Avatar billede sillius Nybegynder
05. september 2007 - 11:39 Der er 20 kommentarer

At fotografere en hvid ting skarpt

Jeg har et hvidt kræmmerhus lavet af tråd. Jeg vil gerne kunne lave et fotó, så skarpt at man kan se trådenes gang. Hvorfor bliver det uskarpt, som om det hvide laver laver det uldent.
Sillius
05. september 2007 - 11:42 #1
Sandsynligvis fordi kontrasten til baggrunden er for lille.
Avatar billede old-faithful Praktikant
05. september 2007 - 12:05 #2
Kameraer bruger som regel kontrast til at fokusere. Derfor gælder det om at få noget kontrast i billedet. Med de fleste kameraer kan man holde udløseren halvt nede for at låse fokus indtil man tager billedet.

Dette kan du udnytte evt. ved først at dreje/panorere kameraet hen til et område med mere kontrast, fokusere og så dreje tilbage og tage billedet.

Hvis dit kamera kan fokusere manuelt, kan du også gøre det manuelt. Og hvis dit kamera har autofocus-assist lys/beam kan du prøve at slå dette til og se om det gør en forskel.

Eller du kunne sætte noget kontrastrigt (f.eks. et stykke hvidt papir med sort tekst eller streger på) foran kræmmerhuset, fokusere, fjerne det igen og så tage billedet af kræmmerhuset.

Du skal også være opmærksom på at der er en mindsteafstand, under hvilken kameraet ikke kan stille skarpt, fordi optikken ikke kan klare det. Så hvis du er for tæt på, kan du prøve at træde lidt tilbage og evt. zoome ind i stedet.
Avatar billede sillius Nybegynder
05. september 2007 - 12:18 #3
Jeg har et Olympus E-400 og stiller manuelt. Jeg har en blå skarp baggrund, og alligevel bliver trådene uldne
Sillius
Avatar billede thegenuine Praktikant
05. september 2007 - 14:27 #4
Jeg er ikke den store fotohaj, men når jeg skal tage closeup billeder, så bruger jeg makro-funktionen. Har du prøvet de?
Avatar billede alstrup2 Nybegynder
05. september 2007 - 15:42 #5
Jeg ved ikke hvad du mener med, at det hvide laver det uldent. Hvis det er farverne, der bliver forkerte, skal du manuelt indstille hvidbalancen (white balance) til de lysforhold du fotograferer under: indedørs, udendørs, solskin, skygge, blitz osv. De fleste kameraer har forudindstillede værdier til dette.

Sørg også for at fotografere et sted med masser af lys. Det giver mulighed for at indstille blænden til den ønskede dybdeskarphed, med lille iso (helst 100 giver bedre farver) uden at lukketiden bliver for stor (billedet er rystet). Anvend evt. et stativ.
Avatar billede sillius Nybegynder
05. september 2007 - 20:12 #6
ISO er 100 blænde 5.6. Der er masser af lys, jeg bruger bl.a ringblitz ind i mellem for at undgå skygger i baggrunden. Hvid balaance er stillet, har prøvet makro. Det samme sker hver gang, når jeg zoomer ind eller forstørrer er det hvide uskarpt og trådene uldne i kanten. Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det det nærmere.
Avatar billede old-faithful Praktikant
05. september 2007 - 22:28 #7
Du kan evt. uploade en kopi til peecee.dk eller lignende, så vi kan se hvad du mener.
Avatar billede sillius Nybegynder
06. september 2007 - 07:56 #8
er peecee.dk et websted, Jeg er heller ikke helt klar over hvor jeg tildeler point m.m. har jeg overset noget hvor jeg kan læse det.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. september 2007 - 08:26 #9
Hvor tæt på er du med kameraet? Det lyder som om thegenuine er inde på det rigtige. De fleste alm. kameraer kan ikke fokusere inden for 50cm-1m. Der skal man bruge makrofunktion.
Avatar billede sillius Nybegynder
06. september 2007 - 08:55 #10
Jeg har prøvet at uploade to fotos til peecee.dk men den fortæller at min ip skal vær e i orden og der kommer ingen billeder ind?
Jeg prøver med  en afstand på mellem 1 m og 50 cm, har prøvet med både makro og uden makro. Jeg har to forskellige kameraer et alm. digital SONY og et spejlrefleks. Jeg har samme problem med dem begge to. Min grafiker har prøvet med sit spejlrefleks og har samme problem. Udsender den hvide tråd mon selv for meget lys?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. september 2007 - 09:08 #11
Svært at svare på. Du må gerne maile det til mig, så skal jeg ligge det ud et sted: gt4 snabela racingcar dot dk
Avatar billede thegenuine Praktikant
06. september 2007 - 09:08 #12
Hvid reflekterer alt lys, det er derfor, det er hvidt. Sort absorberer alt lys, og derfor er det sort. ;o)
Avatar billede sillius Nybegynder
06. september 2007 - 10:03 #13
tak for hjælpen til alle so far
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
15. september 2007 - 07:23 #14
Lidt opfølgning...
Avatar billede sillius Nybegynder
15. september 2007 - 19:59 #15
den opfølgning kommer den senere :-)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
16. september 2007 - 10:05 #16
Det må du selv kunne svare på.. hvis det var et spørgsmål til dig selv.
Avatar billede sillius Nybegynder
16. september 2007 - 10:24 #17
Nej jeg troede du kom med en opfølgning. Jeg har sendt billeder til dig, som du tilbød 6/9 og spurgte hvor du lagde dem hen, men jeg kan ikke se du har svaret mig på det.
Hilsen Sillius
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
16. september 2007 - 11:42 #18
Jeg har ikke modtaget noget.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
25. september 2007 - 08:21 #19
Stadig ikke...
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
11. november 2007 - 13:40 #20
Lidt respons!