Avatar billede joncbc Nybegynder
25. september 2007 - 18:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Tegne program søges

Hej

Jeg skal til at lave en "comic stribe" altså en slags tegne serie men ved ikke hvilke programmer der er til rådighed og hvilke der egner sig bedst..

Har i noget bud?
Avatar billede joncbc Nybegynder
25. september 2007 - 20:21 #2
Jeg skal kun tegne i 2D og hvad jeg kan se er alle de programmer 3D programmer...

Måske har jeg ikke set ordenlig efter :)

Det er sådan noget som "Sten og Stoffer" jeg vil tegne.
Avatar billede jacla Nybegynder
25. september 2007 - 20:56 #3
Hvis det skal være friware er der et her http://www.nettips.dk/p3370.asp ellers er der et der hedder Paint Shop Pro 7 / 8 som er en slags udvidet version af Paint
Avatar billede joncbc Nybegynder
25. september 2007 - 21:01 #4
Er det fra Adobe?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
25. september 2007 - 21:04 #5
Hvis du skal have et proff. værktøj, så er der ingen vej uden om Illustrator fra Adobe.
Det tager lidt mere end to timer at lære den at kende, men til gengæld er der masser af både bøger og video-toturials om programmet.
Avatar billede olebole Juniormester
25. september 2007 - 21:10 #6
<ole>

Programmet hedder 'papir og blyant' og kan købes for ganske små penge i enhver dansk landsby  :)

Tegneserier tegnes i hånden. Først med blyant - og derefter med pen og tush. Om man vælger at bruge den gammeldags 'elastikpen' (penneskaft med pen - og tush i et blækhus) eller en rørpen (f.eks. Rotring pen), skifter fra tegner til tegner.
Rettelser foretages som oftest med viskelæder i blyantsfasen - alm. rettelak til skrivemaskine i tushfasen.

Når tegningerne er færdige, indscannes de til på PC - og her kan de så evt. færdiggøres/retoucheres ... typisk i Adobe Illustrator og Adobe Photoshop.

Tekster indskrives ligeledes i hånden af en speciel indtegner eller håndtekster (forskellige betegnesler for samme person), hvis der er tale om albums. Avis- og tidskrift-striber tekstes dog oftest på PC.

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
25. september 2007 - 21:24 #7
PS: Jeg tror såmænd nok, at mange ville få et chock, hvis de kom ind og så i hvilket tempo, der 'spises' markerblokke i grafiske virksomheder ... herunder reklame-, web- og illustrationsbureauer. PC'en er et fortrinligt færdiggørelses værktøj - men det er også, hvad den er  ;o)
Avatar billede joncbc Nybegynder
27. september 2007 - 10:53 #8
Jeg har valgt en Wacom og adobe Illustrator.

Hvem vil svare?
Avatar billede joncbc Nybegynder
05. april 2008 - 13:56 #9
lukker