Avatar billede tjerner Nybegynder
27. september 2007 - 17:10 Der er 4 kommentarer

Hvilken linux version?

Hej, jeg har planer om at installere linux på en labtop jeg har til at stå, planen er at den bare skal køre ftp server samt evt. en lille webserver. og så ellers bare bruges til at lege med.

Det er ikke en server det skal være i brug konstant, formålet er primært at komme igang med linux da det efterhånden er ved at være alt for lang tid siden jeg sidst har leget med det og jeg begynder så småt at få brug for det i mit arbejde så lidt mere erfaring er tiltrængt.

en lækker X version er også et stort plus =)

Og lige et spørgsmål til sidst, findes der et program der kan connect til en Miscosoft terminal server/remote Desktop

Point gives til den der kommer med det bedste forslag, gerne med god beskrivelse af hvorfor =)
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. september 2007 - 17:25 #1
Fedora er lige kommet i en version 7, der er ret lækker, den indeholder ganske meget og fungerer tilsyneladende godt. Et plus er RPM installationssystemet samt at du kan nøjes med at downloade et 7 mb boot image som så kan hente resten over nettet alt efter hvad du vælger at installerer. Alternativt kan du hente et meget stort DVD image som her det hele
Avatar billede psyclown Nybegynder
27. september 2007 - 17:32 #2
Jeg vil anbefale opensuse.
Der hvor jeg arbejde er vi begyndt at installere opensuse på IBM servere, som bare skal stå med VMware og køre virtuelle maskiner. Dette virker helt perfekt.
Sammentidigt har jeg installeret opensuse på min arbejdsbærbar som jeg virkeligt er blevet glad for.
Opensuse har mange funktioner til både stationer/bærbar og server, som f.eks. FTP, Samba, VNC m.m.
Du kan selv tjekke det ud på: http://www.opensuse.com

Og til dit andet spørgsmål, så ja, der findes en del programmer til det, jeg bruger f.eks.
http://www.rdesktop.org/
Avatar billede fedora Nybegynder
27. september 2007 - 19:17 #3
Jeg har pt. installeret Fedora Core 7 på en virtuel maskine, og jeg er blevet imporneret af den. Hvis det ikke var fordi jeg skulle spille men kun arbejde, så havde mit valg lagt på Fedora.
Avatar billede langbein Nybegynder
30. september 2007 - 22:47 #4
Ubuntu er jo ellers også er jo også et mer eller mindre automatisert svar.

Ellers så er også PCBSD et ganske spenninge valg, men det er jo ikke noen Linux men en Unix. Meget hurtig og lett å installere, men litt fremmedartet med hensyn til trådløst nett, brannmur etc, hvir man er vant til Linux. Utrolig flott distro som kombinerer en lav brukerterskel med virkelig avanserte muligheter. Holder på med å teste den ut akkurat nå.

Min mening: PCBSD 1.4 DaVinchi, dette er første gang at BSD/Unix virkelig kan konkurrere med brukervennlige Linux distroer som Ubuntu. Har faktisk blitt litt delvis frelst. (I hver fall intil videre.)

http://www.pcbsd.org/