Avatar billede ms-dos Nybegynder
04. oktober 2007 - 22:48 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

DNS: Hvordan opretter jeg et lokalt DNS navn

Kære Eksperter
Jeg vil på min S2K3 DNS server gerne tilføje 'support' sådan at http://support peger på en ganske særlig iis server. Også gerne på et særligt sted. Kalder man det et DNS navn?? Og hvordan gør man det?

Ligeledes vil jeg gerne redirecte al trafik til et særligt domæne til en anden ip-adresse/domæne end der er skrevet - www.domæne.dk til www.localdomain.int - hvordan gør man deT??
Avatar billede chrisp Nybegynder
04. oktober 2007 - 23:38 #1
hvis tingene bare skal virke på den maskine du sider ved (og ikke for dem der evt. bruger den som DNS server)

er det nemmeste at gå ind og ændre i din host fil..
typisk ligger den under windows/system32/drivers/etc/
der er en forklaring i toppen af filen på hvad der skal gøre

den kan dog kun klare domaine redirect dvs. du kan ikke få http://support til at pege på en underside f.eks. www.suport2.dk/teknik/help
Avatar billede ms-dos Nybegynder
05. oktober 2007 - 06:18 #2
Hej, tak for din kommentar,
Men det var mest tænkt som gældende for alle der er på LAN'et. Jeg ville gerne lave det i DNS'en..
Avatar billede chrisp Nybegynder
05. oktober 2007 - 10:20 #3
Så kan jeg desvære ikke hjælpe dig :-(
Avatar billede juleulven Nybegynder
07. oktober 2007 - 22:51 #4
er det ikke et spørgsmål om, at lave en host-a record? dvs når der via DNS serveren spørges på support så peger den på ip-adressen?

del 2 har jeg ikke viden om desværre!
Avatar billede speedytech Nybegynder
19. oktober 2007 - 11:26 #5
under DNS\servername\Forward Lookup Zones
Højre klik 'new zone'
'Next'
'Primary zone' - 'Next'
'To all DNS servers...' - 'Next'
Zone name: 'support' - 'Next'
Allow only secure.... - 'Next'
'Finish'

og igen under DNS\servername\Forward Lookup Zones\support
højre klik til højre
'New Host (A)'
Så skal du lave toppen være top , hvis du vil have http://support til at pege eller skrive noget f.eks. www for at brugene skal skrive www.support , men du kan også tilføje begge to..
'smid ipadressen ind også går der max et par timer og det virker'

Held og lykke til.

Her er et link hvor du kan læse noget mere om det.. - http://www.computerperformance.co.uk/w2k3/services/DNS_name.htm
Avatar billede ms-dos Nybegynder
19. oktober 2007 - 15:49 #6
TAK for hjælpen, Speedytech, og tak til alle ejr andre for jeres input også.
Rigtig god weekend.