Avatar billede gichael3257 Nybegynder
27. august 2007 - 16:31 Der er 3 kommentarer

vsftp og apache2 (ubunbu 6.069

Hej med jer.

Jeg er begyndt at rode med en apache2 server og vil i den omgang lave adgang via vsftp.
Avatar billede gichael3257 Nybegynder
27. august 2007 - 16:33 #1
Det gik bare rigtig godt dette her.. jeg prøver igen.. :)

Jeg har installeret apache2 + php og kontrollere at det virker fint med en <?php phpinfo() ?>
Jeg har så installeret vsftpd og kontrolleret at det virker. For at sikre mig at brugere ikke kan rode alt for meget har jeg låst dem til deres homedir.
Spørgsmålet er nu hvordan jeg får lavet en genvej fra home/test til /var/www og givet rettigheder i www til at brugeren test kan skrive og læse til den...??

Håber nogen har en løsning.
Avatar billede gichael3257 Nybegynder
27. august 2007 - 18:35 #2
Jeg fandt en løsning ved at skrive local_root=/var/www bliver alle ftp brugere tvunget ind i denne mappe.

Jeg formulere spørgsmålet om. Hvis nu man laver noget virtual host med apache. Hvad gør man så på ftp serveren for at slippe af med mulighed for at brugeren kan ændre filer de forkerte steder?
Avatar billede double-g Juniormester
27. august 2007 - 20:01 #3
En mulighed er

mount --bind /var/www/*virtualhost*/ /home/*bruger*/*virtualhost*/

Så kan brugeren få adgang til virtualhost gennem hans homedir. Så skal du bare søger for at brugeren har skriverettigheder til /var/www/*virtualhost*/

Jeg vil dog ikke afvise at der findes en nemmere løsning :-)