Avatar billede rille101 Nybegynder
25. september 2007 - 16:31 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Introduktion til MySQL m. ASP

Jeg har besluttet mig at hoppe på MySQL cyklen, og mangler nu nogen der vil skubbe mig igang.

Har prøvet, selv at finde ud af det, men det har jeg ikke haft held med.

Derfor vil jeg gerne have hjælp til følgende:

Forklaring på hvordan jeg laver autonummerering i et felt.
Oprette forbindelse fra en ASP side til en oprettet database.
Udtræk af databasen.
Indsæt ny record i databasen.
Opdater en record i databasen.
Slet en record i databasen.

Jeg har på mit webhotel web10 oprettet en MySQL database. Den kalder vi "Database" jeg har oprettet en tabel "min_tabel" med følgende felter: ID, overskrift, indhold, img1, dato

Håber der er een der har tid til at hjælpe mig igang.
Avatar billede rille101 Nybegynder
25. september 2007 - 16:36 #1
Jeg har en connectionfil m. følgende:

<%
strConnection = "driver={MySQL};server=db.DOMÆNE.dk;uid=BRUGERNAVN;pwd=PASSWORD;database=DATABASE;option=NUM"
Set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
%>

på min asp side har jeg prøvet med flere forskellige og har lige nu:

<!--#include file="Connections/Conn.asp" -->
<%
Dim Recordset1
Dim Recordset1_numRows

Set Recordset1 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Recordset1.ActiveConnection = MM_Conn_STRING
Recordset1.Source = "SELECT *  FROM min_tabel"
Recordset1.CursorType = 0
Recordset1.CursorLocation = 2
Recordset1.LockType = 1
Recordset1.Open()

Recordset1_numRows = 0
%>

(Som nogen måske kan se, er det en modificering af dreamweavers egne genererede recordsets).

Det giver mig fejlen:
Arguments are of the wrong type, are out of acceptable range, or are in conflict with one another.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. september 2007 - 16:38 #2
Hvis du angiver AUTO_INCREMENT udfor et felt i din CREATE TABLE, saa laver den autonummerering.

Den basale SQL er den samme i MySQL som i andre databaser. Der er visse smaa forskelle
bl.a. med de funktioner der kan bruges.

Du eksekverer SQL saetninger mod SQL paa samme maade som mod andre database i ASP d.v.s.
via ADO. Du skal bare bruge en anden connection string.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. september 2007 - 16:43 #3
Et par virkende eksempler:

<%
Set con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
con.Open "Driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};Server=localhost;Option=16834;Database=Test;"
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.Open "SELECT * FROM T1",con
Do While Not rs.EOF
  Response.Write rs("F1") & " " & rs("F2") & "<BR>" & vbCrLf
  rs.MoveNext
Loop
Set rs = Nothing
Set con = Nothing
%>

og

<%
Set con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
con.Open "Driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};Server=localhost;Option=16834;Database=Test;"
con.Execute "INSERT INTO T1 VALUES(6,'FFFFFF')"
Set con = Nothing
%>
Avatar billede arne_v Ekspert
25. september 2007 - 16:44 #4
driver={MySQL} er syntaxen for MySQL ODBC 2.x og den er *meget* gammel !

Hvilken linie faar du fejl paa ?
Avatar billede rille101 Nybegynder
27. september 2007 - 15:15 #5
Jeg fik een af dine connectionsstrings smidt ind i min connectionfil, og så virkede det.

I Dreamweaver har jeg yderligerefået oprettet
<%
' FileName="Connection_ado_conn_string.htm"
' Type="ADO"
' DesigntimeType="ADO"
' HTTP="true"
' Catalog=""
' Schema=""
Dim MM_MySqlConn_STRING
MM_MySqlConn_STRING = "Driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};Server=db.DOMÆNE.dk;Database=DATABASE;UID=BRUGER;PWD=PASS"
%>

Så arbejder man jeg faktisk som ved local DNS og ACCESS.

Du har ret Arne_v. Det er jo meget som at arbejde i ACCESS, og jeg har da også allerede fået oprettet både indsæt, opdater og slet. (godt nok i Dreamweaver, men så burde jeg også kunne få det andet til at fungere).

I næste uge går jeg igang med at oprette en database i MySQL som så skal bruges rigtigt. Du har fortjent points, men er det OK med dig, hvis jeg lader spm. stå åbent lidt endnu, i fald jeg skulle støde på problemer med de første par bevægelser.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2007 - 16:12 #6
keine probleme
Avatar billede rille101 Nybegynder
20. oktober 2007 - 11:00 #7
Tror ikke at det bliver nødvendig med mere hjælp på dette spm. Vil du smide et svar?!
Avatar billede arne_v Ekspert
20. oktober 2007 - 15:54 #8
ok