Avatar billede Beach Mester
03. oktober 2007 - 04:18 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Video -format forviring

Jeg skal i krig med at rippe alle mine DVDér til HDD og har til formålet købt Xilisoft DVD ripper Platinium--->
http://www.xilisoft.com/dvd-ripper-platinum.html

Som frontend på min HTPC bruger jeg BeyoundTV som kan læse mange forskellige formater, bla. DivX, wma mm--->
http://www.snapstream.com/products/beyondtv/

Jeg har rippet som en gal på de mange forskellige formater som tests og fundet nogle stykker som rent faktisk kan vises igennem min frontend men...
Spørgsmålet lyder på hvilket format der giver den bedste kvalitet???

Det har INGEN betydning hvor meget filen fylder, og det er underordnet hvor lang tid det tager at kopiere + konvertere en DVD til min HDD.
Det eneste jeg går efter lige nu er den absolut bedste opnålige kvalitet so kan afspilles i BeyondTV.

Hvorfor jeg ikke selv kan se (læs: bedømme) dette lige nu???
Jo, det er fordi jeg lige nu sidder bag et "billigt" Samsung panel (Samsung 226BW) som max kan køre 1680X1050 hvilket ikke rigtigt viser fremtiden (læs: HD).
Og så er det lige det med fremtiden.... Hvis alt går som det skal, så er jeg den glade ejer af at Full-HD TV i marts måned næste år.

Som den hurtige læser vil vide så køre såden et panel med en opløsning med 1920x1080 interlaced hvilket jo ikke kan bedømmes på et 1680X1050 panel:-(

Det vil være rigtig sur røv at rippe det hele nu (læs: Brug af tid) for senere at finde ud af at et andet format med en anden indstilning ville give et bedere billede + lyd når det nye panel bliver klasket op på vægen.

Derfor klasker jeg 200P op men forventer så også at det KUN er eksperter der ved hvad de snakker om, der kommer ind med hjælp.

Jo jo, har googlet og søgt rigtig mange steder. Men som overskriften siger så er det formaterne der forvirere mig lige nu.

De 2 dual TV kort jeg har i maskinen optager til HDD i HW-encoader direkte i MPEG men... Hvilken MPEG???--->
http://www.hauppauge.com/pages/products/data_pvr500mce.html

Kan se de fylder ca. 5 gange så meget som den bedset kvalitet af DivX og de optagelser jeg laver broadcast er i en bedere kvalitet end det jeg ripper fra DVD medier.
Så et eller andet sted må der for hulen være noget at hente på kvaliteten:-)

//Beach
03. oktober 2007 - 07:53 #1
Avatar billede Beach Mester
03. oktober 2007 - 09:28 #2
dr1_larry--->
Der har jeg allerede været, men hjælper desværre ikke meget på mit spørgsmål!

//Beach
04. oktober 2007 - 14:02 #3
Avatar billede kaizers Nybegynder
18. oktober 2007 - 14:13 #4
et af de bedste formater der findes lige pt er microssoft's version af MPEG-4 kaldet vc-1. Det er også det der bliver brugt som filformat på HD-DVD og efterhånden også Blu-ray, da det har en super billed kvalitet. (Joe Kane har været en tur inde over)
Du kan derfor med fordel bruge det format, hvis din HTPC kan bruge det.
MPEG-4 er også et noget bedre format rent billedmæssigt i forhold til MEPG-2 som indeholder utrolig meget støj, og så fulder det mindre.
Dine tv-kort optager i MEPG-2 som er det mest normale i dag. Det er også det DVD'er ligger i. Hvis du vil rippe alle dine DVD'er vil jeg nok anbefale dig at gøre det i MPEG-2 som er det oprindelige format, ellers i MPEG-4 hvis det kan lade sig gøre.

Hvad angår TV, Full-HD så husk endelig også at skaffe dig en DVE (kalibrerings DVD) hvilket gør det hele super bedre. Der ud over pas på med spec. p åtv, da de sjældent siger noget om TV'ets billede..

Spørg løs hvis du vil vide mere
Forresten så kører dit (nok nye tv) ikke på 1920*1080i men 1920*1080p (heldigvis!)
Avatar billede Beach Mester
23. oktober 2007 - 04:37 #5
--->kaizers
Jeg forsøger mig lige lidt med dine anbefalinger.
Kan se at det tager en del mere tid at rippe skiven (fra HDD) hvilket giver mig håb om at det er noget der kan bruges *S*

Grunden til at jeg nok har overset *.mpeg4 er sgu nok, at de alle optræder som enten noget æble-video eller som jeg forsøger nu-> PS3!
Ved det jo godt når jeg nu tænker mig om, PS3+Blue-Ray *S*

Inden jeg får leget lidt med de nye ting så kan du faktisk godt give mig et tip mere (Spørg løs hvis du vil vide mere)->

Når jeg får mit nye panel hjem, og dette (venter med at ligge mig fast på en spec. model nu, fremtid bringer altid bedere ting *S*) kører med eks. 1920X1080I så kender jeg jo fra min nuværende skærm, at ændringer i forhold til panelets "rigtige" opløsning, giver nogle rigtig dårlige billeder! Bør jeg derfor rippe alle mine skiver i HD med det samme, eller har de nye paneler noget fornuftigt software indbygget der selv kan finde ud af at skalere billederne op så det ser godt ud?

