Avatar billede bat1234 Juniormester
21. september 2007 - 17:54 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Ny båndstation er langsom!

Jeg har lige skiftet en HP Storageworks 215 båndstation ud med en HP Storageworks 448 båndstation. Jeg har bare sat samme SCSI ledning i som sag i den gamle. Og opdateret driveren via WindowsUpdate. Men når jeg laver backup med den nye båndstation er den MEGET langsom, ca. dobbelt så lang tid! Backup softwaren er Veritas 9.1. Hvad er der galt? Hvorfor er den så langsom?? Hjælp!!!

Vh,
Bat.
Avatar billede janius Nybegynder
21. september 2007 - 18:42 #1
I første omgang; prøv at udskifte driveren du har fra Windows Update med den driver, du kan hente fra BackupExecs hjemmeside. http://seer.entsupport.symantec.com/docs/273853.htm
Genstart og prøv igen. Hjælper det ikke vil jeg kigge på SCSI-kortet, driver og firmware. Jeg formoder det minimum er et 160MB/s kort, f. eks. et Adaptec 19160 eller lignende
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. september 2007 - 19:45 #2
Hvis problemet ikke er løst på mandag, så spørger jeg lige vores backup folk om de har et bud. Vi bruger også hp, men har for det meste robotter
Avatar billede strych9 Praktikant
22. september 2007 - 00:52 #3
Jeg har supporteret et par håndfulde af disse her Ultrium 448 drev fra HP. De er sådan set ret hurtige..
Men hvilken HBA sidder båndstationen på?
Er det Veritas driveren eller HP driveren du bruger til båndstationen? (kig i device manager)
Har du patchet backup exec helt op med service packs og hotfixes? hvis ikke, så gør det.
Alt i alt _plejer_ den her slags problemer at blive løst ved at patche softwaren op, og så benytte Veritas/symantecs drivere til båndstationen. Der er vist en device configuration wizard et sted i programmet.
Avatar billede bat1234 Juniormester
23. september 2007 - 23:48 #4
Jeg har nu opdateret driveren, og patchet softwaren op men det hjalp dog ikke.
Men, jeg har downloadet et HP diagnosticeringstool, som fandt ud af at det var SCSI-indstillingen der var sat til en alt for lav hastighed.

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor den er sat ned af sig selv. Det er et (Adaptec SCSI Card 29160 Ultra160 SCSI). Så hvordan sætter jeg den hastighed op??
Avatar billede bat1234 Juniormester
24. september 2007 - 00:28 #5
Nu har jeg været inde og kigge i SCSI-opsætningen, og den stod som den skulle til 160, så det var ikke det alligevel. Men hvad hulen er det så!?
Avatar billede strych9 Praktikant
24. september 2007 - 00:39 #6
Har du kigget i enhedshåndtering og konstateret om driveren der er i brug er lavet af symantec/veritas eller HP?

Der sidder ikke harddiske eller andet gejl på den SCSI kæde som båndstationen sidder på?

Hvor højt throughput får du egentlig? Jeg mener, når BE er færdig med et job, hvor høj hastighed står der så at jobbet er udført med?
Avatar billede bat1234 Juniormester
24. september 2007 - 08:11 #7
stryc: det er en veritas driver, men den er godt nok fra 2-9-2003.

Der sidder ikke andet på kæden nej.

Throughputet er 117 MB/min.
Avatar billede strych9 Praktikant
24. september 2007 - 20:17 #8
hmm.. nu er jeg oprigtigt interesseret i hvad det her ender i. Hvis du finder årsagen/løsningen på egen hånd, så lov mig at du poster den her, ok?

448i plejer at køre med mellem 800 og 1100 MB/min i de setups jeg supporterer.
Hvis jeg var dig, så ville jeg prøve at tage backup af en håndfuld gigabytes som kun er lokalt på den maskine båndstationen sidder på. Det er for at udelukke at det skulle være kommunikationen over netværk med diverse remote agenter som skulle være langsom. Bliver nødt til at forsøge at isolere det her på en eller anden måde.

I BIOS (som du vist nok kommer til med Ctrl + A under opstart) for 29160 kan du prøve at sætte overførselshastigheden til 80, i stedet for 160. Sørg for at Initiate Wide Negotiation er sat til Yes, og Enable Disconnection er sat til No.

Prøv også at reseate SCSI kortet, og smid seneste driver på: http://www.adaptec.com/en-US/support/scsi/u160/ASC-29160/

Kig grundigt på skærmen under opstart af maskinen. Nogle fejlmeddelelser?

