Avatar billede sunbum Nybegynder
28. september 2007 - 14:59 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

sammelselv pc?

Jeg oprettede egentlig et spørgsmål vedr. en pc til en 6500kr.

Efter lidt betænkningstid har jeg fundet frem til følgende "drømmeopsætning"

Core 2 Quad Q6600 2.4 GHz        1.778 kr
Antec Sonata III 500 EU            828 kr.
Corsair XMS2 Dominator 2 x 1 GB        1339 kr.
ABIT IP35 Pro                1.441 kr
ASUS EN8800GTS/HTDP            2.057 kr
Hitachi DeskStar 7K500 500 Gb        1.065 kr
Samsung SH-S183A (Sort) (En gros)    283 kr.

i alt (incl fragt)            8791 kr.

systemet er sammensat i forhold til nogle roste elementer, men overstiger de 6500 jeg havde som start.

-Vil de ekstra 2300 kr. være givet godt ud(Så vidt jeg kan se er de samlede pakker med en del noname jo.. dog billigere)?
-Er der evt nogle elementer der ikke passer godt sammen her?
-skulle man spare 500kr på at købe en dual core i stedet?
-Køler?
Avatar billede a1a1 Novice
28. september 2007 - 15:10 #1
sikkert ikke (om en uge er priserne faldet) ;o)
jeg ville gå efter en quad proc. og et "rimligt" bundkort, og ikke hitachi disk (det er måske bare mig) jeg bruger "altid" westerndigital..

abit "tingen" er bundkortet, skal du overclocke det?, har du brug for f.eks. hardware raid?, ellers kan du få et for 400-500...

men folk kan lide "det":
http://hwt.dk/forumthread.aspx?ThreadID=224900
Avatar billede simlau Nybegynder
28. september 2007 - 16:14 #2
Hej Sunbum

Hvis du køber disse ting får du rigtig meget kvalitet pr krone..

Ja det er 2300 kr mere hver..

Du ville dog kunne spare lidt på ikke at købe det bedste bundkort man kan få til OC pt..

Ville forslå et Gigabyte p35 DS3, det kan du få til 800 kr.. og er næsten lige så godt som det abit kort..

A1 er WD dreng, jeg køber altid kun Samsung, da de larmer mindst.. Men der er hvis lidt hip som hap..

Jeg har sat Zalman CNPS 9500 i rigtig mange computer, den køler godt og larmer (næsten) ikke.. Den kan jeg personligt godt lide..

Held og lykke med købet..

Hilsen simlau
Avatar billede a1a1 Novice
28. september 2007 - 16:57 #3
;o) det kan være at de larmer mere end andre, men mit formål er at køre raid (både på pc og server), (jeg er ligeglad med om de støjer, det er aligevel cpu blæseren der larmer mest ( på min))
Avatar billede sunbum Nybegynder
29. september 2007 - 00:54 #4
Det lyder lækkert, jeg kan høre på dig simlau at kvali er noget der falder i god jord ;).. -

jeg tænkte på raid - er ikke helt med på de noder? skal man have to harddisks til dette?

kunne i komme med et konkret eksempel på en harddisk jeg skulle vælge?(så kan jeg også lige sammenligne priser) ;o)

a1, din kommentar (om en uge er priserne faldet) - du mener altså jeg skal gå efter noget billigere - noname? - eller vente med at købe eller hvordan?
Avatar billede a1a1 Novice
29. september 2007 - 01:31 #5
tjaaaa, du skal bare ikke købe "sidste skrig", der betaler du for meget, corsair ram er meget populære, specielt til "overclockere".
Skal/vil du overclocke den? ellers kan du nemt spare noget der

raid, ja du skal have mere end en disk;
raid 0, mindst 2 diske, kan (bør) give hurtigere læse og skrive hastigheder men er ikke "sikkert" (en disk dør og alt er "væk"), udnytter 100% af kapaciteten
raid 1, mindst 2 diske er ikke hurtigere end 1, men hvis en disk "dør" kan du "bare" sætte en ny i, uden at tabe data, udnytter 50%
raid 5, mindst 3 diske, meget hurtigt og her kan du også "rede" dine data ved blot at sætte en ny i, hvis en fejler.