Håber vi taler samme sprog, det lader til at du ved lidt om hvad du snakker om:-)

dr1_larry--->
Har kigget din sidste anbefaling lidt igennem, og det er noget for hard-core film-nørder der selv er i marken for at optage hvilket er OK, men finder det noget ude for mit område selv om jeg har læst alle de tråde der findes i deres forum. Ikke et eneste indlæg handler om DVD til HDD konvertering og mener derfor ikke rigtigt mit "amatør-problem" bår behandles af semi-proffer der. Men takker stadig for linket!

//Beach
Avatar billede kaizers Nybegynder
23. oktober 2007 - 18:10 #6
altså alle faldskærme indeholder i dag en scaler som (sjovt nok) skalere billed-kilden om til det tv'ets native opløsning. Det sidder i _alle_ for ellers virker de ikke. Nogen  kalder det så fancy navne, og så videre, men det sidder altså i alle tv.
Nogen skalere er klart bedre end andre, men det skriver diverse forhandler og producenter ikke meget om, og derfor er den eneste metode at gå ud og kigge på tv'ene for at se om de egentlig har et ordentlig billede.

Hvad angår interlaced (i) og progressiv (p), så handler det om hvordan signalet bliver "sendt". interlaced er forældet på sin vis da det kommer fra vores nuværende system med PAL. Interlaced betyder at billedet bliver sendt i halvbilleder, altså linie 1, 3,5,7,9 osv, og derefter 2, 4, 6, 8 osv. mellem de to billeder er der så en lille tidsforskel. Hvilket egentlig er det helt store rigtige problem da:
fladskærme virker progressivt - altså ved helbilleder. Billederørstv, opdaterede selv linie 1,3,5,7,9 først og derefter 2,4,6,8, så der passede systemet perfekt, men fladskærme i dag skal altså tage 2 halvbilleder med en lille tidsforskyldelse og lave det til et billede, og det er svært. Det hedder på godt dansk de-interlacing. Dette kan alle faldskærme også i dag, men endnu engang er der nogle chips (de dyre) der er bedre til at få det rigtige billede frem end andre (de billige).
Derfor er det også ret bittert når folk snakker om at sende HD-TV i 1080i, da man jo så kun sender 540 linier af gangen, og alle så skal med deres tv, ind og de-interlace billedet. totalt idiotisk faktisk.

Det kan evt, godt blive lidt svært at rippe dine skiver i HD, da de ikke er det. Måske Nvida kan hjælpe lidt til der, da jeg ved at en del af deres grafik kort, hjælper ret godt til med at skalere op til HD (bedre end de fleste skærme).

kan ikke lige holde styr på om jeg fik svaret, gik vist lidt i selvsving, ellers så skriv igen.
Avatar billede Beach Mester
07. november 2007 - 03:46 #7
--->kaizers
Nu har jeg været hele listen af mpeg4 igennem og ingen af dem kan ses igennem min HTPC frontend endnu, hvilket jo er lidt mystisk.. Men jeg må lige have lidt mere tid til at lege med de settings der findes i de Prog. jeg kører med, så håber du kan hænge på lidt endnu:-)

//Beach
Avatar billede Beach Mester
07. november 2007 - 04:02 #8
--->kaizers
Nu har jeg været hele listen af mpeg4 igennem og ingen af dem kan ses igennem min HTPC frontend endnu, hvilket jo er lidt mystisk.. Men jeg må lige have lidt mere tid til at lege med de settings der findes i de Prog. jeg kører med, så håber du kan hænge på lidt endnu:-)

//Beach
Avatar billede kaizers Nybegynder
07. november 2007 - 11:58 #9
du skriver bare..
Avatar billede Beach Mester
29. december 2007 - 04:41 #10
Tror jeg er.... Nej, ->ved<- jeg er kommet frem til det nok mest rigtige lige her og nu.

Jeg er gået i krig med at rippe alle skiverne direkte til HDD.

Så har jeg alle mine film på serveren og kan tilgå dem via PowerDVD og der forøvrigt som en lille bonus jo vælge både sprog, tekst mm. efter hvad jeg vil se/høre:-)

En hurtig beregning siger at det koster ca. 15,- pr. film (pris pr. Gb), og da kopien er helt uden konvatering så kan jeg altid senere sende filerne igennem maskineriet og minimere dem efter det bedste view på det panel jeg klasker op på vægen:-)

Jeg har virkelig forsøgt mig med mange forskellige formater og settings, men kan se at straks det ser rigtigt ud på min egen LCD så holder det ikke en meter når jeg prøver at vise filerne via en vens 32" 1366X768 TV. Er ret sikker på at jeg heller ikke vil være tilfreds med billederne når jeg får mit eget TV så....

Konverteringerne må vente til jeg selv kan se hvad der sker og ikke bare tro at det hele  ->måske<- bliver godt. Det er ikke godt nok for mig, og kan læse på det du kommer med, at du nok kan følge mig et godt stykke af vejen:-)

Jeg takker for dine forsøg og du får lige 200 point i kassen for dine fine forklaringer. Kaster du lige et svar?

//Beach
Avatar billede kaizers Nybegynder
31. december 2007 - 00:53 #11
det kan du tro...

Ellers så skriv igen, når du skal ud og se på tv.. så skal jeg se om jeg kan smide et par kloge ord med på vejen.
Avatar billede Beach Mester
31. december 2007 - 01:31 #12
Det er sgu en aftale *S*
Kan du have en rigtigt godt nytår

Mvh
//Beach