Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2007 - 23:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Vejledning til optimalt design af multi-language database

Hej alle,
Jeg skal til at designe et database/tabel der skal levere sprog til noget software jeg er igang med at udvikle.
Sprog skal knyttes til et unikt navn, feks "VAR1" - her skal der så knyttes X antal sprog.

Det skal være så fleksibelt som muligt, så jeg nemt kan tilføje nye sprog, og blot skulle ændre en enkelt parameter når jeg vil have et andet sprog fra mit software.. i en SELECT...WHERE SprogID=DK/DE/SE osv osv.

Jeg har MySQL som database, så kender i mulighederne i den.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2007 - 23:04 #1
Og hvis der er en PHP nørd derude der vil tjene en god håndfuld point ved at lave et php interface til den database så jeg kan tilføje nye sprog, og felter og opdatere de enkelte sprog, så kom frisk ;-)
Avatar billede barklund Nybegynder
17. oktober 2007 - 23:32 #2
Jeg tror ikke du finder nogle, der vil "tjene en god håndfuld point", men tilbyder du opgaver for penge, kan du måske finde nogle, der vil lave en færdig løsning for dig.

Derudover forstår jeg ikke dit spørgsmål - hvilken del af database-designet skal du have hjælp til? Hvad har du allerede lavet?
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2007 - 23:39 #3
Så laver jeg selv den php del. Spørgsmålet går ud på hvordan en multi language tabel designes bedst.

Er det f.eks.:
UniqueVar,dk,se,no,uk derud af.

Det er for mig en meget simpel form, men er det den bedste? Det eneste jeg skal have gemt i den er UniqueVar="Velkommen","Wilkommen" etc... og så kunne hente det rigtige sprog ud via en SELECT der bare skal have "dk,se,no" plus varnamet ind.

Jeg syntes bare det virker "for simpelt" på en eller ande måde.. og ville høre om det bare er sådan det gøres?
Avatar billede barklund Nybegynder
17. oktober 2007 - 23:45 #4
Nej, det er det bestemt ikke. Du har en tabel med sprog, en tabel med identifiers og en tabel med oversættelser:

tabel sprog:

sprog_id | sprog
1 | da
2 | de
3 | en

tabel identifiers:

identifier_id | var
1 | welcome_text
2 | goodbye_text

tabel oversættelser

identifier_id | sprog_id | text
-------------------------------
1 | 1 | Velkommen
1 | 2 | Willkommen
1 | 3 | Welcome
2 | 1 | Farvel
2 | 2 | Wiedersehen
2 | 3 | Goodbye

Så er det enkelt at tilføje nye sprog og enkelt at udtrække og opdatere oversættelser :)

--
Morten Barklund
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2007 - 00:10 #5
Hej Morten,
Jeg vi lige prøve det af imorgen, og umiddlebart så var det også lidt det jeg havde i tankerne man skulle gøre.

Du får lige et svar imorgen :-)
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2007 - 17:23 #6
Nu har jeg lavet php admin system til min lang db, samt SQL sætninger osv osv.
Det spiller bare, tak for inspirationen!

Smid svar
Avatar billede barklund Nybegynder
18. oktober 2007 - 17:33 #7
Oki :)
Avatar billede barklund Nybegynder
18. oktober 2007 - 20:29 #8
Taktak