Avatar billede niklasnina Nybegynder
06. september 2007 - 10:14 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Glemt adgangskode

Jeg har installeret Ubuntu,og angivet et brugernavn og en adgangskode,nu er det så uheldigt at jeg har glemt begge dele hvilket gør at jeg slet ikke kan komme ind på maskinen.Er der en måde jeg kan løse dette problem på, og hvorledes bærer jeg mig ad med det.Jeg er ikke meget for at skulle starte helt forfra igen.
Avatar billede janpo Nybegynder
08. september 2007 - 16:05 #1
Der skal crackes lidt.

1. Du downloader en Knoppix og booter maskinen på den.
2. Du umounter din harddisk og gen-mounter den "read-write"
3. "vi /etc/shadow" og sletter MD5 strengen ud for dit brugernavn. Den ser ud som noget lignende $1lhksLU7jklKJ6m.kLrE
4. genstart din maskine fra harddisken og log ind. Dit kodeord vil være ingenting. ( ligesom i en nyinstalleret XP ;-) )
Avatar billede niklasnina Nybegynder
08. september 2007 - 16:35 #2
Jeg vil være meget glad hvis du kunne fortælle mig hvor jeg kan downloade en knoppix,og hvorledes jeg umouter og gen-umouter den read-write.
Avatar billede lassebm Nybegynder
26. september 2007 - 13:45 #3
Jeg har tidligere haft held med at starte singleuser mode, og så resette passworded.

Prøv evt at kigge ldit på disse
http://www.linuxforums.org/security/howto:_recover_root_password.html
http://www.debuntu.org/recover-root-password-single-user-mode-and-grub
Avatar billede niklasnina Nybegynder
05. februar 2008 - 11:25 #4
har selv fundet ud af det,tak for hjælpen.
Avatar billede niklasnina Nybegynder
05. februar 2008 - 11:30 #5
lukker spørgsmålet.