Avatar billede maasen Nybegynder
24. september 2007 - 20:29 Der er 52 kommentarer og
1 løsning

formular med combobox bruges som udskrift

jeg bruger formular som udskriftside, da brugeren skal kunne filtrere inden udskrift. Men på min formular er der en combobox, uden denne dog har en funktion, da man ikke kan ændre noget på dette skærmbillede. Så derfor vil jeg høre om det er muligt at fjerne denne 'rullegardin' mulighed, så det ikke skæmme udseenet af udskriftsiden?

Jeg ved at knappen ikke kommer med på den reelle udskrift, men det er på selve formularen jeg vil have den væk, når nu den alligevel er låst, og ikke har nogen funktion.

På forhånd tak - MVH Maasen
Avatar billede mugs Novice
24. september 2007 - 20:35 #1
Jeg forstår ikke hvad du vil. Efter hvilket kriterie vil du udskrive?
Avatar billede ffsoft Praktikant
24. september 2007 - 20:42 #2
Hvis den ikke har nogen funktion, kan du jo bare slette den.
Hvis den ikke kommer med på udskriften, generer den vel ikke??
Avatar billede maasen Nybegynder
24. september 2007 - 21:04 #3
Sagen er, at jeg har lavet en formular, som jeg har designet så den ligner en rapport (hvid baggrund, flot layout osv).
Selve formularen er en liste over databasens maskinpark (det er en vedligeholdelsesdatabase) dvs, formularen viser en liste over alle maskiner og værktøjer, som virksomheden ejer. Hver linie indeholder alle data over maskinen/værktøjet, så som hovedansvarlig, tekniker, købsdato, ID, lokation osv.

Når man opretter maskinen, bliver man bedt om at indtaste alle disse stamdata. Men f.eks. lokationsdata skal vælges fra et rullegardin (combobox), da man ikke bare skal oprette alle mulige mærkelige lokationer, men kun kan bruge de, på forhånd, dikterede lokationer/valgmuligheder i rullegardinet.

Når så listen (Continuous Forms) laves, vises alle maskiner, hvorefter man går i gang med at filtrere før man udskriver. F.eks. vil man have udkrevet alle maskiner der er pladseret i 'HAL 1' (lokation)
Så er meningen at man finder en maskine placeret i hal a, og højreklikker på den, hvorefter man filtrerer efter markeringen.

Mit spørgsmål gik så på, om man kunne få skjult at det er et rullegardin, så layoutet ikke bliver skæmmet af at det på indtastningsformularen er et rullegardin.

,,, ved ikke om det hjalp, hehe - men håber på lidt hjælp

MVH Maasen
Avatar billede terry Ekspert
24. september 2007 - 21:09 #4
There is a property "Display When" which by default is set to always.
Change this to Screen Only
Avatar billede terry Ekspert
24. september 2007 - 21:10 #5
The property is for the combo, which when you print will be hidden
Avatar billede mugs Novice
24. september 2007 - 21:11 #6
Hvis du vil vælge mellem forudindtastede lokationer mener jeg ikke, at du kan undgå "rullegardinet" - Det er jo netop for at hjælpe brugeren til undgå stavefejl.
Avatar billede maasen Nybegynder
24. september 2007 - 21:16 #7
Rullagardinet har udtjent sin funtion i indtastnings-formen, og nu har jeg lavet en ny form (flot layout i stedet for en rapport) hvor alle felter er 'locked', da jeg kun vi lbruge denne side til at filtrere og efterfølgende udskrive. Her har rullegardinet så ingen effekt, og derfor skæmmer det udseenet, at man ikke bare kan se indholdet af feltet, men også skal kunne se hvilke andre mligheder der var til feltet, da feltet blev udfyldt.

