Avatar billede gurkha Nybegynder
08. september 2007 - 18:21 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Tilføje til Axapta database fra 3-parts program

Hej experter

Vi har lavet et sykke software som trækker nogle data ud fra en Axapta database, men nu vil chefen gerne have mulighed for evt. at tilføje/ændre i den også. Kan det gøres fra et 3.parts program uden at Axapta-programmet brokker sig, eller her den et indbyget 'kontrolsystem' til at se om der er ændret i dataene udefra?

MVH Michael Jensen
Avatar billede thesurfer Nybegynder
08. september 2007 - 18:43 #1
Hvis I har lavet et stykke software der trækker data ud af databasen, kan I vel også lave et stykke software der indsætter data i databasen.. :-)

Og hvad mener du med at den "brokker sig"..? Hvad kan man overhovedet bruge sådan en beskrivelse til..?

Du kunne lige så godt have skrevet "der er noget galt" eller "det virker ikke".. ikke særligt beskrivende.. :-)
Avatar billede gurkha Nybegynder
08. september 2007 - 19:40 #2
jaja, muligvis min beskrivelse er lidt dårlig...

Det jeg gerne vil vide er om Axapta-programmet kan se om et andet stykke software end den selv har lavet ændringer i databasen.

Jeg kan uden problemer hente derfra, men er lidt usikker på om det vil skabe problemer hvis jeg begynder at putte ting derind eller ændre på allerede eksisterende data.

håber det er en bedre formulering end den første :-)

MVH Michael Jensen
Avatar billede gurkha Nybegynder
08. september 2007 - 20:00 #3
Altså problemer for Axapta-brugere.

Jeg ved ikke om den har en indbyget kontrol af en eller anden art som kontrollerer om der er ændret i databasen fra andre programmer end den selv.
Avatar billede bobber Nybegynder
09. september 2007 - 12:47 #4
Hej,

Går udfra det er Axapta på SQL db vi snakker om, jeg kender dog ikke axapta så godt, men bruger selv navision på sql og da det jo er en database, vil det være muligt at ændre i data.
I navision interfacet kan der ligge noget kode som bliver afviklet, når du taster noget ind i et felt som f.eks validerer eller opdaterer et andet felt, ved at indsætte dette direkte i databasen får du ikke altid funktionalitet med(hvis axapta er på samme måde med kode på form, og tabeller osv.)
Da der ligger en del kritisk data i Axapta(historik osv. ) som man ikke vil have lov til at ændre i fordi det er bogført osv.. så er det utroligt vigtigt at få defineret hvilke data som man skal have lov til at ændre i og så teste af vi  axapta for at finde ud af om der ligger kode på felter/tabeller som opdaterer andre steder. Det ik umuligt, men vigtigt at få validering med ved ændring af data i axapta.
Avatar billede gurkha Nybegynder
09. september 2007 - 20:52 #5
Det er helt korrekt at det er på MSSQL det kører bagved.

Er det muligt at overvåge de SQL sætninger der bliver sendt fra Axapta -> MSSQL, og så evt ad den vej se hvilke tabeller der bliver påvirket ved bestemte handlinger i Axapta?

MVH Michael Jensen
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2007 - 22:43 #6
Jeg tvivler meget på at Axapta checker den slags.

Men har I fået grønt lys fra jeres revisor til at gøre det ?

Det er jo ikke sikkert at de har lyst til at skrive under på et regnskab der er
baseret på tal som kommer en en database der er opdateret fra et af MBS ikke
godkendt program.

Og hvis I har service på systemet, så skal det firma nok også tages i ed.
Avatar billede bobber Nybegynder
09. september 2007 - 22:52 #7
Du kan ved at slå Code coverage til i navision se hvad der sker når du laver en ændring(mon ikke axapta også har sådan en funktionalitet)

Understøtter Axapta "XML port", så kan det også være en mulighed at opdatere axapta via xml fil istedet for direkte i DB(så får du også den rigtige validering med)

Du kan også prøve at droppe dit spørgsmål her, http://www.mibuso.com/forum/index.php
der er Axapta eksperter som helt sikkert kan fortælle dig om do´s and dont´s
Avatar billede gurkha Nybegynder
10. september 2007 - 11:15 #8
Der er en god pointe arne...

Nu er det heldigvis ikke selve tallene som jeg skal rode med, men kun informationer om medarbejdere det drejer sig om.
Men checker lige bobbers link for informationer...

MVH Michael Jensen
Avatar billede gurkha Nybegynder
17. september 2007 - 21:55 #9
Tror at jeg forsøger mig lidt med kun at trække data ud fra DB - og så kan jeg forsøge senere med at indsætte deri...
Hvis nogle vil have point, læg da et svar.

MVH Michael Jensen
Avatar billede arne_v Ekspert
27. oktober 2007 - 21:09 #10
svar
Avatar billede bobber Nybegynder
28. oktober 2007 - 11:27 #11
svar