Avatar billede superib Nybegynder
26. september 2007 - 01:18 Der er 5 kommentarer

Samba gør Windows langsom

Jeg har en Debian æske med Samba (netop opdateret med apt-get).

Udover dette problem, funger alt som det skal.

Problem:
Hvis jeg i fil explorer i windows vælger at se detalger for alle filerne i en mappe, bliver WinXP ekstrem langsom.

WinXP køre lidt, fryser lidt, køre lidt, fryser igen.

Windows begynder også at sende store mængder data til serveren, ved ikke hvilke data, men den bliver ved så hurtigt den kan.

Hvis jeg kvæler nettet, og tilslutter det igen, genoptager den at sende data så hurtigt den kan til serveren.

Jeg har observeret problemet på tre forskellige computere med WinXP.

Nogen der har en ide??

/Jesper
Avatar billede mfalck Praktikant
26. september 2007 - 08:38 #1
jeg kan se på min egen maskine at samba bruger ret meget processer kraft; hvor kraftig er din maskine ?
Avatar billede superib Nybegynder
26. september 2007 - 10:10 #2
Serveren er en dual P3 800Mhz, WinXP maskinen er en Core 2 Duo E6750...

Det sjove er, at det har virket perfekt. Først da jeg i forbindelse med Debian 4.0 besluttede at få rydet op på serveren, og geninstallere den fra bunden af, er problemet opstået...
Avatar billede mfalck Praktikant
26. september 2007 - 10:55 #3
hm .. jeg har også oplevet at den i starten er langsom men efter noget tid så falder det til et fornuftigt niveau - gad vide om windows forsøger at indeksere netværksdrevene.
Avatar billede mfalck Praktikant
26. september 2007 - 10:58 #4
efter lidt google fandt jeg følgende. Prøv at sætte:

socket options = SO_KEEPALIVE

i smb.conf
Avatar billede mfalck Praktikant
26. september 2007 - 11:01 #5