Avatar billede baronbadedyr Nybegynder
20. oktober 2007 - 02:25 Der er 9 kommentarer

Slette data fra HD permanent

Hej. Jeg er i gang med at sælge en bærbar computer.
Problemer er at jeg gerne vil beholde hele min windowsinstallation + diverse belejlige programmer, men jeg har en del personlig data liggende, som jeg gerne vil have fjernet helt og aldeles permanent fra harddisken. Jeg er godt klar over at data ikke forsvinder reelt fra harddisken, ved en tømt papirkurv. Jeg har hørt at dataene skal overskrives for at de ikke kan genkaldes af visse programmer. Problemet er så bare at jeg ikke er klar over hvilket program der kan udføre denne opgave for mig, nemt og sikkert. Kan du hjælpe mig?

Spørg endelig ind til detaljer, hvis der er noget der fremgår uforståeligt. På forhånd tak

/BB
Avatar billede trav4u2 Novice
20. oktober 2007 - 04:02 #1
Du kan bruge freeware programmet Eraser
http://www.heidi.ie/eraser/

Brug US DoD 5220 22-M - 7 Passes hele vejen igennem
Start med at afinstallere de programmer der ikke skal følge med maskinen.
Og derefter brug Eraser til:

1. En sikker sletning af data
2. En sletning af empty space på harddiskene
3. Defragmenter derefter harddiskene
4. Slet til sidst empty space på harddiskene endnu en gang med Eraser

Så skulle du være på den sikre side :-)
20. oktober 2007 - 10:52 #2
Registreringsdatabase oprydning ->
RegCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/ccleaner-manual.htm (Specielt punktet [Problemer]...)
Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller NEJ til den.

Samt omdøbning af 'ejerskab' ->
http://www.dougknox.com/xp/utils/xp_change_owner.htm
eller
http://windowsxp.mvps.org/owner.htm
Avatar billede baronbadedyr Nybegynder
23. oktober 2007 - 21:05 #3
trav4u2 --> Jeg har fået hentet programmet og installeret det. Det gik problemfrit, men så snart at jeg opretter en task så kommer den med en fejl, hvor den skriver at C:\Documents and settings\All Users\\Documents\default.ers contains an invalid path.
Umiddelbart kan jeg godt starte tasken og det går fint, men efter at den er nået 3% af rydningen af unused space så siger windows at der er sket en fejl med programmet, og at jeg kan lukke det. Det er det typiske windows hvor der står "send fejlrapport" eller afslut proces eller luk program eller hvad den nu hedder. Kan få øje på en umiddelbar løsning?
23. oktober 2007 - 22:37 #4
Så brug mit forslag og derefter lad den rulle en omgang defragmentering... Så skal der prof. værktøj til at grave noget frem ...
Avatar billede trav4u2 Novice
23. oktober 2007 - 23:11 #5
Ja, det lader til at den seneste version har en bug :-(
Der er flere der har oplevet en lignende fejl, og der er da også angivet en løsning på:
http://www.msfn.org/board/Eraser_584_Error_Alert_t103895.html&pid=689500

Men frem for at rode med det, vil jeg foreslå at du smider den nye ud igen og så bare henter en tidligere version. Jeg bruger selv stadig version 5.6 fra 2003
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=37015
Avatar billede baronbadedyr Nybegynder
24. oktober 2007 - 16:03 #6
Mange tak. jeg kigger på det.. :-)..
Avatar billede baronbadedyr Nybegynder
22. november 2007 - 20:07 #7
Hej. 5.6 virker heller ikke optimalt. Den kan sagtens komme igang med at scanne, men den stopper på et ukendt tidspunkt, og under 'statistics' skriver den 4 times runned og 4 possible failures. Ved ikke helt hvad jeg skal gøre.

Undskyld at jeg har været så lang tid om at svare..
Avatar billede trav4u2 Novice
22. november 2007 - 23:21 #8
Hej igen :-)

Kan det være denne her:
” When I erase unused disk space I get an error with a long list of files that could not be processed. What am I doing wrong?
Nothing, the meaning of this error is to warn you that not all unused space on the drive could be overwritten. This is because the files on the list were loaded in memory and therefore, locked by the operating system and their cluster tips could not be erased. You can reduce the amount of locked files by closing as many applications as possible before erasing unused disk space. You can find more information about the cluster tips from the help file.”

(Fra http://www.heidi.ie/eraser/faq.php#Unused)
Prøv evt. at køre den fra safe mode (F8 når du booter)
23. januar 2008 - 17:17 #9
Hvad endte denne tråd med?