Avatar billede weblance Nybegynder
28. september 2007 - 08:14 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg redde data fra "død" harddisk?

Jeg har lovet min datters dagplejemor at kigge på hendes bærbar's harddisk. Den crashede forleden og det er hun selvfølgelig meget ked af da den indeholdt en masse billeder (og ingen backup).

Jeg har pillet harddisken ud og det første ØV er når man ryster den let, så rasler den, som om noget sidder løst i den.

Nummer to er når jeg tilslutter den min egen computer gennem en usb->ide, så kan jeg godt få liv i den, men windows siger at den ikke er formateret.

Er der noget der kan gøres? Kan jeg på en eller anden måde få fat i de data der burde ligge på den?

/Carl
Avatar billede peet-49 Novice
28. september 2007 - 08:17 #1
Avatar billede psyclown Nybegynder
28. september 2007 - 08:24 #2
Du kan bruge et recovery tool til at få dataen tilbage fra din harddisk. Hvis du kan se harddisk, så kan du godt være glad, for så er der står sandsynlighed for at du kan "recover" de filer der ligger på.

Prøv dette program:
http://www.runtime.org/gdb.htm
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
28. september 2007 - 08:39 #3
Jeg bruger den her professionelt http://www.stellarinfo.com/partition-recovery.htm . Den er ikke gratis men heller ikk dyr ( og så har man den jo til en anden gang?). Den har reddet mange af mine kunders kvæstede HDD'ere, SD'ere og mem stiks, hvor 80-90% af data kunne anvendes igen efter recover over på en anden. Deres support er for øvrigt hurtig og god ved problemer.

/Peter Brøsted
Avatar billede weblance Nybegynder
28. september 2007 - 09:03 #4
Gode forslag alle sammen!

Jeg har provet peet-49's forslag, det reddede 2 brugbare billeder :) men når den kommer til en bestemt sektor så er det som om den ikke kan komme videre.

Det samme er tilfældet for Peter B's forslag. Når den kommer til sektor 114751 af 78124094, så kommer den bare ikke videre.

Kan man evt. pille skiven ud af harddisken og sætte den i en anden?
Avatar billede psyclown Nybegynder
28. september 2007 - 09:06 #5
Det tror jeg ikke ville være nogen god ide at begive dig ud i, så skal nok være sikker på at du slet ikke kan få noget ud af den harddisk :)
Prøvede du mit forslag?
Avatar billede weblance Nybegynder
28. september 2007 - 09:11 #6
Ok...

Jer er i gang med dit forslag nu psyclown!
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2007 - 09:13 #7
Jeg vil gerne forsøge at hjælpe dig, men det forudsætter at du er lidt mere seriøs - det er 100% sikkert at forslaget 28/09-2007 08:17:34 ikke er blevet afprøvet optimalt, det kan ikke gøres på under 1 time. Meld tilbage hvis du er interesseret
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
28. september 2007 - 09:17 #8
ehhh, nok ked af at skuffe dig. Hvis 2 low-levle scannere dør på den er festen nok forbi. Men spændende at se hvad http://www.runtime.org/gdb.htm kan udrette, den kender jeg ikke. Meld endelig tilbage.
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
28. september 2007 - 11:06 #9
I øvrigt er der noget om det helgec siger ( uden at kende http://www.helgec.dk/lost%20partition.html ) Stellarinfo har også flere valg muligheder og jeg tror du valgte: "File preview", so er en std sueface scanner - prøv den anden " RAW File Recovery" og ja, den tager også 1-5 timer alt efter størrelse på disken.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2007 - 11:18 #10
Det jeg mener er at det med rimelig sikkerhed er filtabellen der er smuttet ("men windows siger at den ikke er formateret.") derfor er linket http://www.helgec.dk/lost%20partition.html helt relevant, men det gendanner filtabellen og ikke data, data er derimod fuld tilgængelige hvis operationen lykkes, der kan derfor ikke være tale om 2 billeder det er intet eller det hele
TESTDISK kan også gendanne data herunder billeder, men så er det guiden http://www.helgec.dk/lost%20data.html der skal bruges og der er en ganske tidskrævende proces
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
28. september 2007 - 11:26 #11
"Det jeg mener er at det med rimelig sikkerhed er filtabellen der er smuttet ("men windows siger at den ikke er formateret.") derfor er linket http://www.helgec.dk/lost%20partition.html helt relev..."
Jo, men så burde "Når den kommer til sektor 114751 af 78124094, så kommer den bare ikke videre." ikke ske i Stellar, hvis det kun var MBR'en?
Kender godt TESTDISK - udemærket værktøj:-) Prøv den, så ved vi da med sikkerhed, om det kun er MBR fejl eller mere alvorligt.

