Avatar billede sjensen Nybegynder
01. december 1999 - 15:23 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

NT Server - DOS arbejdspladser - Fillåsning

Hej,

For det bedste svar til dette spørgsmål giver jeg 150 point, men tidligst efter d. 14. December fordi jeg ikke kan teste mulighederne før.

Baggrund:

P.t. har kunden et Novell 2.2 netværk med DOS 6.22 arbejdspladser. Arbejdspladserne bruger samme program og opdaterer samme registre. De fungere som registreringsmaskiner der automatisk modtager data fra en produktionsmaskine de er forbundet til.
Programmet låser derfor registrene i det korte sekund de bliver opdateret.

Programmet styrer selv låsningerne baseret på at det konstaterer at det kører i netværk, hvilket det finder ud af gennem et INT-kald der returnerer et svar om netværk eller ej. Fordi maskinerne bruger IPX og NET5 giver INT svaret at der er netværk og så styrer programmet låsningerne. Låsningerne foregår på Novell serverens harddisk som alm. DOS-locks ved hjælp af diverse Interupts.

Årsagen til denne automatiske låsning og selvstyring vedr. netværk  er at samme program andre steder fungerer på "stand Alone" maskiner uden netværk, hvor låsning ikke er nødvendig.

Problem:

Pga. problemer med Novell serveren (alder, kapacitet) samt et ønske om at opgradere til en Windows baseret løsning, ønsker kunden Novell serveren udskiftet med en NT 4.0 server som "datashare". Filsystemet på NT er selvfølgelig NTFS.
Fordi windows programmet ikke er færdigt endnu skal DOS-arbejdspladserne stadig bruges, og vil derfor kun  bruge NT serveren som "harddisk".

DOS-maskinerne kobler sig på NT netværket ved hjælp af "dos-client v. 3.0" og bruger ikke længere IPX og NET5, hvilket betyder at programmet ikke længere får at vide at det kører i et netværk og derfor ikke længere låser registret under en opdatering. Resultat siger sig selv !

Opgave:

Hvordan kan jeg få programmet til at se at det kører i netværk og dermed udfører låsninger og kan jeg forvente at NT vil godkende en DOS-Interupt som lås på filerne, eller findes der andre muligheder ?

Bemærk: Programmet er programmeret i Turbo Pascal 5 og jeg har mulighed for at ændre i det og kompilere det igen.

Hilsen
sjensen
Avatar billede sjensen Nybegynder
09. december 1999 - 11:11 #1
Med det antal svar og kommentarer der er kommet siden jeg spurgte tyder det på at enten er der ikke point nok for et svar eller også er der ingen der umiddelbart hverken har ideer eler svar på spørgsmålet.

Det er jo kedeligt, så måske skulle jeg supplere med yderligere info:

Pascal programmet bruger TurboPowers Filer v. 5.04 fra 1989 eller 1990. I programmet har jeg p.t. sat Novell som netværk, men har prøvet at rette det til MsNet, hvilket noget tyder på kan være en del af løsningen. Nu kan programmet i det mindste se serveren og ved det er i net, og udfører derfor de nødvendige låsekald. Dog kan jeg ikke se hhv. navn og type på server og heller ikke navn og type på netværket.

Tilbage er så spørgsmålet om man kan forvente at låsningerne også virker.

Så selvom dette har ændret spørgsmålet lidt, og der derfor nu burde ligge under Database Generelt, så fortsætter jeg her og håber på kvalificerede bud.

sjensen
Avatar billede sjensen Nybegynder
16. december 1999 - 12:14 #2
Ingen svar ??

Ok, jeg fik løst problemet og låsningerne så da der ikke var nogen der kom med forslag, kommentarer eller svar lukkes spørgsmålet igen.

sjensen
Avatar billede pilen Nybegynder
30. januar 2000 - 22:17 #3
Hej sjensen, vedr. stavekontrol ønsker jeg Spansk og Tysk

Venligst,
Helge-S@vip.cybercity.dk