Avatar billede testrup Nybegynder
25. september 2007 - 09:53 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan sætter jeg 5.1-lyd op?

Hey allesammen,

Jeg har et Realtek ALC883-lydkort (onboard) som tilsyneladende er et 7.1-lydkort (Value 7.1+2 HD Audio Codec) - ihvertfald ifl. Realtek's hjememside: http://www.realtek.com.tw/products/productsView.aspx?Langid=1&PFid=28&Level=5&Conn=4&ProdID=44

Jeg har tilsluttet min computer til mit HD-TV med min digitale DVI-udgang til TV'et HD-port. Det virker perfekt. Nu vil jeg gerne investere i et godt surround-sound-system, men aner ikke hvordan det virker og hvad jeg skal vælge så det spiller med mit lydkort.

Bag på lydkortet er der nemlig kun 3 stik. Hvordan kan de 3 stik blive til f.eks. en 5.1-lydløsning? 5 stik til satelit-højtalere og 1 stik til subwoofer?

Jeg kan ikke regne det ud :) Hvad skal jeg forholde mig til og søge efter når jeg skal finde et godt passivt surround-sound højtalersystem?

På forhånd TUSINDE tak!

//Testrup
Avatar billede psyclown Nybegynder
25. september 2007 - 09:59 #1
Der er normalt 1 stik til de bagerste højtalere og 1 stik til de forreste, også et den sub.
Hvis du har realtek software installeret, så burde den automatisk detekte hvor mange, og hvad der er pluged i computeren.
Avatar billede testrup Nybegynder
25. september 2007 - 10:05 #2
psyclown ->

Okay. Tak for dit hurtige svar. Hvad gør jeg så rent kabelmæssigt? Plejer der at følge kabler med mini-jack-stik som fordeler sig ud til f.eks. 3 fronthøjtalere og 2 baghøjtalere eller er det noget jeg selv skal købe?

//Testrup
Avatar billede psyclown Nybegynder
25. september 2007 - 10:10 #3
Det skulle gerne følge med højtalerne. Har ikke oplevet i nu, at det ikke har gjort det :)
Avatar billede psyclown Nybegynder
25. september 2007 - 10:13 #4
Forresten, kom lige i tanke om at stikkene fra højtalerne bliver sat i sub'en, som så bliver tilkoblet computeren med 2-3 stik :)
Avatar billede testrup Nybegynder
25. september 2007 - 10:21 #5
psyclown->

Okay.. Mange tak for svaret. Er der så noget du kunne anbefale? Jeg har et budget på ca. 700-800 kroner - så ikke noget vildt high-end. Det skal ikke bruges til gaming, men til film og musik.

Testrup
Avatar billede psyclown Nybegynder
25. september 2007 - 10:30 #6
Nu har jeg ikke lige selv de store ærfaringer med selve højtalerne, men hvis du vælger logitech, så tror jeg sq ikke at du kan gå helt galt i byen :)

http://www.logitech.com/index.cfm/speakers_audio/home_pc_speakers/&cl=dk,da
Avatar billede venturer Nybegynder
25. september 2007 - 10:46 #7
Jeg mener dem her vil være et godt bud. Det er en fornuftig pris, de benytter samme tilslutning som din computer (3x mini-jack). Og som Psyclown nævner, så plejer Logitech at være et godt bud :)
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=241420#
Avatar billede testrup Nybegynder
25. september 2007 - 11:09 #8
Venturer->

Tak for dit input. Jeg har set på Logitech X 540, men det ser vidst ikke ud til at man kan hænge dem op på væggen. Jeg skal helst kunne hænge højtalerne op nemlig. Men nu ved jeg ihvertfald hvad jeg skal gå efter.

Mange tak for hjælpen.

Testrup
Avatar billede psyclown Nybegynder
25. september 2007 - 11:15 #9
svar :)