Avatar billede florint Nybegynder
03. oktober 2007 - 15:38 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Afrunding af beløb

Hej
Lille problem som jeg håber en kan hjælpe mig med.
Hvis jeg skal dele beløbet eks. 33333,35 i 10 lige store dele giver det ifølge ecel 3333,34 (oprundet) og lægger jeg dem sammen giver det korrekt nok 33333,35 - MEN jeg kan ikke udbetale 3333,34 til hver. Beløbet skal være 3333,35 og så giver min sammentælling pludselig 33333,5.
Hvordan løser jeg den problemstilling, således at der bliver sammenhæng imellem den virkelige verden og excel??
Mvh
Avatar billede jkrons Professor
03. oktober 2007 - 15:46 #1
I den virkelige verden kan du ikke udbetale 3333,35 gange 10 og så kun have brugt 33333,35 kr. 3333.35 gange 10 må nødvendigvis give 33333,5, så Excel regner faktitsk rigtigt nok. Hvis du kan udbetale beløbet i det virkelige liv, må du lægge noget til selv, ellers går  det ikke op.
Avatar billede jkrons Professor
03. oktober 2007 - 15:49 #2
Så hvad er det, at du ønsker? Skal Excel beregne hvor meget du selv må spæde til, før det går op?
Avatar billede florint Nybegynder
03. oktober 2007 - 16:24 #3
Hej jkrons,
Dine betragtninger er korrekte - ligesom jeg også har opdaget :-)
Problemet er at dette skal fungere som bilag - og jeg har eksempelvis et beløb som ovenstående og skal så dele det ud til f.eks. 10 forskellige.
Det stemmer jo ikke hvis jeg skriver beløb til deling 33333,35 og herefter udbetaler jeg som jeg skal 3333,35 og som kontrol står der så 33333,5 - så er der jo noget der ikke stemmer :-)Så det jeg gerne vil er at vise at det stemmer...
Altså så kan det løses ved at lave en linie der viser oprundingen og lægge til det opreindelige beløb - så stemmer kassen.
Men jeg troede der var en smart måde at gøre det på med en formel eller formattering...
Avatar billede jkrons Professor
04. oktober 2007 - 00:27 #4
Du kan evt. bruge denne metode:

B1: Beløb til deling
B2: Antal, der skal dele.
B3: Beløb til udbetaling
B4: Øreafrunding
B5: Samlet udbetalt beløb

I B1 og B2 står de relevante tal.
I B3 denne formel: =AFRUND(AFRUND(B1/B2;2)*20;0)/20
Den runder op eller ned til nærmeste hele 0,05.
I B4 denen formel: =B3*B2-B1
I B5 lægger du B1 og B4 sammen.
Avatar billede florint Nybegynder
04. oktober 2007 - 08:29 #5
Hejsa,
Jeg er enig i at det må være måden det skal løses på. Tak for hjælpen.
Lægger du et svar så du kan få point?
Tak
Mvh
Avatar billede jkrons Professor
04. oktober 2007 - 09:15 #6
Her er et svar :-)