Avatar billede limahl Nybegynder
02. oktober 2007 - 10:42 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Kan min bærbare køre 64 bit?

Hej

Min svoger synes jeg, skal køre Vista 64 bit på min efterhånden aldrende (snart 3 år) Zepto ZNote 4200 maskine. Jeg står alligevel og skal lave en frisk installation af Windows nu.

Mit spørgsmål er, om den overhovedet kan køre 64 bit.?

Her er et sted med specs´ne: http://www.notebookreviews.dk/review/show/10006/index.html

Den er desuden konfigureret med 1.7 Ghz Centrino processor og 1 GB RAM.

Med den ekstra ram burde den kunne trække Vista, ifølge Microsofts systemkrav, men hvad mener i? Skulle jeg bare nøjes med at installere XP igen?

Er det ikke først og fremmest bundkortet som afgør, om den kan køre 64 bit? Den slags forstår jeg mig ikke på, så derfor ville jeg sætte pris på noget hjælp fra jer.

Mvh. Thomas
Avatar billede pidgeot Nybegynder
02. oktober 2007 - 11:12 #1
Det er nu processoren der afgør det, og den er 32-bit - altså kan den ikke køre 64-bit Vista. Vil du have Vista ind, så skal du bruge 32-bit udgaven.

Hvor godt det vil køre er en lidt anden sag - 1 GB RAM er nok et minimum hvis du vil have Aero.

(Man kan selvfølgelig godt sige at bundkortet også spiller en rolle i og med at den skal kunne godtage processoren, men...)
Avatar billede limahl Nybegynder
02. oktober 2007 - 11:22 #2
Tak for det, Pidgeot. Det var et klart svar. Jeg nøjes nok bare med at bruge mit gamle XP i denne omgang.

Smid et svar, så du kan indkassere.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
02. oktober 2007 - 11:46 #3
Værsgo :)