Avatar billede dly Nybegynder
14. oktober 2007 - 14:37 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

PDF-fil i høj opløsning

Hey Experts.
Jeg har lavet et kort i Adobe Illustrator, som jeg gerne vil have lagt ind på min hjemmeside i PDF-Format (som f. eks. dette: http://www.fields.dk/gfx/brugerupload/Dokumenter/kort_orestad_web.pdf)
Jeg har prøvet at lave kortet til en stor JPEG-fil, sætte det ind i Powerpoint og derfra konverterer til PDF, men billedet bliver alt for grumset. Hvordan for jeg lavet det så man kan zoom og så det stadig er højtopløseligt, og hvordan har de lavet på linket? Der kan man næsten zoome uendeligt uden det går ud over kvaliteten.
Avatar billede prodic Mester
14. oktober 2007 - 15:03 #1
Hvis du i Powerpoint kan placere enten en ai eller eps-fil, så er det fremgangsmåden.
Konverterer du din Illustrator-fil til en jpg, så kan du miste vektorgrafikkens største fordel - at det kan skaleres.
Evt. kan du eksportere din Illustrator-fil til en pdf igennem Illustrator. Det bør give dig et bedre resultat, såfremt din grafik er tegnet i Illustrator(vektor). Det bør i det mindste blive bedre end via Powerpoint.
Avatar billede dly Nybegynder
14. oktober 2007 - 15:25 #2
Man kan desværre hverken indsætte en ai eller en eps-fil i Powerpoint. Jeg kan desværre heller ikke eksportere en Illustrator-fil til en pdf igennem Illustrator. Filen er lavet i Illustrator.
Avatar billede prodic Mester
14. oktober 2007 - 15:38 #3
I Illustrator CS3 kan du gemme filen direkte som en pdf-fil.
I ældre versioner - såvel som nyere - kan du vælge at printe filen til en Adobe PDF-printer. Den vej rundt kan du også lave en pdf-fil.
Du kan som en sidste udvej også vælge, at gemme/printe filen som en postscript-fil og køre denne igennem Adobe Distiller. Ud af det får du også en pdf-fil.
Avatar billede dly Nybegynder
14. oktober 2007 - 15:56 #4
Har en gammel Illustrator udgave. Og har desværre ikke PDF-licensen på sammme computer som illustrator-filen. Men lyder som en god ide med at lave den til en postschript-fil. Skal jeg bruge noget program for at leve den?
Avatar billede dly Nybegynder
14. oktober 2007 - 15:57 #5
Ups: leve = lave
Avatar billede prodic Mester
14. oktober 2007 - 16:17 #6
Hvis du ikke direkte kan gemme filen postscript-fil i din udgave af Illustrator, så kan du vælge at printe filen.
I indstillings-boksen vælger du "print to file". Det skulle meget gerne give dig en .ps-fil.