Avatar billede cilas Nybegynder
07. oktober 2007 - 17:04 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan omstilles IBM harddisk fra master til slave?

Hjælp!
Jeg har en IBM harddisk model DNES-309170  E182115HG, 9GB, som vil jeg gerne at kopiere nogle dokumenter fra.
Dette vil jeg forbinde som ekstern harddisk, men har et alvorligt problem, jeg ved det ikke, hvordan kan jeg lave den til at være slave.
På forhån TAK til alle!
M.V.H
Cilas
Avatar billede bubbaa Nybegynder
07. oktober 2007 - 17:07 #1
Sidder der ikke en jumper på den?
Prøv at fjerne den og tilslut den derefter som ekstern.

Normalt skal harddiske stå som master, når de tilsluttes som ekstern.
Avatar billede cilas Nybegynder
07. oktober 2007 - 17:21 #2
Hej bubbaa!
Tak for dit svar!
Jo, der sidder jumper, men jeg ved det ikke, om jeg skal korttilslute dem, og hvis ja hvordan?
Du siger "Normalt skal harddiske stå som master, når de tilsluttes som ekstern", betyder det at jeg skal ikke lave nogle korttilslutnig, bar forbinder med ledninger over USB til min bærbar og aflæse de filer som sto på den harddisk? Vil den ekster hardisk lave konflikt da på den ligger også operativ system?
1000 Tak!
Hilsen!
Cilas
Avatar billede bubbaa Nybegynder
07. oktober 2007 - 17:29 #3
Den eksterne vil ikke lave konflikt selvom der ligger et operativ system på. Du vil bare kunne se det som et ekstra drev.

Når der ikke er jumpers på, plejer det at betyde "cable select". Hvis du starter med det kan du se om det virker.
Der er ikke noget der går i stykker af det. Du forbinder bare med ledningerne.
Avatar billede cilas Nybegynder
07. oktober 2007 - 17:39 #4
Tak Bubba!
Det vil jeg prøve i morgen, da den HD er på mit arbejde. Jo der er jumpers men der er ikke nogle de små ben som jeg måske skal tilslutte dem for at HD går fra master til slave.
Men nu forstår jeg det, at jeg bar skal forbinde den ekstern HD med alle de ledninger over USB til mit bærbar, så den ekstern HD viser sig automatisk som et drev, ligesom f.eks. usb-memory stick, og bagefter kan jeg starte at aflæse/kopirer de dokumanter som er på. Uden fare at den vil lave nogle konflikter.
1000 TAK!
Avatar billede cilas Nybegynder
12. oktober 2007 - 22:51 #5
Hej bubbaa!
Jeg skal give dig 60 point, men hjælp mig eller giv mig vejledning hvordan kan jeg gør det.
M.V.H
Cilas
Avatar billede galle2 Nybegynder
12. oktober 2007 - 22:56 #6
Cilas! bubaa skal lave et svar i stedet for en kommentar for at du kan tildele point....
Avatar billede thesheriff Nybegynder
12. oktober 2007 - 22:59 #7
Avatar billede cilas Nybegynder
13. oktober 2007 - 19:07 #8
Hej alle!
Det har hjulpet som bubba har fortalt mig.
Ellers 1000 TAK for alle!
M.V.H
Cilas
Avatar billede bubbaa Nybegynder
14. oktober 2007 - 11:06 #9
Svar
Avatar billede bubbaa Nybegynder
14. oktober 2007 - 11:10 #10
godt det virker :)