Kan man ikke bare fjerne den lille grå pil til højre i feltet, så alle felter ligner hinanden?
Avatar billede terry Ekspert
24. september 2007 - 21:19 #8
Do you need to see the value of the combo? If so then place a field behind th ecombo and then when you choose the value from the combo mov eit to th efield. Then set the property of the combo as I mentioned 24/09-2007 21:09:55. But if you do not need to see the value of the combo then just set the propery
Avatar billede maasen Nybegynder
24. september 2007 - 21:22 #9
Ja, jeg skal se værdien af feltet, da jeg også vil kunne filtrere på det. Jeg prøver lige det du foreslår,,,
Avatar billede mugs Novice
24. september 2007 - 21:23 #10
Hvis du vil udskrive formularens aktuelle post kan du bruge denne med et numerisk felt som kriterie:

DoCmd.OpenReport "rapport1", acViewPreview, , "[Tabel1]![tal] = " & Me!tal & ""

Med et alfanumerisk felt skal du bruge denne:

DoCmd.OpenReport "rapport1", acViewPreview, , "[Tabel1]![tekst] = '" & Me!tekst & "'"
Avatar billede terry Ekspert
24. september 2007 - 21:28 #11
"Ja, jeg skal se værdien af feltet, da jeg også vil kunne filtrere på det."!

But once you have used it to filter you dont need to see it when you print the form?

Setting the property I mentioned only hides the combo whne you print the form, otherwise it s NOT hidden.
Avatar billede maasen Nybegynder
24. september 2007 - 21:29 #12
Formen er lavet for at udskrive lister over enhederne, aldrig én maskine af gangen, men som regel mange - f.eks alle maskiner placeret i HAL 1 eller maskiner over 20 år gamle,,,, Men selve udskriften har jeg styr på,,, mangler bare mere brugervenlighed ved at lave et flot, funktionelt design, hvor man ikke skal blive forvirret af et ubrugeligt rullagardin :-)
Avatar billede maasen Nybegynder
24. september 2007 - 21:29 #13
Alle oplysninger skal kunne ses, både på formularen og på udskriften
Avatar billede terry Ekspert
24. september 2007 - 21:31 #14
solution 24/09-2007 21:19:26
Avatar billede maasen Nybegynder
24. september 2007 - 21:34 #15
Nå, mit forsøg på at placere en tekstbox som substitut, failede,,, den kan man jo ikke filtrere på,,, den var nu ellers 'pæn' da den ikke lignede et rullegardin
Avatar billede terry Ekspert
24. september 2007 - 21:39 #16
!!!

Keep the combo but pua text box BEHIND it. Then when you choose a value form the combo (in the AFTER update event) move the value of the combo (column which is visible) to the text box.

So you cant actually see the text box UNTIL you print.
Avatar billede terry Ekspert
24. september 2007 - 21:39 #17
Am I making sence?
Avatar billede terry Ekspert
24. september 2007 - 21:43 #18
Have you tried using the property I mentioned?
Avatar billede maasen Nybegynder
24. september 2007 - 21:45 #19
Ok, you sertainly don´t get my problem. The problem is, that I only use this field to display some 'tekst' from the table - wich has been chosen from a combobox when it was created. Now I dont need to 'choose' anything anymore, in the new form, I only want to see the actual value of the field, therefore is the combobox for no need.

??
Avatar billede terry Ekspert
24. september 2007 - 21:49 #20
I understand your comment 24/09-2007 21:45:16 as follows.

"...in the new form.."??

Do you have a form with a combo on which is used to filter the same form?
Avatar billede maasen Nybegynder
24. september 2007 - 21:49 #21
maybe there is no solution for my problem, and I have to be satisfied with the layout as it is... i just think it confuses my users, when they dont realy have any opotunitys.
Avatar billede maasen Nybegynder
24. september 2007 - 21:50 #22
yes, right
Avatar billede terry Ekspert
24. september 2007 - 21:50 #23
Is it possible to see the dB?

ekspertenATsanthell.dk
AT = @

if you send it then either ZIp it or rename so that it can get through Outlook
Avatar billede -anders- Juniormester
24. september 2007 - 21:52 #24
Hejsa

Man kunne også i formularens designvisning højreklikke på rullegardinet, og her vælge "Omdan til tekstboks", så vises dit rullegardin som en alm. tekstboks. Hvis dit rullegardin indholder 2 kolonner vil denne handling altid vises værdien i den første kolonne (0)

Hvis der er styr på relationer kunne du også oprette en forspørgsel og sammmensætte relevante felter fra tabellerne, og så anvende denne forspørgsel som postkilde til din formular, så der er flere muligheder :o)
Avatar billede -anders- Juniormester
24. september 2007 - 21:53 #25
hi terry
Avatar billede terry Ekspert
24. september 2007 - 21:53 #26
"yes, right" was that in answer to "Do you have a form with a combo on which is used to filter the same form?" ?