jeg kører "kun" raid 1, men jeg "kan ikke tåle" (nok lidt overdrevet) at miste det jeg har på computeren...

se evt:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=define%3Araid&meta=
Avatar billede sunbum Nybegynder
29. september 2007 - 10:33 #6
Jeg har aldrig overclocket en pc før, men har da rørt ved jumpers før i tidligere opsætning af computere. :o) - måske er det noget jeg skulle prøve?..og hvad er konsekvenserne ved oc?

grafikkortet - har jeg ramt noget ordenligt der eller har i et andet forslag?
Avatar billede simlau Nybegynder
29. september 2007 - 12:08 #7
Grafikkortet er godt og rimeligt fremtids sikkert. Så det syntes jeg du skal holde dig til.. Eller der kommer selvføldig an på hvor meget du skal game på maskinen?

Hvis du gerne vil spare lidt, ville jeg købe der her sæt op.. der er ikke ret meget mindre ydselse ind på det system du selv har sat sammen og du spare 1000 kr, incl køler... Og kvaliteten er lige så høj..

Gigabyte GA-P35-DS3 S775 P35 ATX           754,00
Intel Core 2 Quadro Q6600, BOX, LGA775         1.899,00
Asus EN8800GTS/HTDP/320M, PCI-E         2.088,00
Samsung SP T166 500GB, SATAII, 16MB           746,00
Zalman CNPS 9500 LED, Multi Cooler           322,00
Corsair Twin2X2048-6400, 2x1024MB           619,00
be quiet! StraightPower, 500 Watt           715,00
Samsung SH-S183A, DVD±RW, SATA, Black           248,00

Ialt:                        7.391,00 (shg.dk priser)

Der er klart fordel i at OC, der er ikke nogle problemer det hvis du har en god nok køler.. Og nok tid til at sætte dig ind i hvad du laver.. Man kan jo får en dele mere ydelse ud af cpu'en..

Dog er det ikke sikkert du får en Cpu der er god til det.. Da der er forskellige stepping og det handler kun om held.. Måske får man en der er god, måske gør man ikke..

Hilsen Simlau
Avatar billede sunbum Nybegynder
29. september 2007 - 14:07 #8
Det er helt suverænt, jeg tror jeg har fundet det jeg skal bruge + jeg er kunde hos shg, og så det er jo i baghaven næsten = minus transport:P

med hensyn til oc... så må jeg jo lige få lidt hjælp når jeg har systemet hjemme

om ikke andet vil jeg forhåbentlig kunne mærke forskel på mit nuværende system: sempron 2500+, 1g ram og til det overstående. ;-P

Kh Sunbum.

ps.(skal jeg selv give point til jer? eller klarer systemet det selv?)
Avatar billede sunbum Nybegynder
29. september 2007 - 14:10 #9
forresten.... be quiet - antec? samme kvali eller hva?

faldt nemlig både for design, men også lyddæmpning ;)
Avatar billede simlau Nybegynder
29. september 2007 - 14:30 #10
Be quiet.. er bare en strøm forsyning.. Så hvis du vil have en med kabinet så vælg det antec..

(Min fejl troede bare Antec Sonata III 500 EU var en psu.. kan ikke huske navne på alle mærker)

Hilsen simlau
Avatar billede simlau Nybegynder
29. september 2007 - 14:35 #11
Lige et svar..
Avatar billede a1a1 Novice
29. september 2007 - 15:56 #12
et svar...
Avatar billede sunbum Nybegynder
01. oktober 2007 - 08:01 #13
tak for hjælpen, det var super lækkert