Avatar billede okoleg Nybegynder
10. september 2007 - 19:05 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til opsætning af tråsløst netværk - jeg har dummet mig

Hej Eksperter

Jeg har dummet mig, og i en halvbrandert, lovet kæresten og hele hendes tøsekollektiv at jeg saaagtens kan opsætte et trådløst netværk til dem:-(

Nu er gode dyr rådne, men jeg tænkte på om nogle her vil hjælpe lidt?

Der er to bærbare og to stationære computere.
Jeg har overvejet at købe denne linksys router:
http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=18513

I de bærbare er der sikkert indbygget at de kan modtage trådløst signal, men hvad med de to andre? Skal der købes noget ekstra til, eller følger det med routeren?

Er der andet jeg skal være opmærksom på i forbindelse med opsætning?

Ser frem til hjælp:-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. september 2007 - 19:13 #1
Du skal have to trådløse netkort til de stationære maskiner, Disse kan fås som indstikskort eller som USB.

Du skal være opmærksom på at trådløst net er meget følsomt for miljø ting. Hvis der f.eks. er metal i væggene kan det skærme og ødelægge signalet så det ikke kan række. Elektronisk støj kan også være ødelæggende for rækkeviden.

Endelig bør du sætte nettet op med sikkerhed, dvs minimum WPA kryptering og ændring af alle default sættings som accesspoint navn (ssid) og passwords
Avatar billede okoleg Nybegynder
10. september 2007 - 19:16 #2
Kan du anbefale USB netkort? (evt. med link til edbpriser.dk)

Det er en 150 m2 stor lejlighed, så mon ikke routeren kan dække det hele? Har du en anden enbefaling end den router jeg linket til?

De sidste linier er sort snak, men jeg går ud fra at det er for at naboen ikke skal benytte sig af gratis internet.
Avatar billede kcasper Nybegynder
10. september 2007 - 19:29 #3
jeg vil ikke anbefale dig usb kort hvis de sidder længere væk en 20 meter,
da usb netkort ikke er lige så kraftige som normale...
Avatar billede okoleg Nybegynder
10. september 2007 - 19:29 #4
Ok, kan du så anbefale et netværkskort?
Avatar billede kcasper Nybegynder
10. september 2007 - 19:30 #5
jeg købte mig et asus usb netkort.
og jeg havde tit problemer med at når routern og nogle gange kunne jeg slet ikke forbinde.

jeg fik sat et indbygget ind i den stationære og jeg fik 3 streger mere.
Avatar billede kcasper Nybegynder
10. september 2007 - 19:31 #6
ja
kan jeg da finder lige link ;)
Avatar billede kcasper Nybegynder
10. september 2007 - 19:32 #7
har self købt dette trådløse kort
og der virker super nice

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=38513
Avatar billede kcasper Nybegynder
10. september 2007 - 19:50 #8
og forresten den router du har kigget på, kan godt dække den lejlighed,
men jeg ville anbefale dig at købe pci kort til de statonære, for at det skal køre best stabilt.
Avatar billede kcasper Nybegynder
10. september 2007 - 20:37 #9
.
Avatar billede justrace Novice
22. oktober 2007 - 00:14 #10
Ville godt vide hvad alle de tøser gjorde ved dig da du lovede det. :-)))