If so, then once you have filtered you want to print the same form?

If so, then when you print, do you want to hide the combo but show the value you have chosen from the combo?
Avatar billede terry Ekspert
24. september 2007 - 21:54 #27
Hi anders :o)
Avatar billede -anders- Juniormester
24. september 2007 - 21:59 #28
terry>> Jeg tror at maasen har en fortløbende formular som har en tabel som postkilde, i denne tabel er der en combobox som måske slår op i en anden tabel. Hvis der er korrekte relationer sat op kunne man jo sammensætte en forspørgsel fra tabellerne. på denne måde kunne man undgå at få comboen med i den fortløbende formular hvis man bruger forspørgseln som postkilde til formularen ??
Avatar billede nih Novice
24. september 2007 - 22:03 #29
Hej

Hvis ikke du bruger combo'en - kan du så ikke i formens rowsource (rækkekilde) tilføje den tabel som combo'en bruger og trække det felt den vej ind i formen som et almindeligt tekstfelt.

Niels
Avatar billede terry Ekspert
24. september 2007 - 22:04 #30
Looking at the comment 4/09-2007 21:04:12 again thenthat may be the case, but I still dont understand the filter bit.

Just receive a dB in my mailbox, now I can see for myself
Avatar billede nih Novice
24. september 2007 - 22:05 #31
formens "rowsource (rækkekilde)" = recordsource (postkilde)
Avatar billede maasen Nybegynder
24. september 2007 - 22:07 #32
Jeg forsøger mig lige med at par af jeres forslag -
Avatar billede -anders- Juniormester
24. september 2007 - 22:08 #33
Måske filter dannes ved højreklik på feltet i formularen (filtrer eftter markering)
Avatar billede maasen Nybegynder
24. september 2007 - 22:11 #34
24/09-2007 21:53:23 - Ja, det er korrekt
Avatar billede terry Ekspert
24. september 2007 - 22:20 #35
As far as I can make out the form is not used for data entry so you can change the forms recordsource to a query where you also include the related tables. Then you include the fields which you have in your combo's in the query. Then replace the combo's with a text box. You should also be able to filter on the text box.
Avatar billede maasen Nybegynder
24. september 2007 - 22:20 #36
"yes, right" was that in answer to "Do you have a form with a combo on which is used to filter the same form?" ?  -----YES :-)

If so, then once you have filtered you want to print the same form? -----YES YES :-)

If so, then when you print, do you want to hide the combo but show the value you have chosen from the combo? -----NO NO :-)
Avatar billede nih Novice
24. september 2007 - 22:21 #37
vha. egenskaben 'vises' kan du styre at comboen skal vises 'kun på skærm' og tekstboxen 'kun ved udskrivning'
Avatar billede maasen Nybegynder
24. september 2007 - 22:22 #38

