Avatar billede kunzen Nybegynder
23. september 2007 - 11:03 Der er 11 kommentarer

"Hurtige billeder"

Jeg er indehaver af et Olympus MJU 410 og det er jeg rigtig godt tilfreds med. Den primære grund er at kameraet tager "hurtige billeder", altså når jeg trykker på udløseren tager den billedet nærmest lige med det samme.

Og den funktion vil jeg selvfølgelig gerne have igen.

Nu opstår problemet så i og med at jeg ikke aner hvad den funktion hedder, så jeg er faret lidt vild i Digital Kamera verdenen.

Jeg vil ofre omkring 1500 så hvis nogen kan give mig et skub i den rigtige retning. Men jeg vil stadig gerne vide hvad den funktion hedder :)

Tak!!
Avatar billede trav4u2 Novice
23. september 2007 - 18:03 #1
I flg. Olympus "Kom godt i gang" på
http://www2.olympus.dk/consumer/208_manuals.cfm?prodID=P_N1445592
hedder funktionen "Serieoptagelse"
Avatar billede Beach Mester
24. september 2007 - 00:28 #2
Tror ikke det er "serieoptagelser" som kunzen tænker på, men "opstartstid" der i Olympuses termologi beskrives sådan--->
Ekstremt hurtig opstartstid og meget kort udløser-reaktionstid
<---

Canon kalder det også "opstartstid" inden for EOS serien, vil tro de fleste andre også beskriver det du søger på denne måde, det jo er meget beskrivende for funktionen. Skriver en databad på en given model intet omkring detop dette, skal du nok regne med at det er fordi det ikke lige er "ready 2 shoot" når du tænder for dyret, men skal bruge lidt tid på at loade div. ting inden mesterskudet kan komme i kassen:-)

//Beach ->EOS400D
Avatar billede olebole Juniormester
24. september 2007 - 00:36 #3
<ole>

Problemet eksisterede så sandelig også (og opstod faktisk) ved de almindelige spejlrefleks kameraer. Hasselblad har p.gr.a. det dobbelte lukkersystem altid været specielt slem på dette punkt. Fænomenet bliver traditionelt kaldt tidsparallakse  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede Beach Mester
24. september 2007 - 03:28 #4
Det som vi nok også mangler at vide er om det er tiden fra der lavet en fokus-lås på kameraet til der bliver rykket helt ned på udløseren og til billedet bliver taget ->eller<- om det er den "boottid" kameraet har fra helt slukket stand til det kan have taget det første billede der er aktuelt!

Jeg har for sjovt lige prøvet med EOSén og hvis jeg kaster den over må fuld manuel og holder udløseren nede mens jeg tænder kameraet så falder de første 2 billeder inden for så kort tid (kameraet sat til default serieoptagelser) at jeg ikke kan nå af fjerne pegefingerne fra udløseren før den når at kaste hele 2 optagelser ned! Så her går det sgu godt nok stærkt:-)

//Beach
Avatar billede Beach Mester
24. september 2007 - 04:02 #5
Ole--->
Har selv kun leget med Mamiya 667, men med det samme problem!
Vil tro at det er Pga. de stor spejle der skal klappes op og derefter falde ned. De er i mit tilfælde i str. 6X7 og har nok en noget større/vægt i forhold til de alm. små SLR huse. Ved det ikke, men det er min teori:-)

Men det er jo ikke der problemet ligger når vi snakker om målsøgerkameraer. De har ingen spejle og CCDén ligger lige under en alm. irisblænder som måske er fjenden i dette tilfælde. Kunne forestille mig at den er lukket til Max når der ikke er aktivitet i kameraet (for at beskytte CCDén mod lys) og først blænder op når der er en låst fokus (opstartstid) og når billedet bliver taget er det kameraets hardware + software der stiller betingelserne for hastigheden for hvor lang tid der går inden billedet er i kassen.

Har selv et lille billigkamera på jobbet som selv under focuslås er måske 1-2,5 sek. om at tage et billede med blitz under dårlige lysforhold, af den simple årsag at kameraet udsender op til 3 preflashés (sikkert pga. manglende fokus) før den endelig brænder det endelige billede af. Kan ikke bruges til meget andet end døde genstande hvilket også er tilfældet her, men noget frustrerende når man er van til noget andet:-)
<---Bole

Kunzen--->
Det bedste er at finde nogle modeler som tiltaler dig og som har de funktioner som du ønsker. Gå derefter på jagt efter tests af disse og for gods skyld kun på sites der --->KUN<--- beskæftiger sig med digital kamera. Derefter burde det ikke være så svært at finde en vinder efter dine forudsætninger:-)

