Avatar billede mgade Nybegynder
01. oktober 2007 - 08:57 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Er der noget en IT afd ikke kan se?

Selv har jeg vænnet mig, men jeg er blevet spurgt. Altså, hvis man som bruger modtager en - i forhold til firmaet - kompromiterende mail, fx i forbindelse med jobsøgning, garanterer det så noget som helst, at man sletter mailen, også fra slettet post?
Avatar billede nhe Nybegynder
01. oktober 2007 - 09:01 #1
Det kommer an på opsætning så svaret er Nej, ingen garanti. Flere virksomheder bliver opmærksomme på vigtigheden af at have styr sine mails - uagtet at medarbejdere bevidst eller ubevidst sletter dem. Dette fører til anvendelse af arkiveringsløsninger som kan gemme og indeksere mails før de lander i brugerens indbakke..
Avatar billede mgade Nybegynder
01. oktober 2007 - 09:26 #2
Gracias! Tænkte det nok - kast et svar, så får du points!
Avatar billede nhe Nybegynder
01. oktober 2007 - 09:43 #3
Bortset fra det bør virksomheder der vælger at anvende sådanne løsninger (og derfor må siges at have gjort sig tanker omkring håndteringen af mails) også have en IT-politik der fortæller hvornår virksomheden agter at tilgå mails, om medarbejderen involveres i dette, hvorledes man kan og må anvende sin mail til private formål og hvordan.. osv. Det kan være din ven kan finde nogle beroligende svar der.. :-)
Avatar billede mgade Nybegynder
01. oktober 2007 - 09:48 #4
Tjae. Det må man jo gøre op med sig selv, kendsgerningen er bare, at IT afdelingen KAN se alt hvis de vil. Altså, jeg vidste det fsv godt - har selv kigget vores IT afdeling over skulderen ifm udsendelse af nyhedsbreve og sådan, men når man så "afkræves" et skridsikkert svar... Tak igen!
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. oktober 2007 - 11:05 #5
Du skal også vide at selv om den er slettet fra serveren og firmaet ikke har hverken backup eller arkiverings setup i stilling, så vil mailen stadig kunne genskabes fra din PC hvis du har haft den åbnet.

Helt generelt er e-mail i en hver form en usikker kommunikations måde, der kan sammenlignes med et postkort og hvis du går ud fra at alle dine e-mails altid kan læses af alle, så går du ikke galt i byen

Hvis du vil have en vis sikkerhed til din private mail, så har du nogle muligheder med Gmail, der relativt let kan både krypteres og læses via SSL. Du kan læse noget om dette i denne artikel der godt nok handler om trådløse hotspots, men princippet er det samme

http://www.bufferzone.dk/it%20sikkerhed/it%20sikkerhed%20hotspots.htm
Avatar billede mgade Nybegynder
01. oktober 2007 - 11:11 #6
Genskabe en outlook mail fra min pc som jeg har haft åbnet? Hvordan? Jeg kunne have et bud på en hotmail (cache), men ikke en outlook-/exchange mail.
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. oktober 2007 - 13:52 #7
Når du åbner en mail i outlook, så befinder mailen sig på din pc, skrevet til swap på disken eller i en eller form for cache. Hvis du retter i dokumentet, så vil der skrives et antal temporere filer, der f.eks. anvender hvis strøm,men ryger og dokumentet skal genskabes.

Lige så snart vi taler officepakken, og outlook er fedtet ind i officepakken, så skrives dokumenterne i flere på hinnanden følgende versioner forskellige steder på disken, hvilket gør at det ofte er muligt at genskabe et office dkoument, hvadenten vi taler word, excel eller outlook i flere versioner, selvom det oprindelige dokument er slettet og overskrevet
Avatar billede mgade Nybegynder
01. oktober 2007 - 14:01 #8
Klart. Det lyder dog ikke nemt!