Avatar billede bornstein Juniormester
30. august 2007 - 09:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sidenummering i InDesign

Hvordan sætter man side-nummer på sin bog i InDesign?
Jeg vil gerne starte med, at der står side 1 på min 5'de side, og derefter fortsætter sidenummeringen fremefter.
Altså starte med at man bladre op fem sider tomme sider, og så står der Side 1 nederst.
Jeg har en svensk version af InDesign CS.

(Og er der en smart måde, at lave indholdsfortegnelse...?)
Avatar billede oldschool Nybegynder
30. august 2007 - 09:59 #1
Hey

Side-numre et ihvertfald nemt nok.

Lav et tekstfelt på din master page. Lav et tekstfelt. Vælg type -> insert special character -> markers -> current page number

Men hvordan man får den til at tælle fra side 5 er jeg ikke sikker på!

Indholdsfortegnelse: Vælg layout -> table of contents

Håber du kan bruge det :)
Avatar billede bornstein Juniormester
30. august 2007 - 16:13 #2
Tak for svar.
Det jeg virkelig behøver at finde ud af, er hvordan jeg får startet sidenummerne fra den femte side man kikker på. Altså side ét på indholdsfortegnelsen må kunne nummerreres som side 1. Foran indholdsfortegnelsen ligger 4 sider som der ikke skal nummer på.
Min indholdsfortegnelse ligger altså på den femte side, efter smudssiden og billeder mv.
Findes den mulighed?

Herligst
Bent
Avatar billede prodic Mester
30. august 2007 - 17:34 #3
Du kan under Layout->Numbering & Section Options bede den om at starte med at tælle fra 1 på side 5.
Du får muligvis brug for en alternativ masterside til de første sider, og elementet skal låses op på selve indholdssiden før Layout->Numbering & Section Options-muligheden er tilgængelig.
Avatar billede bornstein Juniormester
30. august 2007 - 18:38 #4
Tak for svar.
Det første svar har jeg prøvet, men kan ikke se sidetal nogle steder på mine bogsider. Skal man noget specielt for at se disse. fx. eksport til pdf?

Jeg forstår ikke det sidste med alternativ masterside. Kan du evt. tage det skridt for skridt,.... man klikker først på ... og så.... dernæst... ?
Herligst

Bent
Avatar billede prodic Mester
30. august 2007 - 19:16 #5
Hvis dine bogsider er koblet til din sidetals-master, så bør du kunne se tallene på siderne. De kan dog ikke ses såfremt du på bogsiderne har elementer der placeringsmæssigt overlapper sidetallene, da de vil være placeret bagerst.

En trin-for-trin guide bliver ret udførlig, så den kommer i kort udgave.
Opret en alternativ masterside uden sidetal, og kobl den masterside på de 4 første sider.
Derefter højreklikker du på din side 5(snart 1) og vælger Override All Master Page Items.
Klik så på sidetallet og vælg Layout->Numbering & Section Options.

Det skulle meget gerne virke.
Avatar billede bornstein Juniormester
30. august 2007 - 22:20 #6
Jeg roede med det. nu virker det!
Det afgørende er at oprette endnu en masterside og trække den B ned over de sider, som skal opføre sig som den. Fx. med sidetal på.
Mastersiden, den nyem får man ved at trække en tom side op i masterfeltet.
herligst
En bog er på vej om en rejse til New Zealand, titel; New Zealand, tju hej - med drivanker.

Svar lige, prodic, så giver jeg point.
Bent.