Avatar billede rexfox Nybegynder
09. oktober 2007 - 19:26 Der er 2 kommentarer

Problemer med Kollation eller Charset !

Jeg har spurgt om dette før, men ventede på svar som desvære ikke kom. Men jeg er nu også kommet et lille skrit nærmer hvad der kunne være galt.

Jeg har en filmdatabase, hvor carteset er sat til i header.php: CONTENT="text/html; charset=iso-8859-1

Og i Mysql databasen er den sat til Latin1_bin eller Latin1_danish_ci intet af det hjælper.

Når jeg så skriver til databasen gennem en form på siden, eller direkte ind i Mysql databasen gennem phpmyadmin kommer "ø" til at se sådan ud "ø". "æ" og "å" kommer også til at se mærkelig ud.

Men det er kun det tekst der hentes fra databasen den er galt med.

----

Laver jeg så om på charset=iso-8859-1 til charset=iso-utf-8 så viser den æ, ø og å som den skal fra databasen, men allle æ,ø, og å fra selve php filen vises som sjove tegn så...

Er der nogen der evt. ved hvad dette skyldes...
Avatar billede kalp Novice
09. oktober 2007 - 19:34 #1
prøv med charset=iso-utf-8 som du allerede har gjort... åben så din PHP fil i notepad  gem den igen som UTF-8 under format.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
10. oktober 2007 - 11:38 #2
...det hedder ikke iso-utf-8, det hedder bare utf-8. Sørg for at angive det rigtigt, ellers kan det nemt ende galt.