Avatar billede jekk Nybegynder
09. september 2007 - 11:27 Der er 7 kommentarer

kan man køre 2 programmer samtidigt via BDE ?

problem :
der er installeret 2 forskellige programmer på PC'en, som hver bruger BDE 5.1 og Paradox - og de konflikter hinanden !?

det ene er mit delphiprogram - det andet er for mig ukendt !

Løsning ?
Avatar billede softtail Nybegynder
09. september 2007 - 11:46 #1
Prøv i dit eget program at sætte parameteren til placering af temporære BDE-filer til noget andet end default.

Prøv også at ændre dit aliasnavn til BDE, da BDE ikke understøtter at 2 programmer benytter samme alias samtidigt.

Jeg kan desværre ikke huske hvad parameterne hedder, men du kan angive dem i din Database-component i Delphi.
Avatar billede softtail Nybegynder
09. september 2007 - 11:47 #2
Du kan også prøve, at genstarte din PC, da BDE er meget ustabil og nemt kommer til at hænge i en asynkron tilstand i forhold til dit program, hvis der er opstået en fejl. BDE er ikke så fejltolerant.
Avatar billede jekk Nybegynder
09. september 2007 - 12:08 #3
tak for svaret ...
"Prøv i dit eget program at sætte parameteren til placering af temporære BDE-filer til noget andet end default."

det ved jeg ikke hvordan man gør i programmet ! (D5E)

jeg tror ikke at der kan være tale om alias-sammenfald !

kan det betyde noget, hvis det ene er flerbruger-baseret og det andet ikke er det !?
Avatar billede softtail Nybegynder
09. september 2007 - 12:18 #4
Jeg er desværre handicappet af ikke at have Delphi installeret på min PC p.t., samt at det er 6 år siden jeg sidst har leget med BDE.

Hvad mener du med, at de 2 programmer konflikter? Får du nogen fejlmeddelelser? Opnår du forbindelse til databasen?
Avatar billede hrc Mester
11. september 2007 - 11:37 #5
Hvis alias-navnene falder sammen, kan du evt. omgå det ved at lave et temporært alias vha. en TSession-komponent; så er det jo ligemeget hvad du kalder det, det forsvinder når dit program afsluttes.
I bde-hjælpefilen (i fælles filer\borland\bde kan du eventuelt se hvordan funktionen kaldes direkte (husk DBInit og dens modpart))

Behøver jeg sige at det er optimalt om du skrotter BDE og Paradox i dit program?
Avatar billede jekk Nybegynder
17. september 2007 - 11:32 #6
fejlmeldingen lyder på, når program nr. 2 startes, så fortæller BDE, at der er opstået en initialize fejl $210C
den har jeg ikke kunne finde en beskrivese af ????
Avatar billede hrc Mester
17. september 2007 - 11:48 #7
Kommer fejlmeddelsen uanset hvilket program du starter først?

Kommer lige med et gæt. Prøv at ændre dir programs sessionsnavn. Det er en property siddende på TSession-klassen - og den kan du finde som property til TDatabase. Dvs. Database.Session.SessionName := 'pluto';

Der findes også en property der gør alt dette selv: AutoSessionName.