Avatar billede gobie Nybegynder
13. oktober 2007 - 19:01 Der er 24 kommentarer

TDC smider mig af hvert 10. minut

Halløj.

Vi har to stationære og 2-3 bærbare. De to stationære er altid koblet på internettet, mens vi har en direkte forbindelse via router til, at der kan være én mere koblet på. Dette sker dog i reglen ikke. Desuden har vi også trådløst net, der dog kobles på en arbejdsplads andetsteds. Her har jeg også en Playstation 3 koblet på.

Problemet er, at vi indimellem konstant smides af. Det kommer i perioder. Andre gange er forbindelsen stabil. Eller, jeg smides i hvert fald af i perioderne. Jeg må melde pas på, om den anden gør, da den aldrig er på MSN, og det derfor ikke direkte kan aflæses. PS3'en har det dog også med at ryge, men den er dog forbundet til det trådløse.

Selskabet er TDC, og forbindelserne dirigeres via router. Hvordan løses problemet, og hvorfor opstår det kun indimellem?
Avatar billede sherlock Nybegynder
13. oktober 2007 - 19:19 #1
Er din PS3 opdateret med nyeste firmware? Der har nemlig været problemer i de tidligere versioner.
Det er sikkert ikke et TDC-problem.
Avatar billede gobie Nybegynder
13. oktober 2007 - 19:34 #2
Jep.. Problemet opstår jo heller ikke kun på min PS, men også på min egen stationære!
Avatar billede it-dk Nybegynder
13. oktober 2007 - 19:42 #3
Hej
Er det en router eller adsl modem du bruger? Bruger du tdc's samt din trådløse router på samme tid?

Jeg tror at det skyldes ip adresse konflikt på dit udstyr dvs til computerne osv som tildeles dit udstyr når det skal på nette. Det sker nok at f.eks. begge computere får samme ip nummer hvis de er på nettet og tændt på samme tid. Derudover kan det skyldes opsætning i trådløs router. Her skal evt DHCP nok ikke være til i de fleste tilfælde. For så styre både den samt tdc's udstyr hvilke ip nummere der tildeles. Hvis du bruger tdc router osv er det bedst at bruge en trådløs access point (2 router giver konflikt).
Avatar billede gobie Nybegynder
13. oktober 2007 - 21:47 #4
Som jeg har forstået det, har vi en router til at 'fordele' ADSL-forbindelserne i husstanden. Derudover har vi så også et trådløst, og ja, de bruges samtidigt. Jeg forstår bare ikke, at problemet kun opstår i perioder. Der var just gået et halvt års tid, hvor problemet ikke havde eksisteret, men for et par uger siden opstod det så igen!

Desuden er den trådløse forbindelse ikke helt så god som routerens, så det ville egentlig være mest oplagt at bruge den anden, hvis det endelig skulle være.
Avatar billede it-dk Nybegynder
14. oktober 2007 - 11:24 #5
Forbindelse med trådløs forbindelse er hos de fleste private mennesker langsommerer da trådløs net ikke køre lige så hurtigt som ved at sætte ledning i en router eller switch. Problem som du siger kommer og går skyldes hvornår internet udbyder tildeler nye ip nummere osv. Der kan derfor ske en konflikt i om det er internet udbyders router som skal give ip nummere eller din trådløse router (DHCP). En af disse har taget kontrollen.

Hvis man har router som du siger vil jeg helt klart ikke bruge trådløs router men access point (det er ikke normalt at bruge 2 routere - giver kun problemer da der vil ske konflikt - en router er en form for et filter). Man kan idag få trådløs udstyr (router, access point) som kan klare mere men det forudsætter dog at netkortet i f.eks. bærbar computer understøtter den nye teknologi.
Avatar billede gobie Nybegynder
14. oktober 2007 - 12:28 #6
Tak for opdateringen. Jeg er lidt grøn i forbindelsessammenhænge:-)

Men hvordan løser jeg så problemet? Min mor er nødt til at bruge det trådløse, da hun skal på via sit arbejde. Spørg mig ikke hvorfor. Derfor er vi altså nødt til at have begge dele, men kan problemet ikke løses alligevel?
Avatar billede it-dk Nybegynder
14. oktober 2007 - 19:18 #7
Vi må da se om det evt kan løses :)
Man kan normalt ikke bruge 2 routere til samme forbindelse. Du kan evt prøve at tage det trådeløse fra og genstarte routeren/modem fra TDC. Herefter prøv at se om det ikke virker uden og om du får problemer.

Prøv at løse problemet således:
Få adgang til din trådløs router og slå DHCP server fra og se om du kan få den til at være access point (nogle modeller har denne mulighed) Jeg ved ikke lige helt hvilken model du har af trådløs og hvilket udstyr du har fra tdc. Trådløs router skal ikke styre ip nummer der tildeles. Genstart denne trådløs router igen. Herefter skal skal du lige genstarte den anden router fra tdc (lyder besværligt og teknisk - så finder tdc udstyr ud af at det er den der styre ip nummer tildelingen). Jeg går udfra at den trådløse router har en ledning ind i udstyret fra tdc.

