Avatar billede taz1973 Nybegynder
05. oktober 2007 - 21:56 Der er 3 kommentarer

"Rouge DHCP server"

Jeg har ved et uheld kommet til at sætte en DHCP server op på den del af netværket der har med internettet at gøre på mit arbejde. Hvad jeg brugte var switch delen af en router, og i farten "glemte" jeg at slå den indbygget DHCP server fra (DUMT!).

Dette gjorde jeg om onsdagen, og om fredagen kunne ingen komme på nettet. En "IT-kyndig" i min bygning gik så rundt og spurgte om nogen af os havde lavet noget inden for de sidste par dage, og han fandt frem til at det var min router der var skyld i det (jeg blev stukket af en kollega).

Her kommer mine spørgsmål så, kan en DHCP server der er sat op til at tildele 5 adresser i området 192.168.1.2 og op, lægge hele internet delen af vores netværk ned (nok flere hundrede PC'er), når den rigtige DHCP server tildeler adresser i 10.x.x.x området?

Og burde problemet ikke gå i sig selv når den falske DHCP server er fjernet fra nettet?, hvilket det ikke gjorde.

Er jeg skyldig i at netværket brød sammen?
Og hvad der undre mig er at computerne som var tilsluttet switchen fik deres adresser fra den rigtige DHCP???

I øjeblikket er jeg ikke særlig populær, man kan gøre mange dumme ting, men at frarøve folk deres internet er ikke noget man slipper heldigt fra :-(

Mvh TaZ1973
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. oktober 2007 - 22:04 #1
Hej TaZ1973

Velkommen til Eksperten :)

Jeg kan se, at du er kommet til at oprette det samme spørgsmål to gange:

http://www.eksperten.dk/spm/799719

Du skal derfor lukke det ene af dem.

Dette gøres ved, at du selv lægger et svar som du acceptere. Læs meget gerne denne faq:

http://expfaq.dk/

og specifik om behandling af svar:

http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2007 - 09:55 #2
Det er oplysninger som der mangler for at kunne sige om det er dig som er synderen. (Efter min mening)
Avatar billede taz1973 Nybegynder
06. oktober 2007 - 12:25 #3
Okay, hvilke oplysninger ønsker du?

routeren var sat op til at uddele i følgende område :
IP range        : 192.168.1.2 til 192.168.1.6 (5 adresser)
Subnet maske    : 255.255.255.0
Default gateway : 192.168.1.1
DNS            : 192.168.1.1

Arbejdspladens DHCP server :
IP range        : 10.0.x.x
Subnet maske    : 255.255.0.0
Default gateway : 10.0.0.254
DNS            : 10.0.0.254

Jeg brugte kun switchen i routeren, både til WAN og de to computer. Helt uden om router delen.

Så burde der ikke kun være 5 computer der har fået en forkert IP adresse og resten i det rigtige IP-område. Som jeg skrev fik computerne der var tilsluttet swith delen af routeren adresser fra den rigtige DHCP server og ikke den indbygget.

Så vidt jeg har forstået kan man sagtens havde to DHCP server på et netværk, bare så længe de ikke uddeler adresser i det samme IP område. Således at der var fem meget uheldige bruger som ikke kunne komme på nettet pga. deres adresse(192.168.1.x), og resten kunne. jeg havde somsagt ingen problemer hele onsdagen og torsdagen, med masser af genstarter da jeg skulle installere windows og tilbehør.

Som jeg ser det har min router muligvis uddelt fem adresser til nogle stakkels bruger, og da jeg endelig fik inststalleret netværks driver på min windows maskine, fik jeg en adresse fra den "rigtige" DHCP server.

Og først om fredagen (to dage senere) slog effekten fra min switchs fem adresser igennem og lagde det interne netværk ned???

Mvh TaZ1973