Avatar billede edj Nybegynder
15. september 2007 - 13:54 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

HJÆLP!! XP installering på bærbar med medfødt VISTA

Hej alle,

Har lige købt en Mybook M2112. Da jeg selv har XP PRO cd købte jeg den uden styresystem. Da jeg fik den igår var der alligevel VISTA installeret, men jeg fik selvfølgelig ikke nogen aktiveringskode med. Derfor vil jeg gerne installere XP på den nu.
Da jeg forsøgt oplevede jeg det samme problem som jeg kan læse mig frem til mange andre også har oplevet - at lige før selve installeringen af XP begynder kommer der en meddelelse om, at der ikke findes nogen harddisk.
Jeg har prøvet at kigge i bios, men der er det ikke muligt at ændre de indstillingerne der bliver foreslået på dette forum.
Da jeg heller ikke har noget floppy drev er min plan egentlig, at følge anvisningen på dette link (http://news.softpedia.com/news/Install-Windows-XP-On-SATA-Without-a-Floppy-F6-47807.shtml ), og lave en ny XP cd med den rigtige driver.
Her kommer så endelig mit spøgsmål:

Hvilken driver er det jeg skal bruge, og hvor finder jeg den henne???
Der er ikke noget hjælp at komme efter på mybooks hjemmeside.

Under enhedshåndtering fandt jeg, at den nuværende controller heder: Intel ICH8M SATA AHCI controller 2829 - ved ikke om det kan hjælpe?

Kort sagt, jeg aner ikke hvilken driver jeg skal have fat i eller hvor jeg får fat i den henne???

Håber meget der er nogen der kan hjælpe - det er surt med en super fed sprit ny laptop som jeg ikke kan få til at funge );

Esben
Avatar billede leif Seniormester
15. september 2007 - 14:05 #1
Du kan muligvis i Bios sætte din SATA controller midlertidigt over på en ATA emulering. (Det kan man på de Lenovo og IBM bærbare jeg har fået)
Avatar billede edj Nybegynder
15. september 2007 - 14:07 #2
Nope - der er intet om SATA i min BIOS - desværre.
tror jeg er nødt til at finde den driver... problemet er bare, jeg har ingen ide om hvad driveren hedder, eller hvordan jeg skal finde ud af hvad den hedder???
Nogen ide? Er det noget jeg kan finde i enhedshåndtering eller hvad?
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2007 - 14:13 #3
Hvad hedder dit chipset? har du prøvet at boote med en XP-skive med SP2? Er der ingen dokumentation med til dyret?
Avatar billede edj Nybegynder
15. september 2007 - 14:21 #4
Jeg må desværre indrømme jeg ikke har de store evner ud over brugerniveau, så hvor ser jeg hvilket chipset det er?
Jeg har desværre SP2 på en seperat skive...
Og nej, meget godt kan man sige om Mybook, men NUL dokumentation what so ever...
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2007 - 15:30 #5
Har du mulighed for at sætte en harddisk til den bærbare via USB
Avatar billede off-line Nybegynder
15. september 2007 - 15:31 #6
Er du sikker på, at du har brug for en aktiveringskode, når Vista er leveret
med computeren?
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2007 - 15:33 #7
Jeg vil tro at du har en rimelig chance for at XP kan finde disken hvis du streamer din skive med SP2 du kan se hvordan det gøres på http://www.boegebjerg.dk/lars/sata2.htm
Avatar billede edj Nybegynder
15. september 2007 - 15:58 #8
Mange tak til jer begge for jeres hurtige svar!

>helgec - det var faktisk lige det jeg skulle til at gøre

, men jeg tjekkede for en sikkerheds skyld lige BIOS en gang til, og fandt et sted hvor man kunne slå AHCI fra - det fik det til at virke, så nu er den (endelig) igang med at installere!

Leif - du kom tættest på, så send lige et svar jeg kan acceptere.

Igen - tak for hjælpen!
Avatar billede leif Seniormester
15. september 2007 - 16:15 #9
Det var det det hed  :)

Det anbefales desuden at slå den tilbage når du har installeret Windows og ALLE drivere og opdateringer
Avatar billede leif Seniormester
15. september 2007 - 16:15 #10
Jeg vil da gerne smide et svar, men ikke til 200
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2007 - 16:17 #11
Husk også at acceptere http://www.eksperten.dk/spm/796354
Avatar billede leif Seniormester
15. september 2007 - 16:19 #12
Han har også: http://www.eksperten.dk/spm/743109 som han burde lukke
Avatar billede edj Nybegynder
16. september 2007 - 00:44 #13
Tak for påmindelserne - der er blevet lukket og accepteret.

>leif. Jeg har prøvet at slå AHCI til igen efter at have installeret alle opdateringer, og den chipset driver Mybook har lagt på deres hjemmeside - men... Når jeg har slået den til genstarter win igen og igen i loop uden egentlig at nå at indlæse...
PCen kører i og for sig fint med ACHI slået fra, men jeg ville selvfølgelig gerne ha den slået til igen...
Hvad gør jeg?
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2007 - 07:22 #14
"Tak for påmindelserne - der er blevet lukket og accepteret." ????????????????????????????????????
Avatar billede leif Seniormester
16. september 2007 - 10:09 #15
edj -> Du har ikke lukket, du skal acceptere svaret: http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede leif Seniormester
16. september 2007 - 10:10 #16
Så er det sikkert fordi der ikke er installeret den SATA driver som skal bruges. Jeg har faktisk heller ikke slået den tilbage på de IBM maskiner og har og ingen har brokket sig
Avatar billede edj Nybegynder
16. september 2007 - 12:10 #17
jaja helgec... rolig nu... jeg har ikke accepteret dette svar endnu, men har lukket de to andre som jeg venligst blev gjort opmærksom på.
Jeg havde endnu et spg knyttet til dette, så derfor tillod jeg mig at skrive det med i denne tråd istedet for at oprette en ny. Håber ikke det har været i al for stor konflikt med de gældende regler for eksperten.dk Hvis det har, undskylder jeg meget.
Jeg accepterer nu svaret fra leif - selvom han ikke mener det var de 200 point værd. Kan kun sige, at det var det for mig i situationen.
Avatar billede edj Nybegynder
16. september 2007 - 12:25 #18
har forsøgt flere gange nu at acceptere leifs svar... det er ikke rigtig som om der sker noget, så jeg prøver igen senere...
Avatar billede vejmand Juniormester
16. september 2007 - 12:27 #19
Husk at markere leif's navn i boksen nederst til venstre, inden du klikker på "Accepter"  :-)
Avatar billede edj Nybegynder
16. september 2007 - 17:21 #20
tak for det vejmand
Avatar billede vejmand Juniormester
16. september 2007 - 17:35 #21
Velbekomme.  :-)