Avatar billede thonis Nybegynder
21. september 2007 - 15:27 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Gemme Illustrator fil som pdf

Hvordan kan det være at når jeg gemmer en illustrator-fil som pdf, så bliver farverne helt blege i det, i forhold til når man kigger på den samme fil inde i illustrator?
Avatar billede thonis Nybegynder
24. september 2007 - 15:13 #1
Det var fordi Document color-mode stod til CMYK. Når man sætter den til RGB, så bliver farverne klare også i pdf-dokumentet.

Jeg giver pointene til den som kan forklare hvad grunden til dette er.
Avatar billede janne123 Nybegynder
08. oktober 2007 - 12:01 #2
Jamen  jeg vil da gerne forsøge at forklare forskellen, hvis det er den du er i tvivl om. CMYK-farver er printede farver - altså de farver man bruger, når man skal trykke en illustration. Nuancerne her opstår ved at blande mellem de fire farver Cyan, Magenta, Yellow og blacK.

RGB-farver er lysfarver. Altså de farver som vi ser på skærmen og som aldrig vil blive de samme ved print eller tryk.

Læs f.eks. her:
http://h41139.www4.hp.com/dk/da/tips_support/tip2.html
Avatar billede thonis Nybegynder
08. oktober 2007 - 14:50 #3
Så selvom farverne ser falmede ud på skærmen med CMYK-farver, så kommer de til at se klare ud når jeg printer ud, er det sådan det skal forståes?
Avatar billede janne123 Nybegynder
08. oktober 2007 - 16:14 #4
Lige netop - for farveinformationen er jo korrekt nok - vi ser RGB-farver på skærmen, men printer ALTID i CMYK! :-)
Avatar billede thonis Nybegynder
09. oktober 2007 - 13:14 #5
Tak for hjælpen