Avatar billede gooner Nybegynder
10. september 2007 - 07:51 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Forbinde 2 Pc'ere via switch

Hej
Jeg har ingen forstand på netværk overhovedet og ved derfor ikke hvad jeg lige skulle kigge efter af allerede stillede spørgsmål.
Jeg har forbundet 2 pcere med en netgear switch og internet virker fint på dem begge. Jeg vil nu gerne have etableret forbindelse til andre ting mellem de 2 pc'ere som deling af printer og mulighed for at spille imod hinanden. Jeg kørte XP netværksinstallering og de fandt hinanden delvist. Når jeg på den pc som ikke har printeren tilsluttet vil skrive noget ud så får jeg meldingen at printeren ikke er gyldig. Og hvis jeg og min søn vil spille imod hinanden, skal den anden pc så ikke have sin egen IP ? lige nu har de jo begge den samme. Håber ikke spørgsmålene er for dumme.
Avatar billede showsource Seniormester
10. september 2007 - 08:23 #1
Kun svar kan være dumme, ikke spm! :O)

Samme ip? Er det ekstern ip du mener? For det er ligemeget.
Men de skal selvf. ha' forskellig intern ip, som f.eks. 10.0.0.8 10.0.0.9

Den comp som har printer installeret, har du tilladt deling af printer?
Og finder den anden comp printer når du vil tilføje en printer?
Avatar billede gooner Nybegynder
10. september 2007 - 09:55 #2
Nå det var da godt *G*
Ekstern/intern? hmm... jeg mener at når jeg kigger på myip.dk så er det den samme på begge maskiner, nemlig den jeg fik fra tele dk og jeg har en ide om at de skal være forskellige for at finde hinanden i spil, men måske er det bare en ide ? kan man selv give den anden maskine en anden ip?
Jeg mener jeg var inde i printeren og give lov til deling, det ka jeg lige checke når jeg kommer hjem fra arb. Eller er det et andet sted man skal give lov til det ?
Den anden maskine finder printeren fint nok, den kan bare ikke få lov til at skrive på den.
Avatar billede gooner Nybegynder
10. september 2007 - 14:03 #3
Yes den er sat til at dele...
Avatar billede showsource Seniormester
13. september 2007 - 12:31 #4
ehh, jeg er sgutte for go' til det netværk der...

Men på myip.dk har du samme ip adresse, d.v.s. comps kommer fra samme ip.
En fast INTERN ip adresse, typisk noget med
10.0.0.x
eller
192.0.0.x (mener det er 192) (eller 196)

Den kan du definere i "netværk" i XP
Om det er nødvendigt for at dele din printer, er jeg ikke 100 på, altså når comp med printer har været slukket, er der chance for at den får tildelt en ny intern ip når den tændes igen, hvis man IKEK har defineret den interne i netværk.

Når du har prøvet at printe fra den anden comp, hvilke fejlmeddelser får du så?
Avatar billede gooner Nybegynder
13. september 2007 - 18:43 #5
At printeren ikke er gyldig...
Avatar billede gooner Nybegynder
13. september 2007 - 18:52 #6
Nææ så er vi to. Der er bare ikke rigtig andre der har svaret, så du skal da have tak for forsøget. jeg ville jo godt kunne prøve at indgive nogle numre i IP området, men tør ikke rigtig da jeg er bange for at internettet så heller ikke længere vil virke på den "anden" pc..... vi ser lige om der ikke kommer en ekspert der ved noget ;-)
Avatar billede showsource Seniormester
14. september 2007 - 05:54 #7
Du skal ikke være nervøs for at tildele comp med printer en fast intern ip!
og jeg vil tro det er hvad der skal til, for at du kan dele printer.
Det gør iøvrigt at comp starter lidt hurtigere, da den ikke skal finde en ip først.

Find de papirer frem som du har fået fra tdc.
Her står noget info om "DNS servere".
Dem skal du bruge, når du tildeler din comp fast intern ip

Har du XP?

Klik "start" -> "indstillinger" -> "Netværksforbindelser"

Dobbeltklik på "Lanforbindelse" og vælg knappen "Egenskaber"

Dobbeltklik på "Internetprotokol (TCP/IP)"

Her kan du se at din comp er sat til at hente en ip-adresse automatisk. Marker
"Brug følgende IP-adresse"

Kik i dine papirer fra tdc, og find hvad der står om standardgateway og dns servere

I "IP-adresse" indtaster du 192.168.0.60
(Eller brug samme ip som "Standardgateway", blot med andre tal tilsidst.
Standargateway ender typisk på 1 )

"Undernetmaaske" 255.255.255.0

"Standard gateway" indtaster du hvad du har i dine papirer.

Som "DNS-servere" bruger du den info du har i dine papirer fra tdc.

Klik ok, til du har lukket for vinduer om netværk.
Tjek om dit internet funker.
Hvis det ikke virker, kan du blot gå ind i netværk igen, og vælge "Automatisk konfiguration", så er du kørende igen!

Og b.t.w., kan du i et prompt vindue se dine ip-adresser, og evt. bruge dem til at indtaste korrekt Standardgateway og DNS

("Start" -> "Kør" -> skriv cmd og i det vindu skriver du "ipconfig /all" )
Avatar billede gooner Nybegynder
09. februar 2014 - 15:56 #8
Tak