//Beach
Avatar billede olebole Juniormester
24. september 2007 - 22:45 #6
Yups, så vidt jeg husker har 667'eren - ligesom Hasselblad - to lukkere. En centrallukker i optikken og en hjælpelukker foran magasinet, der beskytter filmen, mens du kikker gennem optikken. Når du trykker på udløseren, lukker centrallukkeren og hjælpelukkeren åbner. Så åbner centrallukkeren for at eksponere filmen - og lukker igen. Til sidst lukkes hjælpelukkeren og centrallukkeren åbner, så der igen er 'udsyn' gennem optikken. Dét tager tid!  ;o)

Jeg kender godt problemet fra digi-kameraer - bl.a. mit eget bedagede Olympus. Desværre fotograferer jeg ikke så meget mere, så jeg er ikke ret meget inde i forskellige, tidsvarende kameratyper. Jeg er så meget gammeldags mørkekammermand, at jeg kun fotograferer (og det med digi), når jeg er absolut nødt til det.
Selvom jeg godt kan lide at arbejde i Photoshop, har det i min verden intet med 'rigtig' fotografi at gøre. Det er lidt som at sammenligne en oppustelig plastikdukke med ægte sex  :)
Avatar billede Beach Mester
25. september 2007 - 03:23 #7
Hæ hæ... Den sidste den var meget god *LOL*
Men må så sige at jeg har sluppet det analoge helt nu.
Har en Contax og en røvfuld gode Zeiss optikker jeg nok heller må se at få solgt. De ligger jo bare og samler støv hvor andre vil kunne få meget mere glæde af det grej.

Hvis jeg ved at jeg skal lave store print, har jeg stadig adgang til 667éren og så bliver der da også indkøbt nogle ruller 120 til projektet. Det ligger bare sådan at jeg nok ikke har brugt det en eneste gang de sidste 5 år da alle de billeder jeg tager for andre i dag "kun" skal bruges til små print eller på nettet.
Her syntes jeg det er lidt vildt at kaste sig over det ellers dejlige analoge for dereftter at få scannet negativet i en vanvittig opløsning når det både billigere og hurtigere kan fikses med et "billigt" digital SLR.

Man sidder da stadig en gang imellem og savler over noget som jeg med garanti aldrig ville kaste penge efter, men da gerne ville have foræret som en gave af en fjern onkel fra Amerika.
Min store drøm har i rigtig mange år været at eje en Contax RTSIII som inden for småformatkameraer stadig står som det fedeste.

Mellerformatet vil fremover kun være noget jeg vil låne mig frem til at gamle kolegaer da størrelsen alene kun berettiger at bruge sådanne grej til studie eller helt specielle opgaver. Storformat har jeg aldrig leget med, men kan heller ikke rigtigt se hvad jeg skulle bruge det andet end at udskifte det med min plastikdukke. Sikker på at den ville komme hurtigere "op" end plastikdukken, selv om jeg nok også mest er til rigtig sex *S*

Kunzen--->
Har du kunne bruge oplysningerne til noget? Ved godt vi er ved at læsse lidt for meget snavs ind på tråden og ret sikker på at det ikke er noget du kan bruge til ret meget andet at fortælle vennerne at et par hønisser har beskrevet hvordan det var den gang det var vinylskive på 12" og ikke en CD man bragte hjem fra pladepusheren. Men du kan da altid bruge det til..... Nej tror sgu ikke du kan bruge det til ret meget:-)

//Beach
Avatar billede olebole Juniormester
25. september 2007 - 16:40 #8
Ja, undskyld Kunzen! For nogle mennesker er den kemiske, sure stank af fikservæske at sammenligne med himmelsk parfume - og al tale om digitalbilleder får dem til at gå i "men.prøv.at.fortælle.nutidens.unge.mennesker.om.den.slags"-mode ... sorry  ;o)
Avatar billede Beach Mester
26. september 2007 - 01:45 #9
Ole--->
I mit nuværende job får jeg tit "duften af de gode gamle dage" ind, da jeg bla. håndtere gods (fremkalder mm) for Olympus til div. hospitalers røntgen-afd. Dejlig duft selv om de fleste der har med Farlig Gods at gøre hos os bliver pisse bange pga. det faremærke der sidder på kasserne.
De glor altid lige en ekstra gang når jeg uden hansker tager fat i dunkene og bærer dem udenfor.
At de ikke ved man selv rigtig mange gange i sin fortid har tabt en tang i fremkalderbadet og derefter fanget den med de bare hænder (i selv samme væske) er lidt sjovt. Jeps, det kan da mærkes hvis man får lidt væske på hænderne men altså.... SÅ FARLIGT er det sgu ikke *LOL*
<---Bole

Kunzen--->
Du er ikke nem at bringe på banen igen!
Du skal ikke tage dig af alle de nørdeting som den gode gamle analog-tid får nisserne til at tale om.
Venter egentlig lige så meget på at du kommer med lidt feedback hvis du stadig ikke er på sporet i det digitale foto.....

//Beach
Avatar billede olebole Juniormester
26. september 2007 - 01:51 #10
- en tang ...?!??!!! Hvad bruger man tænger til?  ;D
Avatar billede Beach Mester
26. september 2007 - 02:19 #11
*LOL*