Avatar billede optical Nybegynder
03. oktober 2007 - 04:43 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Specialtegn på dansk tastatur

Jeg føler mig som en newb ligenu, men hvordan dælen laver man et "¦" på et dansk tastatur?
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
03. oktober 2007 - 07:20 #1
Det findes normalt ikke - jeg bruger ascii koden. Tryk venstre Alt, hold den nede og tryk ( på det numeriske tastatur th)0166. Slip - så kommer den.
Er det en bærbar du har, skal du aktivere numerisk tastatur "Num" først og så brug tallene, der er på bogstaverne. F.eks J=1. bagefter deaktivere Num, for at skrive normalt igen.
Avatar billede optical Nybegynder
03. oktober 2007 - 13:06 #2
Det er heldigvis ikke på en bærbar^^, men der sker ski ikke noget når jeg holder "alt" nede og trykker på 0166
Avatar billede olebole Juniormester
03. oktober 2007 - 13:13 #3
<ole>

'Alt Gr'+` ... eller 'Ctrl'+'Alt'+`

/mvh
</bole>
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
03. oktober 2007 - 13:17 #4
Nu har du ikke num lock slået FRA på dit numeriske tastatur til højre? ( der skal lyse en diode over det numeriske tastatur ) Burde virke, hvis Num lock er til?
Avatar billede optical Nybegynder
03. oktober 2007 - 13:22 #5
Num lock er slået til;) og om jeg så bruger alt gr , ctrl alt, eller alt sker der ingenting :(
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
03. oktober 2007 - 13:41 #6
Du holder venstre "Alt" nede, trykker "0166" ( uden "") på det numeriske keyb. th. ?Prøv f.eks at gøre det i note pad. Tast START->KØR->skriv notepad og ENTER.

Hmm - det virker både på min bærbare XP OG den stationære XP( med alm keyb. )OG på min win 2003 server ( med alm keyb. ).- selv på knægtens Vista home edition. ??

Det kan være den applikation ( program) du arbejder i, der ikke kan håndtere UNICODE og så er du nød til at copy/paste den ind.

Peter Brøsted Jensen
Avatar billede olebole Juniormester
03. oktober 2007 - 13:53 #7
Det er måske lidt svært at se, hvorfor man skal blande UniCode ind i det, når det nu er så let uden  :)

optical >> Har du prøvet det, jeg skrev?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
03. oktober 2007 - 13:55 #8
-> ole: Det giver | og ikke ¦
Avatar billede optical Nybegynder
03. oktober 2007 - 13:57 #9
Jep det har jeg - virkede ikke. Men har fundet ud af at shift, alt gr og tasten til højre for "?" giver dig et ¦ =). Smid lige et svar;)
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
03. oktober 2007 - 14:04 #10
Du fandt jo selv svaret - så smid et svar selv og accepter det og gem dine points til en anden gang. Hverken jeg, olebole eller thesheriff er point huntere ;-)
Avatar billede optical Nybegynder
03. oktober 2007 - 14:06 #11
hehe okay:o) tak for hjælpen ihvertfald :)