Avatar billede guden_gunde Nybegynder
21. oktober 2007 - 14:51 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

hdmi adapter

Hej eksperter

Jeg har følgende problem:
min computer er tilsluttet mit tv via en DVI til hdmi-adapter og så et hdmikabel til tvøet, men dette er jo kun et displaybillede der bliver først via det hdmi kable, findes der endnu en adapter hvor jeg kan ført lyd over hdmikablet også, min pc har diverse digitale lydudgange.

findes der en adapter lige de gamle scartstik, hvor man kan samle phonostik + s-video, bare hvor det er i digital form, med DVI og digitallydstik.

håber i forstår hvad jeg mener, det er lidt svært at forklare :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. oktober 2007 - 14:58 #1
Avatar billede guden_gunde Nybegynder
21. oktober 2007 - 15:06 #2
præcis det jeg leder efter, men det er en ret dyr løsning, så erdet langt billigere, at før et koaxial kabel sammen med hdmi kablet :) der er ikke billigere alternativer?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. oktober 2007 - 15:07 #3
Måske, men ikke nogle jeg er stødt på.
Avatar billede gurly Praktikant
21. oktober 2007 - 17:32 #4
der findes vist kun den, og det er bliligt hos stjernholm som thesherif linkede til, hos avconnection tager de 2495 sat ned fra 2795, de plejer ellers at være rimelige med priserne
http://avconnection.dk/?PNo=22-201&ML1=1&ML2=69&ML3=213&ML4=245
Avatar billede thov Forsker
21. oktober 2007 - 18:02 #5
TV'et må være så nyt, at det er forsynet med to RCA-phono bøsninger som lydindgang (en rød og en hvid).
Du skal så bare bruge et kabel i passende længde, med en 3,5mm mini-jack (til lydkortet) i den ene ende, og to phono han-stik i den anden ende.

Den gule bøsning som evt. befinder sig sammen med den røde og den hvide, skal ikke bruges - det er til et komposit-video signal.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. oktober 2007 - 18:09 #6
-> thov: Det kommer der vist ikke meget digital overførsel ud af :)
Avatar billede kenp Novice
21. oktober 2007 - 18:26 #7
Du kan skifte grafikkortet til et med enten hvor lyd kommer med ud via dvi eller har direkte en hdmi-port hvor der er tilknyttet lyd.
Avatar billede gurly Praktikant
22. oktober 2007 - 08:05 #8
kenp > lyden kan umuligt komme med ud via et dvi stik, men du har til gængæld ret i at der findes grafikkort som har en digital lyd indgang, hertil slutter man så en digital lyd udgang fra lydkortet, grafikkortet her så en hdmi udgang, med både billed + lyd
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 09:20 #9
-> gurly: kenp har altså ret (jeg vidste det heller ikke). Det ER muligt at få både video+audio via DVI. Der medfølger så en DVI->HDMI adapter med grafikkortet, så man kan kan tilslutte direkte til HDMI indgang på tv.

http://www.eksperten.dk/spm/801947
Avatar billede guden_gunde Nybegynder
22. oktober 2007 - 14:12 #10
jeg har lige købt mig

http://www.inno3d.com/products/graphic_card/gf8/8800gts_320.htm

og det kort har desværre ikke den funktion :-( en skam for et kort af den kvalitet..
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 14:15 #11
Både og.

Jeg vil altid foretrække, at føre min audio særskilt, da den skal ind i min surround forstærker og ikke mit tv.

Men smag og behag :)
Avatar billede guden_gunde Nybegynder
22. oktober 2007 - 14:17 #12
mit tv har en optisk forbindelse til min forstærker, så det er stadig godt forbundet, men selvfølgelig vil kvaliteten forblive bedst ved en direkte forbindelse... tror også det ender med at jeg forbinder mit spdif udgang til forstærkeren, og fører et extra kabel til det...
Avatar billede gurly Praktikant
23. oktober 2007 - 05:52 #13
hvis du gør det via en digital koaksial forbindelse, og der er langt, så er "rigtig" 75 ohm spdif kabel dyrt, men så kan man bruge 75 ohm antennekabel, køre selv på 22 meter antennekabel uden problemer, ligeledes med 22 meter dvi kabel uden problemer.
Avatar billede guden_gunde Nybegynder
23. oktober 2007 - 13:52 #14
der er 15 meter

okey, kan antennekabel bruges? men hvilke stik skal jeg så bruge? er det noget der er nemt at få samlet?
Avatar billede gurly Praktikant
24. oktober 2007 - 02:31 #15
ja det er rigtigt, almindelige phono stik har svært ved at tage så tykke kabler, men jeg har selv købt stik her hos lavpris elektronik
tror nok det var dem her der kan tage 8 mm kabler
http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/showproduct.asp?PRO_ID=77334
find dem inde på denne side >
http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/index.asp
over til venstre scroll ned til "stik Phono/RCA" hanstik, og så kig efter til 8 mm kabel.
min lokale elektronik shop havde dem ikke, med de kom i løbet af nogle dage derinde fra,
Avatar billede gurly Praktikant
24. oktober 2007 - 02:44 #16
http://www.av-connection.dk/?PGr=210&ML1=1&ML2=71&ML3=77&ML4=197
sikkerte et lækkert spdif kabel, men alt for dyrt, som du kan se er e det 75 ohm som antennekabel, og man kan sagtens bruge til 8 kr meteren
http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/showproduct.asp?PRO_ID=30801
bare sør for det er ordentligt tykt 7 - 8 MM ikke det billige på 4 - 5 mm
Avatar billede guden_gunde Nybegynder
26. november 2007 - 01:45 #17
hej igen

min kæreste fødte kort eftr jeg havde dette inlæg oppe, og havde faktisk glemt det :)

gurly smid et svar, det kan være jeg skriver endnu kommentarer herefter om hvordan jeg lige får det kabel lavet, men synes du fortjener pointene :)
Avatar billede gurly Praktikant
28. november 2007 - 00:05 #18
Tillykke :)