Avatar billede nikkelheimer Nybegynder
22. oktober 2007 - 13:10 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke skrive specialtegn - accent og omlyd - som jeg plejer

Hej.
Jeg kan ikke længere bruge accent og omlydstasterne på mit tastatur, og jeg ved ikke hvorfor.
Pludselig kan jeg ikke skrive f.eks. Allé eller ä eller ~ osv.
Jo, på nettet og alle andre steder end i word, excel og outlook. (og sikkert også andre microsoft-programmer).
Hvis jeg trykker på accentknappen og så "e" kommer flg. tegn:
´´e
Og hvis jeg trykker på omlydstasten + a kommer flg. tegn:
¨¨a

Jeg kan godt skrive tegnene, men så skal jeg ved é trykke på:
ctrl+apostrof(')+e.

Har jeg uforvarende ramt en eller anden hemmelig tastkombination eller hvad pokker er der sket?

Bedste hilsener
Pernille
Avatar billede peter.erikse Nybegynder
22. oktober 2007 - 13:23 #1
Kan det tænkes at bogstaverne står defineret i Autokorrektur? (Funktioner, Indstillinger for autokorrektur)
Avatar billede nikkelheimer Nybegynder
22. oktober 2007 - 13:29 #2
Hej.
De står ikke defineret i autokorrektur.
mvh
Pernille
Avatar billede vejmand Juniormester
22. oktober 2007 - 14:12 #3
Prøv evt. med en systemgendannelse:
Start -> Alle programmer -> Tilbehør -> Systemværktøjer -> Systemgendannelse -> Følg guiden, og vælg et tidspunkt fra før problemet opstod.

Jeg ved ikke om det vil virke, men det tar kun et øjeblik, og kan fortrydes hvis ikke det hjælper.
Avatar billede nikkelheimer Nybegynder
22. oktober 2007 - 14:31 #4
Hej.
Det hjalp ikke.
:-)
pernille
Avatar billede vejmand Juniormester
22. oktober 2007 - 14:43 #5
Du kan evt. prøve at slette Normal.dot, Word opretter selv et nyt næste gang programmet åbnes.
Men det er jo nok ikke løsningen, når det også er et problem i Excel....

Normal.dot ligger her:
Windows XP og Windows 2000:
C:\Documents and Settings\BRUGERNAVN\Application Data\Microsoft\Skabeloner

Husk at slå "Vis skjulte filer og mapper" til.
Avatar billede nikkelheimer Nybegynder
22. oktober 2007 - 14:55 #6
Nope - det hjalp desværre heller ikke.
Avatar billede vejmand Juniormester
22. oktober 2007 - 14:59 #7
Jeg har desværre ikke flere forslag.  :-(
Avatar billede jkrons Professor
22. oktober 2007 - 16:37 #8
Det er et kendt problem, der forårsages af forskellige former for virus, fx badtrans.

Det er desværreikke alle antivirusprogrammer, der fanger disse vira, men AVG gjordei  hvert fald tildigere. Hent den evt. her: http://www.grisoft.com/
Avatar billede nikkelheimer Nybegynder
24. oktober 2007 - 14:36 #9
Jeg testede for virus med AVG i går, og den fandt THUS-virus i 2 filer, som blev renset (i øvrigt ingen systemfiler). Prøver nu lige at scanne computeren igennem med Norton Antivirus, men den kører hele tiden og burde have fanget det. Men nu får vi se.
Problemet med specialtegnene er dog ikke løst. Gad vide om det vil hjælpe at reparere office-installationen? Det må blive næste punkt på programmet.
Avatar billede jkrons Professor
24. oktober 2007 - 17:19 #10
Hvis det er en virus, hjælper en reparation næppe, men man kan da forsøge. Alternativt kan du prøve at gendanne din pc til et gendannelsespunklt der ligger før problemet opstod.
Avatar billede vejmand Juniormester
24. oktober 2007 - 17:43 #11
jkrons >> Er vist forsøgt... Kommentar: vejmand 22/10-2007 14:12:20
:-)
Avatar billede jkrons Professor
24. oktober 2007 - 18:36 #12
vejmand-> Den havde jeg overset. Jeg tror nu også selv mest på virussen :-)

nikkelheimer-> I gamle dage opdagede Norton ikke disse vira, og kunne derfor heller ikke fjerne dem.
Avatar billede nikkelheimer Nybegynder
06. juli 2009 - 17:02 #13
det var vist en virus, men det er godt nok længe siden.
Jeg kan ikke finde ud af at give point.