Beklager men det kan være lidt teknisk og svært hvis man ikke helt ved så meget om netværk osv. Håber ovenstående er til at forstå.
Avatar billede gobie Nybegynder
15. oktober 2007 - 12:03 #8
Ja, jeg må desværre erkende, at jeg ikke helt ved hvordan det skal gøres. Hvor går jeg ind og slår DHCP-serveren fra, og vælger den som access point? Jeg er vist heller ikke helt sikker på, hvordan jeg genstarter routerne.
Avatar billede it-dk Nybegynder
15. oktober 2007 - 15:23 #9
Nogle af tingene bliver du nok nød til at se i manuallen fra routeren (trådløs router) men man får adgang ved at taste en ip adresse i din browser (der er en som standard men når man har sat den til vil tdcs udstyr give den en ny). Herefter kommer et login og hvis du ikke har ændret kode er den ofte "admin". Inden i den trådløse router skal du se efter DHCP til disable. Gem (save) settings. Der står sikkert også reboot router (betyder genstart). Du kan evt slukke for strømmen og slå den til igen hvorefter udstyret snakker med din udbyder igen. Ved godt det kan være meget svært hvis man ikke ved så meget om det. Der er generelt mange som har problemer når de har et trådløst netværk.
Avatar billede gobie Nybegynder
15. oktober 2007 - 18:17 #10
Hun fik det trådløse leveret af arbejdet, så jeg har ingen manual at kigge efter... Kan det ikke lade sig gøre at finde IP'en til det trådløse andetsteds? Jeg kan sagtens komme frem til den 'almindelige' forbindelses side derinde.
Avatar billede it-dk Nybegynder
15. oktober 2007 - 23:09 #11
Jeg må nok beklage at jeg ikke lige kan hjælpe med at finde ip nummeret til den trådløse router. Som jeg forstå det kan du godt logge ind i routeren fra tdc?
Kan du inden i denne se hvilke ip numre der måske anvendes i dit "lille private netværk"?
Avatar billede gobie Nybegynder
15. oktober 2007 - 23:51 #12
Nej. Jeg kan tildele IP-adresse og netværksmaske under IP-adresse. DHCP-serveren kan jeg slå til og fra, og give start og slut IP-adresse. Ved DNS'en kan jeg angive 3 forskellige. Slutteligt kan jeg klikke på routning, der kan konfigurere statiske router på lan, som der står.
Avatar billede gobie Nybegynder
16. oktober 2007 - 00:06 #13
Vent lidt! Har fundet IP'en til trådløs nu. Hvad siger du så, jeg skal gøre der?
Avatar billede gobie Nybegynder
16. oktober 2007 - 00:09 #14
.. Og der var jeg så igen en tand for hurtig. Den kræver både brugernavn og adgangskode, og jeg er kun udstyret med adgangskoden. Jeg plejer aldrig at skulle bruge brugernavn. Er der noget standard?
Avatar billede sherlock Nybegynder
16. oktober 2007 - 07:54 #15
admin eller administrator, er gode gæt.
Avatar billede it-dk Nybegynder
16. oktober 2007 - 08:16 #16
Sherlock's bud er gode - normalt er det disse "ord" som standard.
Avatar billede gobie Nybegynder
16. oktober 2007 - 11:45 #17
Skal det både være brugernavn og kode? For når jeg prøver med admin eller administrator som brugernavn og den normale udleverede kode i password, er der ingen gevinst i hvert fald.
Avatar billede it-dk Nybegynder
16. oktober 2007 - 20:25 #18
Nogle modeller har både hvor man taster et brugernavn og kode andre kun en kode. Jeg kender ikke lige din model. Hvis nogle "basic ord" ikke virker så er kode måske nok ændret fra dem du har fået den af. Prøv evt at tale med om koden.
Men på de fleste modeller sidder der en lille knap som kan "rest" boxen til fabrikkens opsætning. Jeg vil ikke lige anbefale at du gør det da den så evt skal opsættes igen osv. Jeg ville tale med dem du har fået den af inden.
Avatar billede gobie Nybegynder
16. oktober 2007 - 20:38 #19
Jeg plejer bare at skulle indtaste kodeordet og intet andet, når jeg bruger det trådløse netværk, så jeg forstår det egentlig ikke. Hvis jeg skal snakke med dem, der står bag forbindelsen, bliver det lidt kritisk, da jeg formentlig først kan komme i kontakt med dem næste mandag!
Avatar billede sherlock Nybegynder
17. oktober 2007 - 13:21 #20
Koden til at connecte trådløst (WEP/WPA), er ikke det samme som password til administratoins-funktionen.
Avatar billede it-dk Nybegynder
17. oktober 2007 - 14:09 #21
Det er korrekt hvad sherlock siger.
Avatar billede gobie Nybegynder
20. oktober 2007 - 15:41 #22
Arbejder på at få fat i brugernavn/adgangskode nu... Men jeg tænkte på; det trådløse er jo styret fra arbejdspladsen. Får det ikke konsekvenser for den generelle trådløse forbindelse, hvis jeg går ind og laver de foreslåede ændringer?
Avatar billede it-dk Nybegynder
22. oktober 2007 - 14:41 #23
Hvad styre det trådløse net? Er det hjemmearbejdsplads? Hvis det kun er virksomhedens it folk der må få adgang kan de jo rette tingene så du ikke har problemerne.
Avatar billede gobie Nybegynder
26. oktober 2007 - 18:38 #24
Ja, det må jeg jo lige forsøge så. Vender lige tilbage med, hvad det ender med. Han konstaterede i hvert fald, at dit forslag ikke var helt sort snak!