - 19:12 #13
Hvad skriver den så i Logfilen, som suspend laver?
Avatar billede dbmdata Nybegynder
10. juni 2001 - 19:16 #14
der står vist ik andet end
**** ACPI machine ****
[Machine will resume via ring 3 ABSOLUTE timer (SetWaitableTimer)]
Avatar billede dbmdata Nybegynder
12. juni 2001 - 01:13 #15
Jeg har nu geninstalleret HELE lortet UDEN SP2...

nu er den gået i fuck igen...

FØRST, begyndte den ik at kunne vågne op af standby, da jeg var færdig med at inst. alle driverne og begyndte at installere programmerne... (nåede vist til winamp før den begyndte at fucke i den)

BAGEFTER tænkte jeg \"skidt, der er jo stadig hibernate\" og installerede videre...

jeg var så dum at installere følgende i ét hug uden at checke om den holdt op med at virke:

Norton Speeddisk 2001
WS_Ping Propack
Windows Commander 4.52
PCAnywhere 9.2
Office XP Pro Plus
Photoshop 6
BP FTP 1.20
Asus Live
Mbprobe 1.30 (incl. nt driver)

Det er nærliggende at tro at det skulle være Windows Commander der ødelagde det, men det lyder for usandsynligt, da det er et simpelt program uden nogen drivere eller noget.

Asus Live installerer nogle drivere, men fik den ikke til at gå i stykker i min forrige installation

PC Anywhere måske?
eller MBProbe\'s NT driver? jeg ved bare ikke hvordan jeg får fjernet denne NT driver?
http://web.bham.ac.uk/jst829/mbprobe/

filerne til driveren hedder:
NTInst.exe
giveio.sys

og virker uden at man booter maskinen
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. juni 2001 - 01:23 #16
Jeg ville også foreslå mbprobe, Wincommander bruger jeg selv, den er ok. Norton Speeddisk bruger også. Photoshop ligeledes.
Kig evt. også på Asus Live, den har aldrig virket på min den gamle pc.
Office XP Pro Plus kender jeg ikke, ejheller PCAnywhere.
Du kunne prøve at stoppe procceserne for de mest suspekte programmer og prøve dig frem.
Jeg har kun problemet med min Plexwriter, den giver mig ikke lov til Dvale eller standby, kobler jeg den ud i enhedshåndteringen, går det fint, bortset fra at lyden ryger sig en tur.
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. juni 2001 - 01:26 #17
Glemte jeg Mbprobe, slå den fra, den har jo en føler ude hele tiden og forhindrer nok dvale og standby i at virke. Det er helt tydeligt at pc prøver at gå i standby eller dvale.
Avatar billede dbmdata Nybegynder
12. juni 2001 - 02:10 #18
mbprobe er slået fra nu, jeg har fjernet giveIO fra device manager og omdøbt mappen det lå i
Avatar billede dbmdata Nybegynder
12. juni 2001 - 02:12 #19
jeg starter med at prøve en liveupdate af speeddisk og pcanywere
Avatar billede dbmdata Nybegynder
12. juni 2001 - 20:30 #20
der er intet der virker, ejg har slettet en masse drivere nu, det hjælper ikke

men jeg prøvede at lave en helt ren win2k installation og så installere alle de nævnte programmer en ad gangen, der var ingen af dem som fuckede mit standby op! lorte win2k
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
29. juni 2001 - 22:46 #21
I twaeker programmet:
Xteq X-Setup 6.1 (The ultimate tool for Black Belt system tuning)
findes her: http://www.xteq.com/products/xset/index.html

står der under memory wizard step 3 af 6:

OPTION #2: Windows NT is allowed to page parts of its kernel (the heart of Windows NT).

This only happens if a lot of programs are opened, but it will slow down your system badly.

For maximum performance, you should deactivate this option.

NOTE: Do not deactivate this option if you want to use standby power functions (Hibernate etc.)

