Avatar billede bjafle Nybegynder
19. september 2007 - 00:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

adgang til linksys wrt54g

kære eksperter

Er ved at opsætte et trådløst netværk og er kommet frem til at mine tidligereproblemer lå i problematikken om en allerede eksisterende router i en antenneforening og at linksys'en blot er et access point ala dette link:
http://www.eksperten.dk/spm/685760

Så fulgte anvisningen der, blot med den detalje at jeg måske har valgt en local ip adress som skudt i blinde. eller i hvert fald ikke rigtig.

Nu kan jeg i hvert fald slet ikke tilgå min linksys længere???

nogen ideer/hjælp at hente?
Avatar billede osigaard Nybegynder
19. september 2007 - 01:52 #1
Hvis du ikke kan komme ind på konfigurationssiden, må du jo resette linksyssen.

Reset knappen er den lille runde knap, ved siden af internetporten.

Hold denne knap indtrykket i 10 sekunder, så skulle routeren være nulstillet til Fabriksindstillinderne, hvorefter du vil være i stand til, via kabel i en af lanportene, at tilgå linksyssen på adr, 192.168.1.1
Nu kan du så rekonfigurere linksyssen, husk hvis din router har har et andet adresse rum, at give linksyssen en adresse i det adresserum.
For at din Linksys virker som access point, skal DHCP disaples og Linksys skal i "Advanced Routing" stå til "Router" og ikke "Gateway". Hvis den står som "Gateway", vil den konflikte med din kabelrouter, hust at aktivere "Wireless Security", helst WPA Pre Shared  Key , så dit trødløse netvære ikke stå åbent.
Avatar billede bjafle Nybegynder
20. september 2007 - 22:25 #2
Nå nu har jeg forgæves kæmpet med denne opsætning op til flere gange og har resat skidtet gang på gang.

Jeg kommer så langt som til at min computer finder det trådløsenetværk, men når jeg vil tilslutte lader det sig ikke gøre.

iforhold til kommentaren ovenover så forstår jeg ikke følgende:
"Nu kan du så rekonfigurere linksyssen, husk hvis din router har har et andet adresse rum, at give linksyssen en adresse i det adresserum."
- En der kan skære det ud i pap for mig?

Næste problematik er:
"For at din Linksys virker som access point, skal DHCP disaples og Linksys skal i "Advanced Routing" stå til "Router" og ikke "Gateway"." når jeg gør dette kommer en mulighed der hedder [RIP] frem, hvad skal den stå til.

I linket jeg henviser til i mit første indlæg tales der om "Local IP Address", jeg kan sagtens finde felterne til denne i lnksys opsætningen. men men hvad er denne "Local IP Address" for mig og hvordan finder jeg den?

Nu håber jeg at jeg har fået forklaret mig så en af jer erfarne kan hjælpe, for jeg har efterhånden spildt utallige timer på noget der måske burde være såre simpelt, men hvor jeg altså ikke forstår logikken....
Avatar billede osigaard Nybegynder
20. september 2007 - 23:28 #3
bjafle
Jeg formoder at du selv har en kabel-router, der er tilsluttet netkablet fra boligforeningen/din internet adgang!!!
Hvis dette er tilfældet, så er dette kabel sat i WAN/Internet porten på din reuter der er så evt 4 LAN porte, hvorfra der kan etableres kabelforbindelse til 4 computere.
Denne Router virker så som DHCP-server og det er så den der tildeler dig en lokal "Local IP Address" eks. 192.168.1.5 dvs. din DHCP-server uddeler adresser i Adreserummet: 192.168.1.1 - 192.168.1.255 og denne Router har temmelig sikkert adressen 192.168.1.1. Hvis det er tilfældet, skal du koble Linksys routeren fra netværket, oprette en kabelforbindelse mellem Lan 1 porten og din computer, i din internetbrowsers adresselinie indtaste  192.168.1.1 lade brugernavn være blank
og password er admin. Så kommer du ind på linksyssens konfiguretionsside, og så skulle
det jeg har skrevet sige sig selv.
[RIP] kan du sætte til Lan & Wireless.
Avatar billede bjafle Nybegynder
22. september 2007 - 14:53 #4
Jeg gør nøjagtigt som du beskriver.

Min oversigt over netværk viser også mit eget netværk. Men når jeg vil tilslutte går den i stå og står bare som "tilslutter" i en uendelighed.
Få gange har jeg fået tilsluttet, men bare med beskeden om at der er ringe eller ingen forbildelse.

Skal siges at netværket i oversigten står med fuld styrke.

Ved virkelig ikke hvad der kan være galt.
Er der andre herinde der måske har et bud på hvad jeg gør forkert???
Avatar billede bjafle Nybegynder
24. september 2007 - 14:42 #5
kan det virkelig passe at der ikke er nogen der kan hjælpe mig med dette problem? :-)
Avatar billede osigaard Nybegynder
24. september 2007 - 23:53 #6
bjalfe
Kik lige på denne opsætning:
http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/n101496.asp
Har linksys fast "Local IP Address" ?
Den faste "Local IP Address" skal være i samme Adresserum, som DHCP-serveren i din Router uddeler, men helst udenfor den pulje DHCP-serveren uddeler af.
EKS: Routeren kører i Adresserumet: 192.168.1.1 - 192.168.1.255  Subnet Mask : 255.255.255.0
DHCP-serveren uddeler puljen Starting IP  Address :  192.168.1.6    Maximum Number of  DHCP Users: 50
Altså DHCP-serveren kan uddele puljen 192.168.1.6 - 192.168.1.56
Linksys fast "Local IP Address" skal så være i adresserummet 192.168.1.1 - 192.168.1.5 eller 192.168.1.57 - 192.168.1.255.
Hvis Routeren har "Local IP Address" 192.168.1.1 så giv Linksys "Local IP Address" 192.168.1.2
Avatar billede bjafle Nybegynder
30. september 2007 - 19:01 #7
Hejsa osigaard

fik det til at virke ved at søge videre og fandt de vise sten via: http://www.eksperten.dk/spm/759897

men hvis du gerne vil have lidt point, så smid et svar ;-)
Avatar billede osigaard Nybegynder
30. september 2007 - 22:14 #8
Svaret er her
:-)