Avatar billede tullius Nybegynder
11. september 2007 - 10:20 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Debitor har indbetalt for meget i forhold til faktura

Efter at have faktureret en offentlig institution for et kursus til en pris à 5000 kr., har institutionen ved en fejl lagt moms til beløbet og betalt 6250 kr. Nu hvor jeg har bogført fakturaen med 5000 kr, passer den jo ikke til indbetalingen - skal jeg så lave en kreditnota og oprette en ny faktura, eller kan jeg rette i fakturaens pålydende?

/Tullius
Avatar billede helka Nybegynder
11. september 2007 - 12:40 #1
Hei Tullius
Du kan ikke rette en bogført faktura. Du siger jo, at institutionen har betalt 1.250 kr for meget. Disse penge skal du returnere til institutionen og så kreditere kunden og debitere de likvide midler (bank, kasse eller giro) med 5.000 kr.

Hvis der skal være moms på fakturaen, er det nemmest at lave en kreditnota på 5.000 kr uden moms og derefter en faktura på 5.000 kr plus moms.

Håber, at dette kan hjælpe dig
Helka
Avatar billede tullius Nybegynder
11. september 2007 - 13:55 #2
Tak for svaret, Helka. Er det tilstrækkeligt at debitere med 5000 kr.? På kontoudtogene, som revisorerne kommer til at sidde med, vil der jo være dels en post på 6250 kr. og en på -1250 kr. Skal de ikke fremgå af regnskabet?
11. september 2007 - 13:58 #3
Debiter kasse/bank el. giro kr. 6.250
Krediter debitor kr. 5.000
Krediter kasse/bank el. giro kr. 1.250
Avatar billede thesheriff Nybegynder
11. september 2007 - 14:09 #4
Du skal kreditere din debitor for kr. 6250 og debitere din bank for kr. 6250.

Når du så overføre/betaler penge retur, debitere du debitor med kr. 1250 og krediter bank for kr. 1250.

Dette sammen med forklarende bogføringstekster er nok til at revisor let kan gennemskue bogføringen.

Du må IKKE lave kreditnota, da fakturaen er korrekt.
Avatar billede tullius Nybegynder
11. september 2007 - 16:32 #5
Tak for alle svarene. Det, som thesheriff skriver, er nok det, der bedst rammer det, som jeg mente med spørgsmålet. Hvis du vil have point, skal du skrive et svar i stedet for en kommentar.

/Tullius
Avatar billede thesheriff Nybegynder
11. september 2007 - 16:56 #6
Et svar :)