Avatar billede surferman Nybegynder
01. december 1999 - 20:16 Der er 11 kommentarer

Hjælp til at route med win2000 server

Jeg har et stor problem, jeg har 2 maskiner en win 2000 server rc3 med 2 netkort og en win98 desktop, derudover har jeg adgang til et netværk med en proxy server til internettet. Mit problem består i at jeg ikke kan få kontakt til netværket fra min desktop, dog er der forbindelse til beggenetkort.
Jeg har ændret submasken så jeg kører med ip 172.17.23.78 på workstation, den kobler så på serveren med kortet 172.17.33.199, fra serveren løber så 172.16.33.198 ud til gateway på proxyen med 172.16.1.1. Men workstationen kan ikke se andet end serverens 2 netkort, det er som om der mangler en forward ip funktion eller hvad ved jeg ?? Har prøvet alt hvad jeg har adgang til , kører med RIP services og RRAS service. Håber der nogle der kan hjælpe mig
surferman@linux.hs.dk
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
16. december 1999 - 08:43 #1
I NT server 4.0 virker det på den måde af det der hedder IP forwarding skal slås til inde under netværrksindstillinger. Ved ikke hvordan man gør det på win2000 (har ikke rc3 instaleret mere) Men jeg kunne forestille mig det er på samme måde altså IP forwarding skal slås til.
Jeg finder ud af næmere...
Avatar billede surferman Nybegynder
22. december 1999 - 14:30 #2
findes ikke i win2000 :(  har set efter..
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
01. januar 2000 - 22:52 #3
Er du sikker? er der slet ingen FOrwarding funktion?
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
04. januar 2000 - 14:53 #4
http://www.ntfaq.com/ntfaq/tcpip9.html#tcpip9
her skulle stå lidt om nogle kommandoer som skal kunne klare det du beder om du kan da lige læse det igennem.
Avatar billede tes Nybegynder
11. januar 2000 - 17:13 #5
I Windows 2000 er routing blevet slået sammen med RAS, og hedder nu 'The Routing and Remote Access service'. I din Administrative tools er der 'Routing and Remote Access'. Herinde kan du sætte routing op.
Avatar billede surferman Nybegynder
26. januar 2000 - 10:28 #6
har selv løst problemet og det kører fint :)
men det kniber i nt4
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
28. januar 2000 - 08:54 #7
ok men de forklsreinger eller links jeg har sendt er der ikke noglepoint i farvandet for dem? =()
Avatar billede goulduck Nybegynder
05. november 2000 - 16:53 #8
Fik du den til at route?
Avatar billede it-drift Nybegynder
07. marts 2001 - 15:35 #9
W2k mangler \"Enable IP Routing\" feltet fra NT4. Gør i stedet som følger:

1. Start regedit.exe.
2. Gå til HKEY_LOCAL_MACHINE\\SYSTEM\\CurrentControlSet\\Services\\Tcpip\\Parameters.
3. Dobbeltklik på IPEnableRouter.
4. Set værdien til 1. Klik OK.
5. Luk regedit.
6. Reboot.

That\'s it!

/na
Avatar billede it-drift Nybegynder
07. marts 2001 - 15:44 #10
...måske skulle jeg nævne, at du derefter definerer en statisk route i RRAS eller fra kommandolinien. Syntax:

route -p add <ip network> mask <subnet mask> <lokal gateway>

/na
Avatar billede mr_hansen Nybegynder
06. september 2001 - 15:54 #11
Drop alt det med static route, det er alt for besværgligt, under ip routing højreklikkes der og trykkes new routing protocol, hvorefter du tilføjer NAT, denne kan route for dig, du skal bare adde de netkort der skal routes i mellem.