Avatar billede alexander_j Nybegynder
30. september 2007 - 10:40 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Flere samtidige brugere i accessdatabase

Jeg har lavet mig en accessdatabase og som sådan fungerer den helt fint.
Jeg har lavet et antal formularer i selve accessdatabasen med et brugerinterface, således at forskellige brugere kan indtaste forskellige oplysninger.

Accessdatabasen er nu blevet lagt på en fælles filserver, hvor brugerne så kan gå ind og indtaste oplysningerne.

Mit problem nu er at det for mig at se ikke er muligt for flere samtidige brugere at indtaste oplysninger i databasen, hvis en bruger har åbnet databasen, så kan de andre enten ikke åbne den eller også kan de kun åbne en kopi af databasen.

Spørgsmålet er derfor: Er det muligt at lave en accessdatabase med adgang for flere samtidige brugere?

Jeg er helt velbevandret i webløsninger og ved godt at jeg kan opsætte en webserver(lokal eller global) der vil kunne håndtere opgaven, men af forskellige årsager ønsker jeg en løsning der kan ligge på en filserver.
Avatar billede terry Ekspert
30. september 2007 - 10:43 #1
Make sure that the database isnt set to open exclusive (one user)
Tools-Option menu in the advanced tab under Default open mode
Avatar billede terry Ekspert
30. september 2007 - 10:43 #2
Must be set to shared
Avatar billede terry Ekspert
30. september 2007 - 10:54 #3
its also an idea to splitthe database into a front end (forms reports etc) and a backend (data). Put the backend on the server and each user has a copy of the frontend on their PC.
Ther is a wizrad for spliting the dB into a frontend/backend.
Avatar billede -anders- Juniormester
30. september 2007 - 11:46 #4
Hejsa, blot til inspiration:

Hvis du vælger at dele databasen i en back og frontend som terry er inde på, er der forskellige ting der skal tages højde for. Jeg har forfattet en artikel som overordnet gennemgår processen. Artiklen er gratis, og kan læses her http://www.eksperten.dk/artikler/759

I dette spørgsmål med indlæg er der også flere vigtige ting som kan hjælpe dig videre http://www.eksperten.dk/spm/786025

Men som terry nævner er det vigtigt at databasen kan åbnes med delt adgang
Avatar billede schoesler Nybegynder
02. oktober 2007 - 10:33 #5
Det problem har jeg haft flere gange og blev løst på følgende måde

1. Åbn en  tilfældig folder og gå til tools-folder options-view og fjerne flueben i use simple file sharing (recommended)
2. Højre klik på access filen og vælg 'everyone' og 'full control'

Jan
Avatar billede schoesler Nybegynder
02. oktober 2007 - 10:35 #6
2. Højre klik på access filen og vælg properties-->security add 'everyone' og 'full control'
Avatar billede alexander_j Nybegynder
13. oktober 2007 - 12:28 #7
Nå så er det vist ved at være på tide at lukke det her spørgsmål.

-anders- -> du skriver noget med at du laver en batch-fil som du mailer ud til brugerne og at denne batchfil kopiere frontend(klientdelen) til brugerens skrivebord. To spørgsmål i den forbindelse:
- Hvordan reagere outlook og virus halløj på sådan en fil?
- Er det muligt at få en kopi af din batchfils kode, så kan jeg måske nøjes med at tilpasse koden til egen praksis.
Kom med et svar -anders-

schoesler -> tror ikke at rettighederne på selv serveren har noget at gøre med mit specifikke problem (de er nemlig sat korrekt) - men 1000 tak for buddet.

Terry -> Du kom som sådan med løsningen (frontend og backend - valgte jeg), men jeg brugte også -anders- vejledning, så vi laver en deler mellem jer to.
Avatar billede -anders- Juniormester
13. oktober 2007 - 12:42 #8
Hej alexander

Outlook vil reagere forskelligt på en sådan fil, det afhænger meget af hvordan det er sat op i den enkelte virksomhed, så det er der ikke noget entydigt svar på, tjek det evt. op med din IT-afdeling.

Med hensyn til batchfilen, har jeg ikke lige koden her, men på mandag er jeg tilbage på arbejde, så poster jeg et eks. her. Jeg er glad for at du kunne bruge min artikel :o)

Hilsen Anders.
Avatar billede -anders- Juniormester
13. oktober 2007 - 13:18 #9
Tak for point, jeg vender tilbage mandag :o)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
13. oktober 2007 - 13:35 #10
Lyder godt og tak til alle :-D
Avatar billede terry Ekspert
14. oktober 2007 - 10:24 #11
tak, og god søndag
Avatar billede -anders- Juniormester
15. oktober 2007 - 10:19 #12
Hej alexander

Som lovet et lille script der kopier en fil fra et delt netværksdrev til den aktuelle brugers skrivebord. Husk at rette diverse sti og filnavne til dine egne. Bemærk at scriptet er lavet på baggrund at en dansk windows installation. Jeg har testet scriptet her til mogen og det virker fint. du skal blot kopier nedenstående koden over i notepad, og gemme filen med .cmd til sidst

@echo off
set source=h:\Alle\database.cmd
set dest=%userprofile%\skrivebord

if exist %source% goto cont
cls
echo Du han ikke rettigheder til at laese %source%
echo Kontakt HelpDesk
pause
goto exit

:cont
copy /y "%source%" "%dest%"

:exit
Avatar billede -anders- Juniormester
15. oktober 2007 - 10:20 #13
sorry database.cmd er naturligvis database.mdb :o)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
15. oktober 2007 - 23:56 #14
1000 tak