Sounds reasonably, I will try that
Avatar billede maasen Nybegynder
24. september 2007 - 22:24 #39
nih - skærm og udskrift skal være det samme - uden det ser ud som om man har en valgmulighed på nogen af dem
Avatar billede nih Novice
24. september 2007 - 22:26 #40
hvorfor bruger du så ikke en rapport ..
Avatar billede maasen Nybegynder
24. september 2007 - 22:28 #41
Yes, if i make a query, then i can replace the combo with a textbox and then filter by selection... thats good, and have allmost solved my problem - the final problem is, that the content og the combo, is shown as numbers when i use the textbox... how can i change that?
Avatar billede maasen Nybegynder
24. september 2007 - 22:30 #42
nih - jeg bruger ikke en rapport fordi jeg skal kunne filtrere inden udskrift... jeg vil altså have en hel liste, over alle mine maskiner, med alle deres data, hvorfra jeg så vil begynde et 'udskildningsforløb' (ved at filter by selection), inden der trykkes på print. Det kan man ikke på en rapport.
Avatar billede -anders- Juniormester
24. september 2007 - 22:32 #43
24/09-2007 21:52:51, det fordi din combo indeholder 2 kolonner, i den forspørgel skal du trække anden kolonne ned i stedet for den første, det tror jeg løser problemet :o)
Avatar billede nih Novice
24. september 2007 - 22:33 #44
brug formens postkilde til at bygge en foresp. hvor tabelen fra comboen er med. Så kan du bruge feltet direkte i en tekstbox.
Avatar billede -anders- Juniormester
24. september 2007 - 22:35 #45
Det er muligt via lidt VBA kode at får en rapport til at anvende et aktiv filter fra en formular
Avatar billede maasen Nybegynder
24. september 2007 - 22:38 #46
Anders, du har sikkert fat i det jeg skal bruge, men jeg kan ikke helt forstå hvordan jeg skal 'trække en anden kolonne ned istedet for den første'
Avatar billede -anders- Juniormester
24. september 2007 - 22:38 #47
Jeg plejer at bruge denne kode hvis jeg vil anvende et formularfilter på en rapport, koden skal blot skrives ved OnOpen event for rapporten

'Kode start'

If Form_NavnPåDinFormular.FilterOn = True Then
Me.Filter = NavnPåDinFormular.Filter
Me.FilterOn = True
Else
Me.FilterOn = False
'Kode slut'
Avatar billede -anders- Juniormester
24. september 2007 - 22:41 #48
Okay

Opret en forspørgsel, medtag de relevante tabeller, fra din lokationstabel medtager du blot det sigende navn, altså ikke kolonne 0 (første kolonne), da denne kolonne ofte indeholder et unikt ID felt feks. autonummer, det plejer at virke
Avatar billede maasen Nybegynder
24. september 2007 - 22:59 #49
Jeg har oprettet en query - jeg har medtaget den relevante tabel hvori lokationen er placeret som en combobox - jeg har placeret en textbox på min form, med forespørgslen som kilde - denne textbox gengiver nu et tal istedet for en lokation.

Jeg kan altså ikke finde ud af: "fra din lokationstabel medtager du blot det sigende navn, altså ikke kolonne 0 (første kolonne)"

Hvis jeg kigger i forespørgslen, er der ikke gengivet nogle numre, så hér virker det fint nok med lokatione på tekstform, men når så textboxen skal gengive det, går det galt...
Avatar billede -anders- Juniormester
24. september 2007 - 23:07 #50
Her et lille eks:

Tabellen tbldata indeholder 3 felter ID(autonumner, primær nøgle), Maskinnavn, Lokation

Tabellen tbllokationer indeholder 2 felter LoaktionsID (automumber, primær nøgle), Lokationsnavn

I tabellen tbldata er der i feltet lokation oprettet en relation via guiden opslag som slår op i tabellen tbllokationer. Dette opslag har så 2 felter, LokationsID som er den første kolonne(0), denne kolonne er skjult, anden kolonne(1) vises så med selve lokationsnavnet feks. 1.sal, modul 45.

Nu opretter man så en ny forspørgsel via guiden, man medtager så de 2 nævnte tabeller, fra tabellen tbldata medtages felterne ID og Maskinnavn, fra tabellen tbllokationer medtager man kun feltet Lokationsnavn.

Opret så den fortløbende formular, og medtag alle felter fra din forspørgsel. Du vil nu se at feltet Lokation er en tekstboks og ikke en combobox. Du kan herefter benytte metoden Filtrer efter markerering på Lokation (tekstboksen).

Håber at denne gennemgang hjælper dig videre o:)
Avatar billede -anders- Juniormester
24. september 2007 - 23:09 #51
du er også velkomme til at sende db til mig så vil jeg gerne kikke på den, du kan sende den anjATbryggemail.dk
AT = @
Avatar billede terry Ekspert
25. september 2007 - 09:00 #52

this is because in the query you you need to select the actual text from the realated table not the foreign key (relationship)
Avatar billede maasen Nybegynder
10. oktober 2007 - 09:30 #53
Jeg kan ikke komme videre,,, jeg vælger at layoutet gerne må være grimt på skærmen, og pæn når der udskrives! Og det har aldrig været problemet -