Avatar billede l3kris Nybegynder
09. september 2007 - 14:12 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

NAS - hvilken er bedst?

Jeg tænker på at anskaffe mig en NAS til mit netværk. Jeg har kig på to modeller, hhv:

Maxtor Shared Storage II
http://www.edbpriser.dk//Products/Listprices.asp?ID=377050

- og -

LaCie Ethernet Disk Mini
http://www.edbpriser.dk//Products/Listprices.asp?ID=248821

Såvidt jeg kan se, er den vigtigste forskel imellem dem, at Maxtor i princippet blot er en ekstern harddisk i stil med en USB-harddisk, mens LaCie har egen processor med en hastighed på 400 MHz og 64 MB RAM.

Mit spørgsmål er, om det vil få nogen praktisk betydning - selvfølgelig særlig ift hastighed?
Avatar billede strych9 Praktikant
09. september 2007 - 14:25 #1
Den praktiske betydning er at alle klienter kan nå LaCie enheden uden at være afhængig af at en host computer er tændt.
Men ellers bør du jo have et 100 mbit netværk sat op for at få glæde af LaCie, og så en router/switch som kan håndtere trafikmængden uden at være flaskehals.
Avatar billede l3kris Nybegynder
09. september 2007 - 14:33 #2
Maxtor kan også kobles til netværket, men den har ikke egen processor. Jeg er i tvivl om, hvor stor indflydelse processoren praktisk taget har.

Jeg har et 1000mbit netværk, så det bliver næppe dér, der kommer en flaskehals :-)
Avatar billede strych9 Praktikant
09. september 2007 - 14:49 #3
performancemæssigt vil processor ikke have nogen betydning. Det må bare betyde at LaCie kører et egentligt operativsystem (sandsyneligvis Linux med Samba til fildeling) uden at du ser det.
Avatar billede jan_man Nybegynder
09. september 2007 - 16:56 #4
Prøv evt. at kigge på det her forum. Der går de meget op i NAS-enheder og medieklienter til afspilning fra NAS'en.
http://www.recordere.dk/forum/forum_topics.asp?FID=36
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2007 - 21:46 #5
Enten må den have en CPU eller køre et styre system eller så må den være afhængig
af en host computer.
Avatar billede l3kris Nybegynder
09. september 2007 - 22:02 #6
Det forstår jeg ikke helt, for når man søger på edbpriser under lagringsservere, så er der en del, der har RAM og processor, mens det ved andre slet ikke er angivet.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=305&Parent=1&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=10000&Soegeord=&Direction343=2&Sorted343=&Equal91=&Equal195=&Submit.x=27&Submit.y=7
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2007 - 22:11 #7
Et eller andet sted skal der være noget kode som holder styr på tilgangen til
disken.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2007 - 22:12 #8
http://en.wikipedia.org/wiki/Network-attached_storage siger:

The operating system and other software on the NAS unit provides only the functionality of data storage, data access and the management of these functionalities.
Avatar billede l3kris Nybegynder
07. oktober 2007 - 16:18 #9
Jeg har købt mig en Qnap efter at have læst om mulighederne på recordere.dk. Valget stod mellem den og Synology, men i sidste ende fik jeg mest af det, jeg havde brug for, for pengene hos Qnap.

Tak for hjælpen.
Avatar billede strych9 Praktikant
07. oktober 2007 - 16:25 #10
Det var så egentlig ikke det du startede med at spørge om (iht. pointfordeling), men nevermind...
Avatar billede l3kris Nybegynder
07. oktober 2007 - 19:39 #11
Det er korrekt, men jeg fik alligevel det bedste svar af jan_man, idet han netop "udvidede min horisont" - og desuden kunne jeg på recordere.dk netop læse om, hvilken rolle cpu og ram har for performance.