Løsningen kunne være at downloade dette program, og se om det er deactiveret
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
22. juli 2001 - 20:46 #22
Hej \"dbmdata\"

Har du APM eller ACPI på computeren

Win 2000 pro vil indstallere APM-støtte, såfremt din APM BIOS opfylder APM 1.2-kravene. Du kan se om dette er tilfældet ved at gå ind i power options-applikationen i kontrolpanelet og se om der er et APM-faneblad. Du slår naturligvis APM til ved at sætte et kryds i \"enable advanced management support\" på dette faneblad

kontrolpanel --> device maneger --> vælg devices by type (på view-menuen) --> hvis du ser \"standard PC\" opført under computer, så kan du være helt sikker på at systemet højst er APM-baseret (og altså ikke kan anvende ACPI)

ACPI-systemer vil altid vise et par ACPI-indgange istedet

Jeg er blevet en del klogere på dette område siden min sidste indlæg i denne debat, og har en stor fornemmelse af at det er her at \"liget er begravet\"
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. juli 2001 - 20:56 #23
eric-pedersen> Mener du ikke \"det er her hunden ligger begravet\" ;o)
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
22. juli 2001 - 21:00 #24
hmmm, det kan sgu godt være at det er sådan det skal lyde :=]
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. juli 2001 - 21:08 #25
eric-pedersen> Er der ikke noget om at hvis man har ACPI så kan man slukke på afbryderen og lukker win2k på denne måde, så starter den uden at der er sker skade på systemet.
Jeg kunne forestille mig, at der var blevet udviklet til brug på bærbare, hvor man pludselig har brug for at slukke den, f.eks. ombord på et fly, hvor man som bekendt ikke må have noget tændt under landing.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
22. juli 2001 - 21:15 #26
ACPI rummer mulighed for at lade styresystemet få langt større kontrol med forbruget af strøm end den tidligere power management-specifikationen APM, specielt hvad angår nedlukning af pc\'en
Og ACPI har allerede en rimelig stor markedsudbredelse i og med at Microsoft har markedsført den rimeligt hårdt overfor hardwareproducenterne
F.eks. beskeden \"du kan nu slukke din computer\"
kommer ikke hvis man har APM/ACPI indstalleret
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. juli 2001 - 21:23 #27
De få gange hvor jeg har været nødt til at slukke brutalt for win2k har jeg haft problemer med at starte, så jeg tænkte på om det var fordi jeg har ACPI installeret?
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
22. juli 2001 - 21:35 #28
Gad ikke at oversætte:

Short for Advanced Configuration and Power Interface, a power management specification developed by Intel, Microsoft, and Toshiba. ACPI, which will be part of the next version of Windows, enables the operating system to control the amount of power given to each device attached to the computer. With ACPI, the operating system can turn off peripheral devices, such as a CD-ROM players, when they\'re not in use. As another example, ACPI will enable manufacturers to produce computers that automatically power up as soon as you touch the keyboard.

Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
22. juli 2001 - 21:44 #29
When you attempt to put your computer into Hibernate or Standby......

Læs det hele her:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q197/4/77.ASP?LN=EN-US&SD=gn&FR=0&qry=acpi&rnk=3&src=DHCS_MSPSS_gn_SRCH&SPR=WIN2000
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. juli 2001 - 23:10 #30
Ok, det var så ikke det jeg tænkte på, men tak for oplysningerne!
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
24. juli 2001 - 00:27 #31
Linket var også henvendt til \"dbmdata\"
Avatar billede dbmdata Nybegynder
31. juli 2001 - 04:03 #32
eric -> jeg har prøvet X-setup og set, den er sat til paging, jeg har ik ændret på det!!!

\"Har du APM eller ACPI på computeren\"

LÆS DOG MIT SPØRGSMÅL!
tror du jeg kører med det nyeste største MB/CPU man man få, og så ikke har APM/ACPI support? LÆS! jeg skriver jo også at det virker nogengange!

ang. den URL du sendte, kan du jo selv starte med at læse den.. der står at denne vejledning gælder hvis fejlen \"The system cannot go to standby mode because the driver <drive>\\<device driver name> failed the request to standby. \"

men er det den fejl jeg får? NEJ VEL!

RETAXES OG ERIC>> FUCK HVOR ER DET IRRITERENDE AT I ALTID SKAL SIDDE OG HYGGESNAKKE! MAIL ELLER RING DOG MED HINANDEN I STEDET! I AFSPORER JO SPØRGSMÅLET TOTALT!

ERIC>> DU BEHØVER SGU IKKE FORTÆLLE MIG HVAD ACPI ER, DET VED JEG SGU DA GODT! DET VAR I ØVRIGT IKKE DET MIT SPØRGSMÅL GIK UD PÅ...

NÅH MEN \"TAK\" FOR \"HJÆLPEN\", ISÆR TIL JER, RETAXES OG ERIC-PEDERSEN!

Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
31. juli 2001 - 12:07 #33
Fuck hvor er du dog total negativ......og undskyld ad helvede til at jeg prøver på at hjælpe....... Jeg er ikke \"Ekspert\" men arbejder på det!!!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. juli 2001 - 12:37 #34
eric-pedersen> Det skal du ikke være ked af, han får bare svært ved at få hjælp en anden gang!
Avatar billede dbmdata Nybegynder
31. juli 2001 - 17:48 #35
retaxes>> du synes måske det var nemt at få hjælp nu? okay det var det også lige indtil i to begyndte at skrive 20 ligegyldige kommentarer til hinandne som intet havde med spørgsmålet at gøre!

DET BLIVER AFSPORET, FORSTÅ DET NU RETAXES! det er gu ik første gang du får det at vide...

eric>> hvis du ville prøve at hjælpe så skulle du tage at se på hvad for et MB og CPU jeg har, i stedet for at spørge om jeg nu er sikker på at min comp understøtter APM... (hvis du havde læst hele mit SPM for forstået det, ville du nok have set at jeg havde et af de dyreste/nyeste MBs på markedet...)
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. juli 2001 - 18:17 #36
Slå dog Caps lock fra!
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
31. juli 2001 - 18:24 #37
rolig mulle rolig mulle......spis din skovsnegl mulle

Sorry kan ikke tage dig alvorlig
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. juli 2001 - 18:31 #38
eric-pedersen> Når man skimmer det igennem, virker det som om manden bare negativ fra start til slut, der må være nogen der har pisset på hans sukkermad, ikke i dag, men hver dag og det forstår man godt!
Avatar billede Rasmus Enghave Nybegynder
31. juli 2001 - 18:45 #39
I er simpelthen nogle total loossseeerreee... Hvis du skal have 2000\'s standby til at virke... skal du køre med ACPI... det er det eneste der virker... min pc har også været i krak som din... Håber du kan få det til at virke...
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. juli 2001 - 18:50 #40
capiz> Det har vi været inde på, eric-pedersen var inde på det på et tidspunkt. Det var bl.a. ACPI vi snakkede om, men det har han prøvet.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
31. juli 2001 - 19:39 #41
Det kræver jo heller ikke en mand at flippe ud på den måde, men det kræver sgu sin mand at komme tilbage og sige at det ikke var sat korrekt op....

dbmdata.....Jeg har iøvrigt aldrig haft fonøjelsen af at hyggesnakke med retaxes (eller andre for den sags skyld) underlig beskyldning at komme med
Avatar billede dbmdata Nybegynder
01. august 2001 - 17:36 #42
eric og retaxes>> det kan godt være at jeg er sur... men hør her:

jeg har et problem som jeg har knoklet med i flere dage!

så indsender jeg min problemstilling og giver alle tænkelige detaljer, så folk kan se hvilken PC jeg arbejder med...

herefter regner jeg med at folk som skriver tilbage, gør det for at hjælpe mig og at de har læst alt hvad der tidligere er blevet skrevet, samt at de er nogenlunde kvalificeret til at udtale sig om emnet...

eric jeg må indrømme at dit første tip med X-setup var meget godt (selv om det ik hjalp)

men derefter begynder dig og retaxes at sidde og snakke frem og tilbage med hinanden, og i øvrigt lyder det ik som om at i har læst hvilket MB jeg har i min maskine, selv om det står aller øverst!!! i tror da ikke seriøst at en PC der er 2 mdr gammel ikke understøtter APM, og da jeg samtidig skriver at det tidligere har virket, fatter jeg ik helt hvor denne tanke kommer fra!!!

jeg bliver sgu da mega irriteret over at folk begynder at skrive upassende ting ind i mit spm, for det afholder andre fra at hjælpe, hvis der allerede er skrevet et svar eller en masse kommentarer!

vil i ikke godt prøve at lade være?

retaxes, jeg har også set dig lave det her nummer en del gange før!!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. august 2001 - 17:46 #43
Det gør jeg som det passer mig!
Avatar billede dbmdata Nybegynder
01. august 2001 - 17:48 #44
er du virkelig stadig så lille at du ik kan finde ud af at tage imod et godt råd fra et andet menneske, eller har du bare fået for lidt opmærksomhed som lille?
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. august 2001 - 18:04 #45
Bliver du ved, utroligt!
Avatar billede dbmdata Nybegynder
01. august 2001 - 19:39 #46
jeg bliver sgu ved til du ligger livløs på jorden uden at sige mere lort! du er fandme en pain in the ass... jeg prøvede faktisk at være venlig, og så er du præcis så gammel at du lige har lært at sige \"Det gør jeg som det passer mig! \"

jeg tror ik en skid på at du er 63 år. der skulle vist have stået 63 måneder!