Avatar billede thomastegl Nybegynder
08. september 2007 - 12:44 Der er 3 kommentarer

Store problemer med at boote tynde klienter mod debian server

Har leget lidt med "skolelinux", en out-of-the box løsning med debian+ltsp. Jeg kan boote de tynde klienter fra diskette men selve booten tager ca. 5½ min. Samme boot kan overstås på ca. 45 sek. når jeg booter fra en klient med onboard NIC.

Har prøvet mange forskellige netkort - samme nedslående resultat.

Booter ved hjælp af etherboot image fra rom-o-matic.net

Har også prøvet med et Intel PRO1000 GT netkort med PXE - samme langsomme boot, uanset hvilken pc det sidder i.

Er efterhånden på nippet til at give op og kyle de mange gamle pc'er væk... men tænkte at I eksperter måske kunne komme på et eller andet. Vi er trods alt en skole med temmelig begrænsede IT-resourcer...
Avatar billede janpo Nybegynder
08. september 2007 - 15:56 #1
Der kan være mange ting galt. Kan kun henvise til docs.
http://developer.skolelinux.org/~klaus/sarge/
Jeg har ikke nogen særlig erfaring med SkoleLinux, men kender godt til teknologierne enkeltvist.
Hvordan er dit netværk ? What's your mileage ? Har du ikke mulighed for at bruge netkort med PXE ?
Avatar billede thomastegl Nybegynder
08. september 2007 - 16:44 #2
Jeg har jo prøvet med et PXE kort, det er det der er det underlige. Docs omkring skolelinux projektet anbefaler netop brugen af disse for at lette arbejdet omkring setup af boot.
Det jeg ikke fatter er, hvorfor alt kører perfekt hvis jeg booter fra onboard netkort, men ikke fra pci-kort.
Mit "netværk" består lige nu kun af en server og en tynd klient. Ingen hub eller switch, kun et kabel (har både prøvet med straight og krydset)
Avatar billede thomastegl Nybegynder
18. september 2007 - 12:20 #3
og så døde den vist...