Avatar billede rp78 Nybegynder
13. september 2007 - 11:58 Der er 15 kommentarer

Installation af WinXP på sata drev?

Hej

Vi har en HP bærbar pc (Pavilion DV6521-EO) som er købt med preinstalleret VISTA (uden cd'er). Vi ønsker nu at installerede XP på maskinen, men sata disken bliver ikke fundet. Dette skyldes sikkert at vi mangler nogle filer på XP cd'en som gør at sata drevet kan findes.

Ejeren af PC'en har forsøgt at kontakte såvel HP, Microsoft og Intel pr. telefon, men disse sender ham blot videre til hinanden.

Som han kan forstå kan man ved hjælp af nogle drivere omgå dette så man kan installere XP på den indbyggede SATA disk, men hvordan ved vi ikke.

Her I nogle gode forslag?

På forhånd tak

/ Morten
Avatar billede bubbaa Nybegynder
13. september 2007 - 12:12 #1
Er der diskette drev i pcen?
I skal bruge nogle raid drivers for at den kan finde disken.
Disse skal installeres før i vælger hvor windows skal installeres.
Det gøres ved at trykke F6 under starten af installationen.
Avatar billede bubbaa Nybegynder
13. september 2007 - 12:13 #2
Hvis der ikke er diskette drev i, kan du låne et eksternt drev hvis du kender en der har.
Man kan også lave en windows cd med indbyggede drivers, eller bruge et usb drev til det...
Avatar billede rp78 Nybegynder
13. september 2007 - 12:45 #3
Hej bubbaa

Tak for dine svar.

Der er ikke et diskette drev på den bærbare, men et eksternt burde kunne skaffes. Vi er bekendt med F6 funktionen ved opstart, men mangler også driverne. Men det er vel blot at finde frem til producenten af harddisken og så hente driverne på deres site?

Hvis vi nu vil prøve at lave en XP cd med de rigtige drivere, hvordan gøres det så? Mener at jeg på et tidspunkt har set/kørt en guide igennem dog uden at jeg den gang fik det til at virke.

/ Morten
Avatar billede bubbaa Nybegynder
13. september 2007 - 12:55 #4
Ja, du finder nemlig drivers på producentens hjemmeside.

Det smarteste er netop at lave en xp cd med drivers til disken.
Det gør du ved at download nlite (gratis program, søg på google) og køre det.
Den er meget lige til, og programmet er enda på dansk.
Avatar billede joholst Nybegynder
13. september 2007 - 14:47 #5
Jeg har smme problem, men med en Medion MD 96330. Overnævnte metoder er forsøgt
men uden resultat enten er det de forkerte driver eller kan HD'en ikke findes.
Og finde driverne hos producenten er i mine øjne umulig, har prøvet både i England og Tyskland. Driverne er med Tools cd'en men de bliver ikke anerkendt.
Er der nogen som kender til de rigtige driver ??
eller hvor man kan finde dem?? ( hos medion i England er driverne men det er de samme
som på tools cd'en)
MVH
    Jørgen Holst
Avatar billede drgonzo Praktikant
13. september 2007 - 14:52 #6
enten skal i have s-ata driverne på en USB nøgle, og køre dem derfra, eller skal i installere en XP med integreret SP2
Avatar billede jodr2009 Nybegynder
13. september 2007 - 14:53 #7
Du gør det at du går ind i bios, også inde under "Drives" er der noget der hedder "Sata Operation" som du går ned, sæt denne på "Combination"

Det skal lige siges jeg sidder på en dell.
Ellers smid screenshot
Avatar billede rp78 Nybegynder
13. september 2007 - 14:55 #8
Problemet for os er pt. at vi heller ikke kan finde de berømte sata drive.
Harddisken er en WDC WD1600bevs-60rst0, men vi kan som nævnt ikke finde dem.
Avatar billede jodr2009 Nybegynder
13. september 2007 - 14:57 #9
prøv og gøre som jeg siger..
Avatar billede jodr2009 Nybegynder
13. september 2007 - 15:00 #10
Jeg har vidst de rigtige sata driver til den, smider dem lige ud på ftp serv
Avatar billede jodr2009 Nybegynder
13. september 2007 - 15:16 #11
Avatar billede joholst Nybegynder
13. september 2007 - 15:26 #12
Hej jodr2009!
Du gør det at du går ind i bios, også inde under "Drives" er der noget der hedder "Sata Operation" som du går ned, sæt denne på "Combination"

Det skal lige siges jeg sidder på en dell.
Ellers smid screenshot
Nu er det ikke alle som sidder på en Dell.
Og det med Bios'en er afprøvet der ikke nogen ref. til sata.
Så det er lidt svært "prøv og gøre som jeg siger.."
Men jeg vil kigge på de driver som du ref. til
MVH
    Jørgen Holst
Avatar billede bubbaa Nybegynder
13. september 2007 - 16:09 #13
Tja, jeg tror nu stadig at hvis i bare trykker F6 under starten af installationen og får installeret drivers skal i slet ikke ind i bios.
Avatar billede drgonzo Praktikant
13. september 2007 - 16:14 #14
joholst, nu er det jo heller ikke dig der har oprettet spørgsmålet, så det er nok ikke dig jodr2009 prøver at hjælpe, desuden nævner han nok sin Dell for at gøre opmærksom på der kan være forskelle på BIOS layout. Er du ikke tilfreds er der jo ingen der forbyder dig, selv at oprette et SPM ;)
BIOS på medion maskiner er som regel ret mangelfuld.

Hvis du har en original XP kan du lave en cd hvor du integrerer SP2, SATA drivere med mere ind i install pakken. Kig evt efter sata drivere på harddisk producentens hjemmeside..

http://www.theeldergeek.com/slipstreamed_xpsp2_cd.htm
Avatar billede drgonzo Praktikant
13. september 2007 - 16:14 #15
men bubbaa løsning med F6 under install er standard løsningen og klart den nemmeste