I øvrigt - det at den rasler, behøver ikke at betyde direkte fysisk skabe, men blot at du rykker rundt med hovederne inden i. Lad for øvrigt være med det. En HD skal behandles med forsigtighed :)
Avatar billede nikkedukken Nybegynder
30. september 2007 - 14:56 #12
Jeg har arbejdet for WDC i 5 1/2 år og kender lidt til diske.

Hvis din disk rasler eller hvis den giver et eller flere store klick efter at du har sat strøm til er det ikke godt....  Så er der enten seriøst sektor fejl, eller overflade hul (ikke godt, sæt ikke mere strøm til, indtil du har en god løsning).

Hvis den spinder op og ellers ikke siger mere er der håb.

Jeg har selv indkøbt program til at læse hele harddisken igennem, og finde tabte filer på både HPFS og FAT systemer. Det virker også selvom harddiske har været alm. formatteret. Eller filer slettet.

Hvis dit "hente" program finder en fejl er det bedste at bruge ignorer og køre videre.

Virker alt dette ikke er din mulighed "kun" at sende til en professionel rep. og det koster dyrt, noget over 12000-20.000.

Du kan godt tage pladen over i en anden disk, MEN kun hvis du har samme mærke disk og samme firmware version på begge to. HVis du har en anden disk fra samme firma er der forskel i antal hoveder, plader mm. så at det ikke virker.

Med det program jeg har tager det ca. 3-4 timer for en 80 GB disk, og mere hvis den er større. Kan også se efter diske der er sat på med USB.
Avatar billede nikkedukken Nybegynder
30. september 2007 - 14:57 #13
Hvis du ikke har en  løsning nu, kan du skrive tilbage.
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
30. september 2007 - 19:14 #14
weblance : Prøvede du det helgec foreslog? helgec nyder stor respekt herinde vedr. disk fejl. .... altså TEST disk ? For at komme videre, må vi vide om der er en brugbar MBR på din disk.

--> nikkedukken – jeg vil godt lige forsvare mit svar lidt ( uden dog at starte en flame war). Visse IBM og SEAGATE diske rasler faktisk, hvis man ryster dem. IBM ældre gør det endda i drift uden at det er en fejl, hvorfor de fik kælenavnet klapper slangen.  Kan godt være WDC diske ikke gør det – men der er jo andre :)
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2007 - 17:31 #15
Halloooooo
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2007 - 18:28 #16
Halloooooo
Avatar billede weblance Nybegynder
13. november 2007 - 21:24 #17
Jamen selvfølgelig. Jeg var kommet noget væk fra sagen, så undskyld.

Jeg prøvede testdisk og photorec og lod den køre en hel weekend. Jeg fik nogle brugbare filer ud af det men ellers er den død. Når den kommer til sektor 114751 af 78124094 går den i stå og vil IKKE videre.

Jeg har afleveret harddisken tilbage til ejeren og de har valgt at smide den væk.

Mht. point fordeling - hvad er så mest retfærdigt - i har jo alle sammen været med til at hjælpe!
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
14. november 2007 - 06:13 #18
Var jo ik' mit forslag, der blev brugt. Skal ikke have poient ;-)
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2007 - 19:38 #19
TESTDISK m. Photocec gav jo trods alt lidt resultat, så kan du jo selv vurdere om det var point værd ellers afviser du blot
Avatar billede weblance Nybegynder
15. november 2007 - 20:59 #20
Tak for hjælpen