Er den disk du tager backup af lokalt meget fragmenteret? Husk på at hvis der kommer bare en lille pause i throughput fra disken, så tager båndstationen sig en meget længere pause.

Ydermere rummer manualen til 29160 kortet følgende troubleshooting spørgsmål:
* Are all SCSI devices turned on?
* Are all SCSI cables and power cables properly connected?
* Is the Adaptec SCSI Card 29160 firmly seated and secured in the PCI expansion slot?
* Is the PCI expansion slot compliant with PCI Rev. 2.1 or higher, and does it support Bus Mastering?
* Are all SCSI devices and the Adaptec SCSI Card 29160 assigned unique SCSI IDs?
* Are all SCSI devices terminated properly?

Det er alt jeg kan komme på ligenu....
Avatar billede bat1234 Juniormester
25. september 2007 - 02:34 #9
strych: Tak for interessen. Yes, jeg poster selvfølgelig løsningen hvis jeg finder den.

testene jeg laver er altid backups fra samme maskines harddisk (array).

har prøvet at sætte den til 80 og Enable disconnection til No. Det var for båndstationen jeg skulle sætte det, ikke sandt? (det hjalp ikke)

resete kortet? Ved ikke helt hvad du mener her. Tror vist den gør det automatisk hver gang maskinen booter.

seneste driver: kan det passe at det er den der hedder 8 Nov 2002? Når jeg installerer den, kommer der til at stå 14-05-2002 i device manager.

der er ingen fejlmeddelelser under opstarten.

nej disken er defragmenteret for nylig.

ja, de har alle unikke ID's, men harddiske (array) og båndstation kører begge på Bus 0 - kan det betyde noget? (de sidder ikke på samme scsi-controller, de sidder på hver deres.)
Avatar billede strych9 Praktikant
25. september 2007 - 06:30 #10
med reseating mener jeg simpelthen at tage kortet ud og sætte det i igen.
8 Nov 2002 lyder plausibelt.

Hvis begge er på bus 0 så kører de så vidt jeg ved på samme adapter. Kan du ikke poste en oversigt over devices?
Dvs:
bus id, SCSI ID, device navn - som det står under opstart.
Du kan eventuelt installere scsiselect util til kortet og se det under windows.
Avatar billede bat1234 Juniormester
25. september 2007 - 13:49 #11
strych: reseating - skal jeg starte serveren op uden kortet i? - eller bare tage det ud og sætte det i igen?

har du et link til det der scsiselect util?

kan jeg ikke bare se bus id, Scsi ID osv. i device manageren?
Avatar billede strych9 Praktikant
25. september 2007 - 19:21 #12
Min fejl. Det util er vist kun til 29320.
Du behøver ikke starte serveren op uden kortet. Bare genindsæt det.

Kortet kører med BIOS 3.10? Jeg ved bare at kombinationen 29160 bios 3.10 og 448 båndstationen skal virke. Jeg kører den i flere setups, men dog ikke med backup exec ældre end v10.0...
Avatar billede strych9 Praktikant
25. september 2007 - 19:25 #13
Når du har kortet ude så se om du kan notere serienummer fra det, i fald du må bide i det sure æble til sidst og ringe til supporten:
http://adaptec-tic.adaptec.com/cgi-bin/adaptec_tic.cfg/php/enduser/std_adp.php?&p_faqid=4754
Avatar billede bat1234 Juniormester
26. september 2007 - 00:18 #14
BIOS'en er kun 3.00
Avatar billede bat1234 Juniormester
26. september 2007 - 02:08 #15
jeg har nu opdateret BIOS'en til 3.10 - det hjalp ikke.
Avatar billede strych9 Praktikant
26. september 2007 - 06:13 #16
Du godeste... =(
Jeg har desværre ikke flere ideer nu og her. Prøv HP support: 70117700.
Avatar billede bat1234 Juniormester
26. september 2007 - 14:31 #17
har nu kontaktet HP. Vi lavede nogle forskellige tests. De sender en ny båndstation med posten imorgen.
Avatar billede strych9 Praktikant
27. september 2007 - 20:06 #18
Du har fået den nye båndstation nu. Funker det så?
Avatar billede bat1234 Juniormester
28. september 2007 - 09:52 #19
den kom ikke alligevel, den må komme idag så ;-)
Avatar billede strych9 Praktikant
05. november 2007 - 20:52 #20
mon ikke den er kommet nu? ;)
antager at en udskiftning hjalp så, siden du ikke er vendt tilbage. Lægger derfor et svar.